Friikkipostaus: Aamiaissekoitusten kemiaa

Minulla on käytännössä tasan kaksi aamiaista, joiden välillä vaihtelen. Toinen on kananmunapohjainen (munakas, kokkeli, keitettyä munaa), toinen on maitopohjainen (jogurtti-rahka-raejuusto-tai muu variaatio -sekoitus).

Aamiaissekoitukset_vadelmilla

Aniharvoin syön aamulla jotain muuta kuin jonkun näistä vaihtoehdoista. Kaudet vaihtelevat. Välillä syön viikkotolkulla pelkkiä muna-aamiaisia eikä yhtään tee mieli jogurttia, joskus taas on päinvastoin. Juuri nyt vedän taas maitotuotelinjaa.

Tällaiselle hiilihydraattitietoiselle syöjälle, jolla vieläpä on pimeä viehtymys listailuun, tuotteiden vertailuun ja tilastointiin, on ravintoarvollisesti optimaalisimman maitotuotemössöyhdistelmän löytämisestä muodostunut tietysti pienimuotoinen harrastus. Okei, myönnetään, aika mieleinenkin harrastus… :D

Päivän postaus kumpuaa juuri siitä. :) Esittelyssä vähähiilihydraattisen jogurttiaamiaisen rakennusaineita.

Kirjoitus ei sovellu henkilöille, joilla on heikko huumorintaju ja taipumus ärtyä hiilarifriikkeydelle. :D

Aamiaissekoitukset_tuotteita2

Tavallisessa maidossa ja jogurtissa on paljon hiilihydraatteja. Ne eivät sovi vähähiilihydraattisen ruokavalioon.

”Karppaajien” suosiossa ovat täysrasvaiset luonnonjogurtit kuten turkkilainen ja kreikkalainen jogurtti. Jotkut syövät myös rahkaa ja raejuustoa, tai sekoittavat näistä mieleisensä yhdistelmän.

Minä olen käynyt läpi koko ”karppaaja-jogurtti-evoluution”. :D Aloitin pelkällä ”pappajogurtilla”, eli Lindahlsin legendaarisella turkkilaisella. Sitten aloin kiinnittää huomiota ravintorvoihin. Vaihdoin vähähiilihydraattisempaan jogurttiin, Lidlin kreikkalaiseen. Se on edelleen markkinoiden vähähiilihydraattisin jogurtti Suomen markkinoilla.

Aamiaissekoitukset_nibs_kaneli

Pelkkä kreikkalainen alkoi pikkuhiljaa maistua kermaisuutensa vuoksi liian jälkiruokamaiselta, ja aloin sekoittaa siihen maitorahkaa. Tämä oli pitkään vakiosekoitukseni; 50-50 jogua ja rahkaa.

Sitten luin jostain blogista, että joku sekoitti jogurttiinsa myös raejuustoa. Yäk, oli ensimmäinen reaktioni. En ollut koskaan pitänyt raejuustosta, ja ajatus jogurtin pehmeän maun sabotoimisesta juustotuotteella kuulosti kerrassaan ällöttävältä.

Koska raejuustossa kuitenkin on vähemmän hiilihydraattia kuin jogurtissa ja rahkassa, päätin kokeilla sekoitusta. Raejuuston lisäys vähentäisi annoksen hh-pitoisuutta. Ehkä juuston outo ominaismaku katoaisi jogurttiin..?

Aamiaissekoitukset_chia_marjat_pahkinat

Ja niinhän siinä kävi, että pienellä totuttelulla, aloittaen hyvin pienestä määrästä, totuin raejuuston ja jogurtin yhteismakuun, ja aloin jopa pitää siitä. Lisäksi tykästyin sekoitukseni uuteen, kokkareiseen rakenteeseen. :) Raejuustosta tuli vakio-osa jogurtticocktailiani. Verrattuna paljon painavampaan ja korkeampihiilariseen maitorahkaan, raejuuston avulla annoksen hh-pitoisuutta saattoi laskea samalla kun annoskokoa pystyi kasvattamaan ^_^

Seuraava askel evoluutiossa oli soijajogurtin integroiminen sekoitukseen. Sitten mascarponen. Ja lopulta löysin ricotan. Ahh. Tämä herkku on ehkä parasta mitä aamiaissekoitukselleni on tapahtunut. Kokeilkaapa joskus sekoittaa ricottaa, raejuustoa ja vähärasvaista luonnonjogurttia (minä käytän soijaa), ja maustakaa pöperö vaniljalla. Oijjoi…. Siihen päälle vadelmia ja kaakaonibsejä niin ollaan aamiaisten taivaissa. :)

Aamiaissekoitukset_karviainen

Tämän vuoden versioihin kuuluu myös chia-geelin lisääminen sekoitukseen. Se tuo mössöön erinomaista ravintoarvoa nollahiilareilla sekä mukavan puuromaisen rakenteen.

Lisään jogurttiin aina myös marjoja, pähkinöitä, kaakaonibsejä ja soijarouhetta (en kaikkia samalla kertaa :)). Ricotta-version tykkään maustaa vaniljauutteella.

*

Seuraavana esittelyssä aamissekoitukseni tähdet.

Aloitetaan Lidl-porukasta. Lidl – tuo vähähiilihydraattisten maitotuotteiden kiistaton kuningas! Tästä puljusta löytyvät niin Suomen vähähiilihydraattisin jogurtti, rahka, raejuusto kuin maitojuomakin! :)

Lidl_kreikjogurtti

Milbona Kreikkalainen jogurtti

Hiilaria 3,2 g / 100 g. (Oli ennen 2,8 g mutta muuttivat koostumusta, no, jogu on silti edelleen vähähiilarisin ;))

Monen suomalaisen suosikki. Kiinnosti sitten hiilarit tai ei, maku vain on paras :)

Lidl_maitorahka

Milbona Maitorahka 4,3%

Hiilaria 3,7 g / 100 g.  Rasvaiset maitorahkat kunniaan! Erittäin hyvän ja täyteläisen makuinen. Mielestäni vielä parempi kuin Rainbow’n kermarahka, jossa rasvaa on peräti 10 g. Suomi on ihan ihme maa kun täällä palvotaan rasvattomiksi käsiteltyjä, pyyhekumilta maistuvia ruokia. Nollarasvan rahkat ja raejuustot ovat muualla Euroopassa jotain kummallista ja epäluonnollista tai vähintään kaupoissa vähemmistönä, meillä taas markkinat pursuavat ”fat-free’ta”.

.

Ja nyt se tuote jonka mainitsin eilisessä postauksessa… :)

Lidliin kesällä rantautunut uutuus:

Lidl_raejuusto_Pohjolan

Pohjolan Juustola 2% Raejuusto

Tässä raejuustossa on todella poikkeuksellisen alhainen hh-pitoisuus – 0,9 g / 100g!

Myös maku on erittäin hyvä, vähemmän suolainen kuin Lidlin Goldessa-raejuustossa. Muistuttaa Valion 2% -raejuustoa, mutta Valio hakkaa sen hienoisesti täyteläisemmällä maullaan.

Aamiaissekoitukset_raejuustoEuroshopper

Aiempaa Suomen vähähiilihydraattisimman raejuuston titteliä piti hallussaan Euroshopperin rasvaton, tässä kaverissa on 1,8 g hh / 100 g. Maku Euroshopperin tuotteessa vain on jotain ihan hirveää, kumisempaa raejuustoa en muista maistaneeni.

Aamiaissekoitukset_raejuustot

Ennen Pohjolan Juustolan astumista estradille, lemppariraejuustoni olivat Lidlin Goldessa (rasvaprosenttinsa takia, 4,5%, hiilaria 3 g / 100 g) ja Valion 2% (2 g hh / 100 g).

Lidl_laktoositonIMG_0071

Yksi kahvimaitojuttu tähän väliin – Lidlistä löytyy myös Suomen matalahiilarisin maitojuoma. Valion Eila ja Pirkkakin jäivät toisiksi. ;) Laitan tätä kahviin soijamaidon kanssa.

Lidl_laktoositon_maito

:)

Aamiaissekoitukset_tuotteita

.

Aamiaissekoitukset_soijajogurttiAlpro

Alpro Soijajogurtti

Alpron maustamaton soijajogurtti on kuulunut lempiruokiini jo 10 vuotta, kauan ennen vhh:lle siirtymistä. Tämän jogurtin ravintoarvot ovat juuri parantuneet vhh:laisen kannalta; entinen 2,8% hh-pitoisuus on viimeisen uudistuksen myötä laskenut 2,1%:n.

Soijajogurtit ovat ihme kamaa, kun ne vähärasvaisuudestaan huolimatta silti maistuvat pehmeän täyteläisiltä, jopa kermaisilta.

Aamiaissekoitukset_soijajogurttiRainbow

Alpron voittaa kuitenkin vielä

Rainbow’n soijajogurtti (en suostu käyttämään ’soijavalmiste’ -ilmaisua…)

Rainbow’n jogussa hiilaria on vain 1,8g / 100 g. Maku vain ei ole ihan yhtä pehmeä kuin Alprossa, ja soijan maku tulee vahvemmin läpi.

Aamiaissekoitukset_ricotta

Ricotta-tuorejuusto. <3 Ahh!

Käytän Castelli-merkkistä, sillä se on edullisin löytämäni.

Hiilihydraattia Castellin ricotassa on netin eri tietolähteiden mukaan 2-3 g / 100 g. (Pakkauksesta puuttuvat ravintoarvomerkinnät kokonaan.) En tiedä kuinka monelle teistä ricotta on tuttua, mutta se valmistetaan juustonvalmistuksessa ylijääneestä herasta. Maku on aivan erilainen kuin vaikkapa Philadelphian tyyppisessä tuorejuustossa, siihen ricottaa ei pidä sekoittaa. Ricotta on selkeästi jälkiruokamaisempaa. Koostumus on hieman maitorahkamainen, mukavan lusikoitava.

Ricotassa on rasvaa saman verran kuin kreikkalaisessa ja turkkilaisessa jogurtissa, eli 10%. Korvaan sillä jogurtin laittaessani sitä sekoitukseen, lemppariyhdistelmäni on 1/3 ricottaa, 1/3 soijajogurttia ja 1/3 raejuustoa. :-*

Aamiaissekoitukset_mascarpone

Mascarpone

Hiilihydraattia 3 g / 100 g. (Käytän Rainbow’n tai Pirkan, arvaatte millä perusteella :)) Rasvapitoisuus kuitenkin niin tanakka (yli 30%), että tätä käytän sekoituksissa harvemmin, ehkäpä tilanteissa joissa tekee mieli jälkiruokamaisempaa makua. Mascarpone-raejuusto-sekoitus on aika hyvä jälkkäri, jos jälkkäriä joskus tekee mieli.

Ja lopuksi…

Se vähähiilihydraattisin sekoitus? :)

Kahden desin pläjäys:

100 g Pohjolan Juustolan raejuustoa

80 g Rainbow’n soijajogurttia

20 g chia-geeliä

Hiilaria yhteensä: 2,34 g

Kommentit (76)
  1. Minä en ymmärrä sitä, että raahataan ulkomailta samoja maitotuotteita mitä Suomessa tuotetaan. Lisäksi niitä myydään eniten kaupassa, jonka tuotot valuvat Saksaan.

    En ymmärrä myöskään hiilaritietoisuutta, mutta toisaalta ei minun tarvitsekaan :) työn puolesta eräs käyrä kuitenkin meinaa kohota aika railakkaasti aina toisinaan :D

    1. Mullakin on kauhea ”asennevamma” noita kaupan merkkeja kohtaan :) Osa niistä taitaa olla kyllä Suomessa tuotettuja ja aloin muuten ihan huvikseni penkomaan tänä aamuna postauksen luettuani että mistä esim. tuo Milbona-jugurtti tulee. Joku väitti että se tehdään Valion maidosta, mutta en tiedä kuinka luotettava tieto on. Itse tykkäisin Xtra:n raejuustosta, mukavan kermaista ja mahtava maku, mutta maito tulee (tai ainakin yhteen aikaan tuli) jostain Saksan suunnalta, mikä käytännössä tarkoittaa sitä että ei voi varmasti sanoa mitään lääkejäämistä, eläinten hyvinvoinnista yms. Olen muutenkin Valion ja kotimaisuuden puolesta liputtaja. Työskentelen kotonani maidontuotantotilalla ja maitomme menee Valiolle. Sen vuoksi olen luonnollisestikin perillä siitä kuinka helvetinmoinen työ sekä tuottajilla että Valion tuotekehittelijöillä, laatuvalvojulla yms. on siinä että kauppaan saadaan laadukkaita ja turvallisia tuotteita. Valion tuotteet ovat vähän kalliimpia hinnaltaan, mutta ostan niitä mielelläni sillä omaa työn tukemistahan se loppujen lopuksi on.

      Tulipa kauhea myyntipuhe, sori :D

      1. aloin muuten ihan huvikseni penkomaan tänä aamuna postauksen luettuani että mistä esim. tuo Milbona-jugurtti tulee. Joku väitti että se tehdään Valion maidosta, mutta en tiedä kuinka luotettava tieto on.

        Milbonan kreikkalainen jogurtti tulee Saksasta, lukee purkissa. Samoin rahka.

  2. Hih, oot sie kyllä friikki. :) Mut sillee hyvällä tavalla. Silloin, kun olen ruodussa hiilarien suhteen (olen taas!), käytän ihan surutta täysmaitoa kahvissa ja aamiaisessa partaäijääkin voi olla 2-2,5 desiä. Juu, voi olla jonkun makuun liikaa hiilaria, mutta ei mua kyllä haittaa – olennaisempaa on päästä eroon niistä oikeista ongelmista ruokavaliossa.

    Paljon syön aamiaiseksi myös leipäjuustoa leivänkorvikeena. Siitä vaan iso siivu käteen kuin leipä konsanaan ja ääntä kohti kahvin kanssa!

    1. Ja vielä lisäys, ei voi muistaa kaikkee kerralla. Osaisitko kommentoida tuon Milbonan maidon makua? Verrattuna vaikka Eilaan tai ihan oikeaan laktoosilliseen täysmaitoon (joissa niissäkin on makueroja! Mä oon huomannut, että parin halpamerkin täysmaito on parempaa ja täyteläisempää kuin Valion, ja olen tästä jotenkin vähän yllättynyt).

      1. Osaisitko kommentoida tuon Milbonan maidon makua? Verrattuna vaikka Eilaan tai ihan oikeaan laktoosilliseen täysmaitoon

        En valitettavasti, kun en juo maitoa koskaan ”yksinään”. Se on siis ainoastaan kahvikäyttöön. Kahvissa nuo kaikki kolme maistuvat ihan samalta :)

      2. Milbonan maito on suomalaista ja sitä tuottaa Valio. Niinpä esimerkiksi Milbonan laktoositon maito on samaa tavaraa kuin Eila-maito :)

        1. Niinpä esimerkiksi Milbonan laktoositon maito on samaa tavaraa kuin Eila-maito :)

          …paitsi että ei ole ihan samaa ;) Eilassa on hiilaria 3,1%, Milbonassa 2,7%.

          1. Oletko huomannut, että S-ryhmän kaupoista saatavassa Kotimaista-sarjan laktoosittomassa maitojuomassa (ainakin täysmaidossa) hiilaripitoisuus on myös 2,7%? Itse huomasin vasta äskettäin. Ei tavitse siis aina suunata Lidliin maidon perässä :)

            1. En ollut huomannut, kiitos vinkistä :)

    2. Juu, voi olla jonkun makuun liikaa hiilaria, mutta ei mua kyllä haittaa – olennaisempaa on päästä eroon niistä oikeista ongelmista ruokavaliossa.

      Mun mielestä ei ole mitään ”liikaa tai liian vähän hiilaria” -mittaa, määrät ovat jokaiselle yksilölliset. :) Kuten kirjoitit, olennaista on niiden ongelmia aiheuttavien ruoka-aineiden kitkeminen ruokavaliosta.

      Mikäli vähähiilihydraattisuudella pyrkii optimaaliseen rasvapolttoiseen aineenvaihduntaan, sekin on hurjan yksilöllistä. Toisen kroppa pysyy rasvapolttoisena sadankin gramman vuorokausihiilarimäärällä, toinen ei voi juuri ylittää 20 grammaa. Eli sinällään ei tosiaan ole mitään ”Partaäijä väärä valinta, soijajogu hyvä” tai vastaavaa. :)

      Mullekin maistuu leipäjuusto, juuri liotin pari palaa kahvissa… mmmm…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *