Karkkipäivä
Karkkipäivä

”Halpiskosmetiikan” imagopohdintaa

Mä aloin tämän Terhenin postauksen seurauksena miettimään eri merkkien imagoa. Terhen kirjoittaa, että selektiivisen kosmetiikankin joukossa on tavallisia ja ns. ”superselektiivisiä” sarjoja. Mitenkähän on päivittäiskosmetiikan puolella? Aivan varmasti me mielletään toiset ”halpis”sarjat paremmiksi kuin toiset. Mutta miksi? Johtuuko se mainonnasta, purkkien ulkonäöstä vai omista käyttökokemuksista? Musta on hirveän mielenkiintoista miettiä tällaisia juttuja.
Itsekin joudun välillä vähän korjaamaan mielikuviani. Olen esimerkiksi aina mieltänyt L’orealin jostain syystä ”hienommaksi” merkiksi kuin vaikkapa Garnierin. Yksi päivä tulostin töissä uusia hyllynreunaetikettejä, ja silmäni tarttuivat muutaman L’orealin voidepurkin hintaan. Triple Active-linjan päivä- ja yövoide maksavat 7€ kpl! Mun piti ihan kysyä pomolta että onko tässä tulosteessa joku virhe, en nimittäin millään tajunnut että voiteet saattoivat olla noin halpoja. Ei, hinta pitää kyllä paikkansa, pomo sanoi. Tämähän saa jonkun Lumenen tuntumaan ihan haute cosmeticsilta.

Mä muodostan imagomielikuvan pääsääntöisesti tuotteiden ulkoasun ja hinnan perusteella. Näin ollen vaikkapa Rimmel ja Maybelline ovat tuntuneet superhalpiksilta, kun taas L’orealin meikit laadukkaammilta. Lumenen pakkaukset ovat mielestäni myös ihan tyylikkäitä, mutta jotenkin koko brändi henkii halpuutta. En osaa selittää miksi. Ehkä siksi että kaikki suomalaiset aina käyttävät Lumenea, tutut siniset purkit löytyvät peruspirkolta mökiltäkin. Lumenen valinta tuntuu monelle suomalaiselle jotenkin itsestäänselvältä…

Haluaisin kuulla teidän mietteitänne eri merkkien imagosta. Ja nimenomaan päivittäiskosmetiikan puolelta. Tuntuuko joku merkki laadukkaammalta kuin toinen? Miksi? Mikä merkki taas on se halvimmista halvin? Onko joku merkki jota ette ostaisi kirveelläkään? Minkä merkin mainonta miellyttää eniten?

Itse en ostaisi esimerkiksi Garnierin, Sunsilkin tai Fructiksen tuotteita koska niiden markkinointi vaan henkii mulle huonoa laatua. (Eivätkä incitkään ole vakuuttavia..) Etenkin Sunsilkin putelit on mun mielestä jotain niin karmeaa että jaksan ihmetellä miten kukaan on voinut suunnitella niin halpiksen näköiset pakkaukset. Hieno Suomalainen Shampookin näyttää tyylikkäältä Sunsilkin rinnalla.


EDIT. Vastaus Anonyymin kommenttiin: ”Sori nyt vaan, mutta musta halpiksetkin voivat olla hyviä. ” No niin minustakin. :) Tämä postaushan käsittelee päivittäiskosmetiikan merkkien luomia mielikuvia, ei sitä että edullisempi kosmetiikka olisi huonompaa. Jos olet lukenut blogiani, niin olet varmasti huomannut että meikkaan itse monilla ns. halpismeikeillä. Minulla on suosikkimeikkejä niin Rimmelin, Maybellinen kuin H&M;:nkin joukossa.

Kommentit (50)

  1. Katjamaria

    Hmmm, minä en pidä julkkiksella esiteltyä meikkiä mitenkään parempana kuin vaikka Lumenen tavismalleilla, jopa päinvastoin. Ajattelen, että meikki on hyvä sellaisenaan, jos siihen ei tarvita näyttelijää viemään koko huomiota. Kun miettii millaisia sopimuksia ne tekee ja mihin ne meikkeihin käytetyt rahat sitten menee…

    Merkki on halpis silloin kun minulla on varaa siihen. En tosin enää vilkuile Anytimen hyllyjä kuten joskus yläasteaikoina, samoin Wet'n'Wildista saamat kokemukset eivät houkuttele, mutta muuten ei hinnalla ole mitään väliä, kokeilen kyllä kaikkea.

    Sitten ihan vain pakkauksen muotoiluun liittyvä huomio: Minulla on joku kammo isoja pakkauksia, esim. shampoopulloja kohtaan! Koen aina tuotteen vähempiarvoiseksi jos sitä on paljon ja se on suhteessa halvempaa. Se on jotenkin massatuotetta ja epätehokasta ja yyh. En yhtään tykkää mistään käteensopimattomista säästöpakkauksista (esim. Tresemmen purkit, miksi niitä ei saa pienemmissä pakkauksissa? En uskaltaisi ikinä kokeilla omakustanteisesti).

  2. Inkivääri

    Katjamaria – Anytimen hyllyjä ei ole voinut enää vilkuilla pariin vuoteen, sillä sarja lopetettiin ja korvattiin Natural Codella. ;)

  3. Taru

    Kokeilin niitä Natural Code meikkejä.. En tykkää itse ollenkaan. Niiden luomiväri hajosi mulle käsiin, olin kerenny käyttää sitä kahdesti ja se oli sen jälkeen se oli yhtäkkiä hajonnut palasiksi ja kaikki värit sottaantunut yhteen. Puuterista mulle jäi hirveän tunkkanen olo kasvoihin, ja ripsarit kuivu kahden käyttökerran jälkeen.
    Jotenkin kun sitä mainostetaankin niin luontoa säästävänä yms, mutta ei kyseinen meikkisarja saanut ''luonnolle ystävällinen'' – merkkiä (tuli kamala oiko sulku, en muistanut sitä oikeaa nimeä).
    Ainut hyvä kokemus koko meikki sarjasta on meikinpoisto aine.

    Hintalaatusuhde on loistava mielestäni Goshilla. Niiden eyelinerit on ihanan värisiä, ja ne pysyy aivan loistavasti koko päivän mun silmissä, plussaa niissä on vielä se että niitä eyelinerejä voi käyttää koko keholle.

    Hetken kun käytin Lancomen ripsaria, on kaikki muut ripsarit sen jälkeen tuntunu mun mielestä ihan kamalalta, eikä ole tullut niin eroteltua ja siistiä lopputulosta!

  4. iitu

    Vitsit, olen tässä muutaman päivän miettinyt ihan samoja asioita! Ehkä se johtuu siitä, etten ole enää niin yksiselitteisesti selektiivisen kosmetiikan ihminen, vaan musta on tullut INCI-lukutaidonkin myötä varsinkin hiustuotteissa (muissa olen ollut aina) kokeilija.

    Lumenen kohdalla olen miettinyt paljon sitä, että itse sen mieltää vielä halpikseksi, vaikka sarja on profiloitumassa selkeästi laadukkaammaksi sarjaksi ainakin ihonhoitonsa puolesta. Itse olen Lumenelta käyttänyt sekä todella surkeita että todella loistavia tuotteita. Natural Code taitaa olla sellainen linja, johon tutustuminen vaatisi pikkaisen pinnistelyjä. Toissapäivänä pyörittelin kaupassa uudistunutta luomiväriä, mutta en ostanut edes puoleen hintaan, sillä aikaisemmat kokeiluni ovat olleet karmaisevia. Siitäkin huolimatta, että uudenlainen duo näytti kohtalaisen hyvältä.

    Semiselektiivisiksi miellän Max Factorin ja IsaDoran, melkein Lorkunkin. Factor on onnistunut mainonnassa ja toisaalta sitten taas kama ei ole niin halpista. IsaDoran imago mulle johtunee siitä, etten ole sitä koskaan saanut kotikaupungistani, joten se on mulle vähän mystinen tuotesarja. L'orealilla on taas ollut aika paljon just sellaisia todella hyviä tuotteita, jotka ovat saaneet mut vakuuttuneeksi sarjasta. Sitten taas toisaalta hiuspuolella sarja ei vakuuta – Nutri Glossia lukuunottamatta. Lorkku nyt on näistä kolmesta ehkä se heikoin lenkki, joten mielletään se nyt vaikka neljäsosaselektiiviseksi. :D

    Ehdottomiin rimpuloihin (en moiti tässä laatua vaan nimenomaan imagoa. No okei, vähän laatuakin ainakin joidenkin kohdalla.) taas lukeutuvat Rimmel (loistava kivipuuteri!) ja Wet'n'wild (pirtsakka, kokeilen vielä).
    Sitten on sitä perus markettikamaa, joka nielaisee Maybellinen ja Nivean sun muut.

    Sitten on vielä olemassa mystinen apteekkikosmetiikka, johon miellän esimerkiksi Erisanin ja Dermosilit. Kyseessä ei ole selektiivinen kosmetiikka, mutta markettiinkaan ne eivät oikeastaan sovi – ehkä siksi, että ne myyvät itsensä ehkä ainesosaluetteloilla, eivät niinkään räikeillä mainoksilla. Mene ja tiedä.

    Olipas purkaus. :D

  5. Katjamaria

    Haha, no ilmanko en enää vilkuile niitä Anytimen hyllyjä jos on lopetettu :D *ajantasalla*

  6. Nanna

    Kommentoinpa sitten näinkin vanhaa postausta, kun kerta aihe on mielenkiintoinen :) Ihan mielikuvan perusteella, totuus on varmasti aivan erilainen monien merkkien kohdalla.

    Maybelline: Nuorille ja nuorille aikuisille suunnattu sarja, jonka imago on värikäs, nuorekas ja edullinen. Tuotteet ovat semihyvää peruskauraa.

    Max Factor: Selektiivistä lähenevä merkki, joka on luonut ammattilaismaisen imagon. Minun silmään tylsä ulkonäkö kosiskelee vähän konservatiivisempaa porukkaa, aikuisia naisia ja merkkikosmetiikan käyttäjiä. Tavara on laadukkaampaa kuin monilla muilla markettimerkeillä.

    Loreal: Max Factoria astetta heikompi, mutta kuitenkin markettimerkkien ylhäistöä. Asialliset, suuria tunteita herättämättömät pakkaukset ja tuotteet tekevät sen mitä lupaavat.

    Lumene: Juurikin niille peruspirkoille suunnattu laatusarja, jota myydään marketissa vain jotta mahdollisimman suuri käyttäjäjoukko olisi taattu. Tuotteet ovat suunniteltu juuri suomalaiselle iholle sopiviksi ja ovat luonnonmukaisempia kuin muilla markettimerkeillä. (Joo, näköjään tämän merkin kohdalla brändäys on aika onnistunutta…)

    Rimmel: Teinimerkki, joka tarjoaa ihan ok-kamaa nuorekkaissa pakkauksissa.

    Wet’n’wild: Rimmeliäkin teinimpi, suunnattu meikkien suurkuluttajille (lue pissiksille) jotta viisi astetta liian tumman meikkivoiteen ostamisesta kahden viikon välein ei koituisi liian suuria kustannuksia.

  7. Nuna

    En ennen ollut kovin innostunut sunsilkin rasvoittuville hiuksille tarkoitetusta shampoosta, mutta ajattelin että olen kokeillut kaikkeasuperrasvoittuville hiuksilleni ja en voisi hävitä mitään ( hinta muutaman euron ). Kappas se toimii hiuksieni rasvoittuvuusaste putosi nollille ja olen täydellisesti ihastunut tuotteeseen. Pullo on kyllä kieltämättä halvan näköinen, mutta ulkonäkö voi pettää.

  8. Elle

    Kun aloitin meikkaamaan, käytin markettimerkkejä. Sitten rahaakin oli jo enemmän niin halusin välttämättä kalliimpia tuotteita. Ja sillä tiellä olen edelleen.

    Ostaessani selektiivisen tuotteen, tunnen ostaneeni paremman (vaikka välttämättä näin ei ole), saan palvelua, saan käteeni hienossa pahvilootassa olevan tuotteen, jonka hylsy on kaunis, voin haistaa parempaa tuoksua ja tunnen suurempaa mielihyvää. Halvan tuotteen voi ostaa kuka tahansa!

    On minulla kyllä edelleen joitain vanhoja halpoja meikkejä, joita käytän välillä. Itse asiassa käytän paljon H&M:n luomiväripaletteja, vaikka ne eivät olekaan niin hyviä, mutta niissä on hyvät värit. Saan myös paljon markettimerkkien meikkejä tutulta.

    Rimmelistä, Wet & Wildista ja Maybellinestä tulee mieleen halpa ja teinimeikki.

    Paremmiksi merkeiksi miellän Revlonin ja L’orealin.

    Lumene ja Nivea ovat äitimäisiä. Ei tosin ihme, koska äitini käyttää Lumenea. Ja eikös Tarja Halonenkin?

    Mieleni tekisi ostaa Revlonin huulipunia, mutta en löydä merkkiä enää mistään. Myydäänkö sitä jossain pääkaupunkiseudulla, missä??

    • Sanni

      Revlonia myydään käsittäkseni ainakin Anttilassa, siellä mä oon sitä nähnyt. :) Ja ihan kuin olisin joskus nähnyt jossain marketissakin, tyyliin Cittari tai Prisma….

  9. lahna

    itse luotan lumeneen en tiedä miksi se vaan on jotenki kivaa ..

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.