Karkkipäivä
Karkkipäivä

Friikkipostaus: Aamiaissekoitusten kemiaa

Minulla on käytännössä tasan kaksi aamiaista, joiden välillä vaihtelen. Toinen on kananmunapohjainen (munakas, kokkeli, keitettyä munaa), toinen on maitopohjainen (jogurtti-rahka-raejuusto-tai muu variaatio -sekoitus).

Aamiaissekoitukset_vadelmilla

Aniharvoin syön aamulla jotain muuta kuin jonkun näistä vaihtoehdoista. Kaudet vaihtelevat. Välillä syön viikkotolkulla pelkkiä muna-aamiaisia eikä yhtään tee mieli jogurttia, joskus taas on päinvastoin. Juuri nyt vedän taas maitotuotelinjaa.

Tällaiselle hiilihydraattitietoiselle syöjälle, jolla vieläpä on pimeä viehtymys listailuun, tuotteiden vertailuun ja tilastointiin, on ravintoarvollisesti optimaalisimman maitotuotemössöyhdistelmän löytämisestä muodostunut tietysti pienimuotoinen harrastus. Okei, myönnetään, aika mieleinenkin harrastus… :D

Päivän postaus kumpuaa juuri siitä. :) Esittelyssä vähähiilihydraattisen jogurttiaamiaisen rakennusaineita.

Kirjoitus ei sovellu henkilöille, joilla on heikko huumorintaju ja taipumus ärtyä hiilarifriikkeydelle. :D

Aamiaissekoitukset_tuotteita2

Tavallisessa maidossa ja jogurtissa on paljon hiilihydraatteja. Ne eivät sovi vähähiilihydraattisen ruokavalioon.

”Karppaajien” suosiossa ovat täysrasvaiset luonnonjogurtit kuten turkkilainen ja kreikkalainen jogurtti. Jotkut syövät myös rahkaa ja raejuustoa, tai sekoittavat näistä mieleisensä yhdistelmän.

Minä olen käynyt läpi koko ”karppaaja-jogurtti-evoluution”. :D Aloitin pelkällä ”pappajogurtilla”, eli Lindahlsin legendaarisella turkkilaisella. Sitten aloin kiinnittää huomiota ravintorvoihin. Vaihdoin vähähiilihydraattisempaan jogurttiin, Lidlin kreikkalaiseen. Se on edelleen markkinoiden vähähiilihydraattisin jogurtti Suomen markkinoilla.

Aamiaissekoitukset_nibs_kaneli

Pelkkä kreikkalainen alkoi pikkuhiljaa maistua kermaisuutensa vuoksi liian jälkiruokamaiselta, ja aloin sekoittaa siihen maitorahkaa. Tämä oli pitkään vakiosekoitukseni; 50-50 jogua ja rahkaa.

Sitten luin jostain blogista, että joku sekoitti jogurttiinsa myös raejuustoa. Yäk, oli ensimmäinen reaktioni. En ollut koskaan pitänyt raejuustosta, ja ajatus jogurtin pehmeän maun sabotoimisesta juustotuotteella kuulosti kerrassaan ällöttävältä.

Koska raejuustossa kuitenkin on vähemmän hiilihydraattia kuin jogurtissa ja rahkassa, päätin kokeilla sekoitusta. Raejuuston lisäys vähentäisi annoksen hh-pitoisuutta. Ehkä juuston outo ominaismaku katoaisi jogurttiin..?

Aamiaissekoitukset_chia_marjat_pahkinat

Ja niinhän siinä kävi, että pienellä totuttelulla, aloittaen hyvin pienestä määrästä, totuin raejuuston ja jogurtin yhteismakuun, ja aloin jopa pitää siitä. Lisäksi tykästyin sekoitukseni uuteen, kokkareiseen rakenteeseen. :) Raejuustosta tuli vakio-osa jogurtticocktailiani. Verrattuna paljon painavampaan ja korkeampihiilariseen maitorahkaan, raejuuston avulla annoksen hh-pitoisuutta saattoi laskea samalla kun annoskokoa pystyi kasvattamaan ^_^

Seuraava askel evoluutiossa oli soijajogurtin integroiminen sekoitukseen. Sitten mascarponen. Ja lopulta löysin ricotan. Ahh. Tämä herkku on ehkä parasta mitä aamiaissekoitukselleni on tapahtunut. Kokeilkaapa joskus sekoittaa ricottaa, raejuustoa ja vähärasvaista luonnonjogurttia (minä käytän soijaa), ja maustakaa pöperö vaniljalla. Oijjoi…. Siihen päälle vadelmia ja kaakaonibsejä niin ollaan aamiaisten taivaissa. :)

Aamiaissekoitukset_karviainen

Tämän vuoden versioihin kuuluu myös chia-geelin lisääminen sekoitukseen. Se tuo mössöön erinomaista ravintoarvoa nollahiilareilla sekä mukavan puuromaisen rakenteen.

Lisään jogurttiin aina myös marjoja, pähkinöitä, kaakaonibsejä ja soijarouhetta (en kaikkia samalla kertaa :)). Ricotta-version tykkään maustaa vaniljauutteella.

*

Seuraavana esittelyssä aamissekoitukseni tähdet.

Aloitetaan Lidl-porukasta. Lidl – tuo vähähiilihydraattisten maitotuotteiden kiistaton kuningas! Tästä puljusta löytyvät niin Suomen vähähiilihydraattisin jogurtti, rahka, raejuusto kuin maitojuomakin! :)

Lidl_kreikjogurtti

Milbona Kreikkalainen jogurtti

Hiilaria 3,2 g / 100 g. (Oli ennen 2,8 g mutta muuttivat koostumusta, no, jogu on silti edelleen vähähiilarisin ;))

Monen suomalaisen suosikki. Kiinnosti sitten hiilarit tai ei, maku vain on paras :)

Lidl_maitorahka

Milbona Maitorahka 4,3%

Hiilaria 3,7 g / 100 g.  Rasvaiset maitorahkat kunniaan! Erittäin hyvän ja täyteläisen makuinen. Mielestäni vielä parempi kuin Rainbow’n kermarahka, jossa rasvaa on peräti 10 g. Suomi on ihan ihme maa kun täällä palvotaan rasvattomiksi käsiteltyjä, pyyhekumilta maistuvia ruokia. Nollarasvan rahkat ja raejuustot ovat muualla Euroopassa jotain kummallista ja epäluonnollista tai vähintään kaupoissa vähemmistönä, meillä taas markkinat pursuavat ”fat-free’ta”.

.

Ja nyt se tuote jonka mainitsin eilisessä postauksessa… :)

Lidliin kesällä rantautunut uutuus:

Lidl_raejuusto_Pohjolan

Pohjolan Juustola 2% Raejuusto

Tässä raejuustossa on todella poikkeuksellisen alhainen hh-pitoisuus – 0,9 g / 100g!

Myös maku on erittäin hyvä, vähemmän suolainen kuin Lidlin Goldessa-raejuustossa. Muistuttaa Valion 2% -raejuustoa, mutta Valio hakkaa sen hienoisesti täyteläisemmällä maullaan.

Aamiaissekoitukset_raejuustoEuroshopper

Aiempaa Suomen vähähiilihydraattisimman raejuuston titteliä piti hallussaan Euroshopperin rasvaton, tässä kaverissa on 1,8 g hh / 100 g. Maku Euroshopperin tuotteessa vain on jotain ihan hirveää, kumisempaa raejuustoa en muista maistaneeni.

Aamiaissekoitukset_raejuustot

Ennen Pohjolan Juustolan astumista estradille, lemppariraejuustoni olivat Lidlin Goldessa (rasvaprosenttinsa takia, 4,5%, hiilaria 3 g / 100 g) ja Valion 2% (2 g hh / 100 g).

Lidl_laktoositonIMG_0071

Yksi kahvimaitojuttu tähän väliin – Lidlistä löytyy myös Suomen matalahiilarisin maitojuoma. Valion Eila ja Pirkkakin jäivät toisiksi. ;) Laitan tätä kahviin soijamaidon kanssa.

Lidl_laktoositon_maito

:)

Aamiaissekoitukset_tuotteita

.

Aamiaissekoitukset_soijajogurttiAlpro

Alpro Soijajogurtti

Alpron maustamaton soijajogurtti on kuulunut lempiruokiini jo 10 vuotta, kauan ennen vhh:lle siirtymistä. Tämän jogurtin ravintoarvot ovat juuri parantuneet vhh:laisen kannalta; entinen 2,8% hh-pitoisuus on viimeisen uudistuksen myötä laskenut 2,1%:n.

Soijajogurtit ovat ihme kamaa, kun ne vähärasvaisuudestaan huolimatta silti maistuvat pehmeän täyteläisiltä, jopa kermaisilta.

Aamiaissekoitukset_soijajogurttiRainbow

Alpron voittaa kuitenkin vielä

Rainbow’n soijajogurtti (en suostu käyttämään ’soijavalmiste’ -ilmaisua…)

Rainbow’n jogussa hiilaria on vain 1,8g / 100 g. Maku vain ei ole ihan yhtä pehmeä kuin Alprossa, ja soijan maku tulee vahvemmin läpi.

Aamiaissekoitukset_ricotta

Ricotta-tuorejuusto. <3 Ahh!

Käytän Castelli-merkkistä, sillä se on edullisin löytämäni.

Hiilihydraattia Castellin ricotassa on netin eri tietolähteiden mukaan 2-3 g / 100 g. (Pakkauksesta puuttuvat ravintoarvomerkinnät kokonaan.) En tiedä kuinka monelle teistä ricotta on tuttua, mutta se valmistetaan juustonvalmistuksessa ylijääneestä herasta. Maku on aivan erilainen kuin vaikkapa Philadelphian tyyppisessä tuorejuustossa, siihen ricottaa ei pidä sekoittaa. Ricotta on selkeästi jälkiruokamaisempaa. Koostumus on hieman maitorahkamainen, mukavan lusikoitava.

Ricotassa on rasvaa saman verran kuin kreikkalaisessa ja turkkilaisessa jogurtissa, eli 10%. Korvaan sillä jogurtin laittaessani sitä sekoitukseen, lemppariyhdistelmäni on 1/3 ricottaa, 1/3 soijajogurttia ja 1/3 raejuustoa. :-*

Aamiaissekoitukset_mascarpone

Mascarpone

Hiilihydraattia 3 g / 100 g. (Käytän Rainbow’n tai Pirkan, arvaatte millä perusteella :)) Rasvapitoisuus kuitenkin niin tanakka (yli 30%), että tätä käytän sekoituksissa harvemmin, ehkäpä tilanteissa joissa tekee mieli jälkiruokamaisempaa makua. Mascarpone-raejuusto-sekoitus on aika hyvä jälkkäri, jos jälkkäriä joskus tekee mieli.

Ja lopuksi…

Se vähähiilihydraattisin sekoitus? :)

Kahden desin pläjäys:

100 g Pohjolan Juustolan raejuustoa

80 g Rainbow’n soijajogurttia

20 g chia-geeliä

Hiilaria yhteensä: 2,34 g

Kommentit (76)

  1. Marja Liimatainen

    Tosi mielenkiintoinen & innostava postaus-kiitos :) Minä olen ”koukussa” tuohon Lidlin kreikkalaiseen, mutta nyt oli tänään ihan pakko käydä ostamassa ricottaa, alpron soijajogurttia + raejuustoa huomisaamua varten! Ricotta on muuten ihanaa ruoanvalmistuksessakin; esim. yhtenä ainesosana cannelonien täytteessä. Voi että, olet kyllä niin ihanan perusteellinen :)

    • Sanni

      Ricotta on muuten ihanaa ruoanvalmistuksessakin

      Niin on :) Mä tein kerran mm. vhh-ricotta-gnoccheja…!

  2. Henna

    Hei! Innostuin näistä vhh-postauksista hieman erikoisemmasta syystä.

    Minun vanhempani nimittäin ovat pistäneet ruokailutottumuksensa remonttiin ja samalla ovat kesästä asti totutelleet vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Olo on kuulemma molemmilla paljon parempi ja painoa on tippunut yhteensä yli 20 kiloa :)

    Mutta itse asiaan! Vanhempani ovat nyt selkeästi totutelleet vain tiettyihin ruokiin ja olisi mukava tarjota heille vaihtelua antamalla hieman reseptejä kokeiltavaksi :) Mietinkin jos jouluksi kokoaisin heille jonkinlaisen herkkupakkauksen ja reseptivihkosen. Ajattelin siis poimia blogistasi muutamia vinkkejä :)

    Mutta koska reseptit ovat aloittelijalle hieman outoja, olisiko sinulla suositella joitain oikein helppoja (lue: hölmöille vanhemmille potentiaalisia :D) reseptejä, sivustoja tai lisää hyviä tuotteita? Netistä vanhempani eivät taatusti päädy jauhoja sun muita tilailemaan ja äitini hieman jo manasi, kuinka resepteissä on ihan ihmeellisiä tuotteita :D Muutaman jutun voisin itse hommata heille testattavaksi, mutta olisi kiva auttaa ja ilahduttaa heitä ihan kunnolla, helposti toteutettavien reseptien muodossa.

    Tästä tuli kilometrikommentti, pahoittelut siitä! Mutta blogisi on kyllä mitä mainioin, mahtavaa, että saan nyt intoiltua näistä ruokapostauksistakin :’D

    Kiitoksia siis blogistasi, koitan seuraavaksi ammentaa vielä lukematta olevat postauksesi ->

    • Sanni

      Hei Henna!

      Oletko kurkannut Ruoka-kategoriaa tuolta yläpalkista? Olen järjestellyt sinne kaikki blogin reseptit ruokatyypeittäin :)

      Reseptiosioon pääset tästä:

      http://karkkipaiva.indiedays.com/ruoka/

      Mutta koska reseptit ovat aloittelijalle hieman outoja, olisiko sinulla suositella joitain oikein helppoja (lue: hölmöille vanhemmille potentiaalisia :D) reseptejä, sivustoja tai lisää hyviä tuotteita?

      Haetko reseptejä suolaisiin, makeisiin vai kaikenlaisiin ruokiin? Karppaus.infon sivulta löytyy kattavin suomenkielinen vhh-resepti-tietokanta, sieltä olen minäkin monet hyvät ideat bongannut, ja tuunaillut niistä sitten omat versioni.

      Helppo klassikkoreseptini on tonnikalapullat:

      Tonnikalapullat

      Mikäli haluaa leipoa vhh-tyyliin, on ”ikävä kyllä” hankittava vähemmän tuttuja raaka-aineita eli viljattomia jauhoja. Osan löytää ihan perusruokakaupoista (mantelijauho, vehnäleseet, psyllium, Fibrex-hiutaleet, nykyään jopa kookosjauhoja joistain oikein hyvin varustelluista kaupoista), mutta joitain joutuu hakemaan luontaistuotekaupoista. Riippuu tietysti minkä kokoisella paikkakunnalla asuu ja millaiset ovat kauppojen valikoimat.

      Vhh-jauhoista ja muista kuiva-aineista olen kertonut täällä:
      http://karkkipaiva.indiedays.com/2014/02/06/karppaajan-kuiva-ainekaappi/

      • Henna

        Voi kiitos! Eilen selailin ihan ajan kanssa reseptejäsi läpi, muutama oikein loistavan kuuloinen sieltä löytyikin. Menee osa ehdottomasti itsekin kokeiluun :)

        Kuiva-aine -kirjoituksen käyn lukaisemassa nyt, sillä juuri sellaista kaipailinkin. Eiköhän näillä alkuun päästä!

        • Sanni

          Hyvä juttu :)

  3. niina

    Hei Sanni, ja kiitos VHH aamiasjutusta! Olen pohtinut Vhh ruokavaliota, mutta koska olen opiskelija #halvan aamiaspuuron nimeen vannova# , minua mietityttää erityisesti sen kustannukset. Käsittääkseni olet myös hintatietoinen kuluttaja, joten kuinka olet saanut pidettyä ruokamenot alhaisena ja toisekseen oletko huomannut hintaeroa suhteessa ”normaaliin ruokavalioon”.

  4. Suw-i

    Blogisi on jo pitkään ollut suosikkini, koska kirjoitat niin erilaisista asioista! Matkailupostaukset oli aivan ihania, mutta tykkään myös kaikesta muusta mistä kirjoitat. Kiitos siis siitä!

    Kommentin ajattelin jättää sen takia, että Lidliin on nyt tullut myös mascarpone valikoimaan :) Et taida sitä niin usein käyttää, mutta tutki ihmeessä ravintoarvot (jos ne vain lukevat paketissa) jos se vaikka jatkaisi samaa vähähiilarisinta linjaa kun muut Lidlin tuotteet ;)

    • Sanni

      Kiitos Suw-i! :) Ja extrakiitos Lidl-mascarpone-vinkistä! :) Tsekkaan ehdottomasti!

  5. Aurinkoinen

    Kiitos tästäkin postauksestasi, matkastasi oli myös ihana lukea. Ostan ruoat pääosin Lidlistä, kreikkalainen jugurtti on herkkua. Tästä jutusta tuli monta uutta vinkkiä, lisäsin illalla ensimmäistä kertaa raejuustoa jugurttiin, hauska yhdistelmä. Nyt täytyy ihan kirjoittaa ostoslista näistä tuotteista. Olin pari viikkoa sitten Italiassa lomalla, ihanaa ruokaa, mutta hiilaripöhön sulatus kesti tämän pari viikkoa, joten nyt viimeistään havahduin huonoon hiilarimahaani, ei hyvä.

    • Sanni

      Voivoi hiilarimahaa, Aurinkoinen, mutta kyllä se siitä taas :) Italia on kyllä paha ihanine pizzoineen ja pastahoukutuksineen..! ^_^

      Toivottavasti uusista maitotuotteista löytyy uusia suosikkeja! Mukavaa talven odotusta! :)

  6. Tiltu

    Täytyykin testata tää aamiainen, tosin aion käyttää partaäijää ja Kesoa, koska kuuluvat meidän vakkariostoksiin :) …ja kiitos postauksesi, muistan nyt taas, mikä se olikaan se ihanan kermaisen makuinen Lidlin jugu, olin sen jo unohtanut ja arponut Litukan juguhyllyllä, että mikä se näistä nyt olikaan :)

    Tuosta maitotaloustuotteiden käytöstä, mun kaveripiirissä on ihmisiä, jotka eivät suomalaisia maitotaloustuotteita voi käyttää vatsaoireiden vuoksi, mutta esim keski-eurooppalaiset ja jopa virolaiset tuotteet sopivat hyvin. Sama viljojen kanssa, suomalainen vehnä saa vatsan kipeäksi, mutta aito ranskalainen vehnäpatonki ei vaikuta mitenkään. Tuotantoprosessissa lienee eroa… Juttelin kerran erään eko-ihmisen kanssa, joka tilaa ruokansa ruokapiiristä ja maidot maitopiiristä, koska ei halua käyttää ”Valion tappamaa maitoa” tarkoittaen varmaan maidon runsasta käsittelyä esim säilyvyyden parantamiseksi.

    • Sanni

      mun kaveripiirissä on ihmisiä, jotka eivät suomalaisia maitotaloustuotteita voi käyttää vatsaoireiden vuoksi, mutta esim keski-eurooppalaiset ja jopa virolaiset tuotteet sopivat hyvin.

      Mielenkiintoista…!

      Mitä ”Valion tappamaan maitoon tulee”, tuolla varmaankin viitataan pastörointiin. Minä kuvittelisin, että Saksassakin maitotuotteet pääsääntöisesti pastöroidaan, ainakin sellaiset jotka ovat menossa toisten maiden markkinoille. Mutta tottahan se on, että pastöroitu maito on ”tapettua” maitoa, valtaosa maidon terveysvaikutteisista aineista menetetään tuon käsittelyn yhteydessä :/

  7. Minna

    Mites tämä raejuusto, onko tuttu? http://www.valio.fi/tuotteet/juustot/valio-pehmea-raejuusto/

    Suosittelen ainakin maistamaan, jotenkin ihanan pehmeän lusikoitavaa ja maukasta, vaikkakin myös hintavaa. Käytin tuota jossain vaiheessa ihan urakalla, ruuan lisukkeena ja välipalana. :)

    • Sanni

      On tuttu, olen maistanut ja hyvää on :) Mutta koska Valion 2-prossaisessa on vain 2% hiilaria (tuossa on 3,2, mikä on outoa sillä yleensä rasvaprosentin kasvaessa hiilariprosentti taas pienenee), olen suosinut sitä. :)

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.