Ayurveda-ruokavalio

Täällä vietetään ”Good-bye to all that” -henkistä ayurveda-ruokavalioon valmistavaa viikkoa.

Kävin tiistaina ayurveda-elämäntapakonsultaatiossa, ja siitähän riittää niin paljon kiinnostavaa kerrottavaa että päätin irrottaa ruokavalio-osuuden omaan postaukseensa. Mä tunnetusti tykkään puhua ruoasta :D

Tuntuu ehkä hassulta aloittaa ruoasta puhumatta ensin mistä ayurvedassa on kysymys, mutta luulen, ettei kaikkia lukijoita ayurveda välttämättä kiinnostakaan sen syvemmin – mutta eri lähestymistavat ruokavalioihin ja ravinnon vaikutus hyvinvointiin kiinnostavat monia. Siksi aloitan ruoasta – ja se on myös itselleni konkreettisin muutos tällä hetkellä ayurveda-konsultaation jälkeen.

Korostan, että kyseessä on kokeilu, samaan tapaan kuin esimerkiksi FitFarm-ruokavalio ja valmennus oli neljä vuotta sitten. Tällä kertaa tavoite vain on aivan eri: ei liikuntasuoritusten parantaminen vaan rauhallisemman olemisen löytäminen. 

Siemailin tässä illan aikana viimeisen siiderin jääkaapista… Ihanteellisesti minun tulisi olla ilman alkoholia seuraavat 3 kk, tai ainakin nauttia sitä erittäin vähän. (Alkoholi ei taida ylipäänsä kuulua moneenkaan terveellisenä pidettyyn ruokavalioon… ;D)

Ayurvedassa nähdään, että oikeanlainen ruoka on hyvinvointimme kulmakivi. Tässä ei toki ole mitään uutta, terveellinen ravinto on elämäntapojen ohella varmasti hyvinvoinnin perusta kaikissa kulttuureissa ja lääketieteen suuntauksissa.

Mikä tekee ayurvedan lähestymistavasta poikkeavan esimerkiksi länsimaiseen näkemykseen verrattuna, on kehotyypin merkitys ruokavaliolle.

Ayurvedan periaatteilla hyvinvoinnin ja tasapainon ylläpitoon ei riitä, että syö terveellisesti. Täysin olennaista on oman kehotyypin mukaan syöminen.

Vaikka siis söisit pelkkiä superfoodeja, ne eivät välttämättä ole sinulle hyväksi, jos syöt kehotyypillesi vääriä superfoodeja. Valkosipuli, tomaatit, inkivääri ja munakoiso esimerkiksi ovat tunnustetusti superterveellisiä ruokia, mutta ne eivät tue terveyttäsi, jos olet kehotyypiltäsi pitta.

Kuten minä esimerkiksi olen.

Ayurvedassa on kolme pääkehotyyppiä (vata, pitta ja kapha) sekä niiden sekoituksia, mutta puhutaan niistä enemmän seuraavassa ayurveda-postauksessani. Minä olen vata-pitta, pittan ollessa se vahvempi.

Vata tarkoittaa ilma-elementtiä, pitta tuli-elementtiä. Tuli-elementtini on erittäin epätasapainossa ja olen siis käytännössä kroonisesti ”tulessa”. Samaa minulle kerrottiin kiinalaisen lääketieteen suulla kymmenisen vuotta sitten, myös sen mukaan minussa on liikaa tulta joka polttaa helposti kaiken veden, jolloin ”palan pohjaan”.

Pittaa tasapainottaa ruokavalio, jossa on makeita, karvaita ja kutistavia makuja. Pittalle haitallisia taas ovat happamat ja tuliset maut. (Ayurvedassa tunnetaan kuusi makua: makea, suolainen, hapan, tulinen, karvas ja kutistava. Pavut, karpalo ja puolukka ovat esimerkkejä ’kutistavasta’ mausta.)

Yksinkertaistettuna: kun vältän tiettyjä makuja ja niitä edustavia ruoka-aineita, olivat ne sitten kuinka terveellisiä tahansa, ja suosin toisia, alan voida hyvin, ja keho ja mieli tasapainottuvat.

Ayurvedan mukaan ruoka on lääke joka korjaa elementtien tasapainoa, ja vasta kun elementit ovat tasapainossa, on keholla ja mielellä mahdollisuus voida hyvin.

Näin ollen, koska tähän saakka syömäni ravinto on ayurvedan mukaan väärää, ei minulla periaatteessa ole edes ollut mahdollisuutta voida hyvin. Tai ainakaan selvittää esimerkiksi stressiin ja rauhattomuuteen liittyviä haasteitani. Hmmm. Mielenkiintoista.

Kaikki lähtee siis ruoasta. Ei terapiasta, ei mindfulness-harjoituksista, ei liikunnasta eikä länsimaisten ravitsemussuositusten mukaisesta ravinnosta. Vaan oman kehotyypin mukaisesta ruoasta. (Toki elämäntavat ovat myös tärkeässä asemassa, mutta ruokavalio on ayurvedisen hyvinvoinnin perusta.)

MITÄ MINUN OLISI SITTEN HYVÄ SYÖDÄ AYURVEDAN MUKAAN?

Sitä mitä näette kuvassa.

Ruokavalio ei ole käytännössä millään lailla vaikea, vaan siinä on kaikkea mitä muutenkin syön. Vaikkakin enemmän hiilihydraatteja.

Suurin haaste on se, mitä tulisi välttää – ja alussa jättää mielellään kokonaan pois; näihin lukeutuu nimittäin joukko suurimpia lempiruokiani.

NÄITÄ LEMPIRUOKIANI MINUN TULEE VÄLTTÄÄ:

  • Kypsytetyt juustot
  • Jogurtti, rahka ja kaikki hapanmaitotuotteet (nyyyhhh…!!)
  • Feta (eiihhh!!)
  • Kananmunat (😭😭)
  • Kaikki pähkinät (shit!)
  • Munakoiso
  • Kahvi (apua..!!)
  • Kaikki alkoholi (bye-bye, rentouttavat punaviinilasilliset)

Juustoista saa syödä mietoja, pehmeitä, kotijuustotyyppisiä ja kypsentämättömiä juustoja, kuten mozzarellaa, leipäjuustoa ja raejuustoa.

Pähkinöiden sijaan minun tulee suosia siemeniä, erityisesti chiaa, kurpitsansiemeniä ja auringonkukansiemeniä.

Kasviksista minun tulee suosia vihreitä vihanneksia kuten selleriä, kurkkua, kesäkurpitsaa, parsakaalia, ruusukaalia, pinaattia ja lehtisalaatteja. Tomaattia ja porkkanaa tulee välttää, samoin paprikaa.

Juureksista sopivat mm. bataatti, palsternakka ja lanttu.

Onneksi myös sieniä saa syödä :)

Rasvoista ayurvedassa suositaan erityisesti ghee’tä eli kirkastettua voita. (En ole vielä niin perehtynyt että tietäisin miksi.) Muita sopivia rasvoja ovat voi, kookosöljy, oliiviöljy ja auringonkukansiemenöljy.

Rypsiöljy ei jostain syystä sovi, ainakaan pittalle.

Hiilaria tulisi lautasellani oli pitta-lautasmallin mukaan kolmannes.

”Voisiko ayurvedaa noudattaa vähähiilihydraattisena?” kysyin.

Sain kuulla, että hiilihydraatteja tarvitaan ruokavaliossani tuomaan kehooni lisää plasmaa ja nestettä. ”Moisture”, ayurvedan sanoin. Kehoni (sekä mieleni..!) ovat kuulema kuivat ja ne tarvitsevat kosteutta. Kerron tästä lisää seuraavassa ayurveda-postauksessa. ”Moistureen” kuuluvat myös rasvat, joita minua rohkaistiin syömään reilusti gheen, avokadon, siementen ja kasviöljyjen muodossa.

Ostinpa sitten myös muutaman ayurvedisen lisäravinnevalmisteen. (Heh, olin tosi helppo asiakas..! :D Mulle sai myytyä kaiken..! ^_^) Shatavari-yrtti vahvistaa erityisesti naisten terveyttä ja sitä käytetään mm. kuukautishäiriöiden hoitoon. Mun kuukautisethan ilokseni jo palasivat, mutta minulle suositeltiin shatavaria koska se rauhoittaa ja lievittää stressiä.

Samaa vaikutusta tukee toinen valmiste, jossa on mm. tulsi-yrttiä ja centella asiaticaa.

No niin, tällaiseen kokeiluun ollaan nyt sitten lähdössä. :) Kyllä mä olen avoin kokeilemaan ihan mitä vain löytääkseni keinoja rauhoittua ja olla niin mieleltäni kuin keholtani vähemmän levoton. Ja etten aina olisi niin huolissani.

Voiko yrttitee korvata ah-niin-nautinnollisen aamukahvin… Se selviää lähiviikkoina.

Ayurveda pitta-ruokavalion rauhoittava, ”tulta laskeva” ja ajattelu- ja keskittymiskykyä parantava vaikutus pitäisi olla havaittavissa jo parin viikon sisällä, jos ruokavaliota noudattaa noin 75-85-prosenttisesti.

Minulle suositeltiin seuraavaa tapaamista ayurveda-vastaanotolla kolmen kuukauden päästä. Katsotaan, pystynkö olemaan niin pitkään ilman jogurttia ja kahvia..! :D :D

(Olen jo huomannut laskeskelevani, voisivatko kahvi ja yksi annos jogurttia tai juustoa mahtua siihen 25% off-ruokavalio-osaan…. Mutta mikäli haluan todella tasapainottaa tuli-elementtini, minun pitäisi kolmeksi kuukaudeksi malttaa luopua pittalle haitallisista ruoka-aineista kokonaan.)

Palaan seurantaraporttien kera! :)

Kommentit (24)
  1. Jee, minä jo Instassa kyselin postausta tähän ayurveda- konsultaatioon liittyen, joten kiitos ! :) Suurella mielenkiinnolla jään odottelemaan tulevia juttuja aiheesta.

    Googlettanut olen paljon toki, mutta en ole löytänyt kuin hyvin suppeita kertomuksia. Olisi kiva mennä tällaiseen konsultaatioon itsekin, kun ensin vähän kuulisi että mitä siellä tapahtuu. Tässä tulikin jo paljon uutta tietoa, kuten tuo että ensimmäiset 3kk pitäisi noudattaa ruokavaliota tarkasti, ja mennä uuteen tapaamiseen parin kuukauden kuluttua. Kiitos vielä! :)

    1. Kiva kuulla että aihe kiinnostaa :)

      Tässä tulikin jo paljon uutta tietoa, kuten tuo että ensimmäiset 3kk pitäisi noudattaa ruokavaliota tarkasti, ja mennä uuteen tapaamiseen parin kuukauden kuluttua.

      Mä en osaa sanoa, päteekö tuo 3 kk:n tarkempi noudattaminen kaikissa tilanteissa. Luulen, että ei välttämättä. Tarkka noudattaminen on tärkeää erityisesti silloin, kun elementtien epätasapainotila on suuri. Mitä tarkemmin kehotyypin kannalta haitallisia ruoka-aineita välttää, sitä nopeammin keho tasapainottuu. Jos siis lähtötilanne on jo parempi, eikä epätasapainotila ole suuri, niin ehkä esimerkiksi 75% noudattaminen jatkuvasti voisi olla ok…? En tiedä :)

      Mutta muutaman kuukauden jälkeen olen varmaan jo kartuttanut ayurvedasta enemmän tietoa :)

  2. Tää on niiiiiiiiiiiin mielenkiintoista! Mun kaveri vinkkas mul muutama kuukausi sitten Ayurvedasta ja oon ollu tosi kiinnostunut siitä, mutten sitten ole saanut aikaiseksi tutkittuu asiaa sen enempää. Tää sun tutkimuspostaus tulee just täydelliseen aikaan. Tsemppiä juustottomuuteen!

    1. 👍

      Kiitos tsempeistä, täytyy sanoa että erityisesti fetan välttäminen on vaikea pala; syön sitä melkein joka päivä niin salaateissa kuin lämpimissä ruoissa… Rakastan fetaa..!

      Tuntuu hullulta, että juuri nuo maut, jotka minua erityisesti miellyttävät (hapan, suolainen), ovat ayurvedassa minulle haitallisia, kun taas makea maku, josta olen vhh-ruokavaliolla täysin ”eronnut” ja makea ruoka maistuu suorastaan pahalta, olisikin ayurvedan vinkkelistä minulle hyväksi… Toisaalta, makeutta ei tarvitse nähdä pelkästään sokerisen tai jälkiruokamaisen makeana. Ovathan esimerkiksi bataatit, kookosmaito ja monet juureksetkin makeita, ja siitä makeudesta pidän – kun se on osa muiden makujen kokonaisuutta. Kaurapuurokin on tavallaan ”makeaa”. Ehkä mun täytyy keskittyä noihin makeisiin asioihin, eihän mun tarvitse alkaa vetää kaksin käsin makeita hedelmiä :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *