Karkkipäivä
Karkkipäivä

Anne Kukkohovi – from R to O

Anne, mitä ihmettä?

Anne_REN

Hassua. Juuri kun Anne Kukkohovi oli vakuuttanut koko Suomen REN-ihonhoitosarjan ylivertaisuudesta, hän vetää ”luonnonkosmetiikkamaton” jalkojemme alta ja vaihtaa täysin vastakkaiseen leiriin. Tällä viikolla ilmestyneen lehdistötiedotteen mukaan Anne Kukkohovi on nyt Suomen oma Olay-kasvo.

Eipä tässä mitään ihmeellistä. Kai. Annehan on malli, mainoskasvona toimiminen kuuluu hänen työhönsä. Toisaalta on vähän eri asia olla yksittäisen mainoskuvan anonyymi malli, kuin toimia jonkun merkin keulakuvana.

Anne_Olay

Jotenkin vaan tämä Olay-uutinen oli minusta Annelta erikoinen veto. Koko vuoden 2010 Anne toimi erittäin näkyvästi luonnonkosmetiikkasarjaksi* profiloituneen RENin keulahahmona, ja mainoskuvat julistivat Annen ”kunnioittavan arvoja, joita REN edustaa”. Eli puhtautta ja luonnonmukaisuutta. Anne hehkutti Reniä joka tilaisuuden tullen, ja joku varmaan luuli hänen ihan oikeasti käyttävänkin tuotteita. Olay puolestaan on niin kaukana luonnonmukaisesta kosmetiikasta kuin olla voi. Se on perinteistä, seka-synteettistä päivittäiskosmetiikkaa à la L’oreal ja Nivea.

Tässäpä taas nähdään, kuinka paljon sarjojen keulakuvat todella vannovat mainostamansa merkin nimeen. Kun joku tarjoaa paremman mainosdiilin, unohtuvat ”puhtaat arvot” nopeasti. On mielestäni myös aika harvinaista, että jonkun tietyn merkin mainoskasvona tutuksi tullut henkilö vaihtaa yhtä näkyvään rooliin kilpailijan leirissä näin lyhyen ajan sisällä. Viime kuussa saatoit vielä nähdä Annen hymyilevän REN-julisteissa, tänään hän suosittelee sinulle Olayn voidetta.

Minua vaan huvittaa. Ja tämä oli muuten ihan vain mielipidekirjoitus.

*) REN ei ole sertifioitua luonnonkosmetiikkaa, mutta ei käytä useimpia luonnonkosmetiikan kieltämistä ainesosista.

Ja toteanpa vielä samaan hengenvetoon, että en oikein ymmärrä Nordic Cosmeticsin Olay-uutista; ”…lanseerataan vihdoin Suomessa marraskuussa 2010.” Siis häh? Miten niin lanseerataan vihdoin Suomessa? Olay’tahan on saanut Suomesta ainakin koko minun elinikäni. Vuoteen 1999 saakka merkin nimenä oli vielä Oil Of Olay, ja heidän vartaloemulsionsa oli ihan klassikko. Olen ostanut Sokokselta sarjan silmämeikinpoistoainetta monet kerrat, ja kasvojenhoitosarjaa on myyty viime vuodet ainakin Kickseissä.

Kommentit (40)

  1. Tipi

    Raha ratkaisee, valitettavasti.

  2. Marj

    Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta! Tällaisia tarvitaan ehdottomasti! Kosmetikkamarkkinointi jos mikä on mielikuvamarkkinointia, niin on pelkästään hyvä, kun joku tuo niiden ristiriitaisuuksia esiin. Kymmenen pistettä sinulle Sanni, ja kymmenen pistettä myös Annelle, joka itse osallistui keskusteluun.

    Itse muistan myös Oil of Olayn niiltä vuosilta, kun aloin itse kiinnostumaan kosmetiikasta (yli 20 vuotta sitten). Jotenkin muistelisin, että nimi olisi ollut Oil of Ulay, mutta ehkä vain kuvittelen. Anyways, sitä vaaleanpunaista litkua, heh.

    • Sanni

      Merkki kulki Iso-Britanniassa nimellä Oil of Ulay, ja joissain keski-Euroopan maissa nimellä Oil of Olaz. :)

  3. Jenu

    Muistelkaahan, kuinka monessa mainoksessa olette nähneet Christy Turlingtonin tai Kate Mossiin samaan aikaan?

    Kate Moss on REN:in puolestapuhuja ja samaan aikaan mainostaa Rimmeliä. Brändit valitsevat muun muassa keulahahmoikseen ihmisiä, jotka kiinnostavat tavalla tai toisella muita ihmisiä.

    Ei tämä niin haudan vakavaa ole.

    • Sanni

      Ei tämä niin haudan vakavaa ole.

      Eipä täällä ole tainnut kukaan niin väittääkään. Mielestäni tekstissäni ja täällä esitetyissä kommenteissa on kaikkea muuta kuin haudanvakava sävy. :)

      • Mirri

        Juuri näin.
        Kosmetiikkamainonta ylipäänsä on sellainen villi länsi, etten näe mitään ongelmaa siinä, että joku vähän nostaa sieltä ristiriitoja ja epäkohtia esiin. Eikä tämä ole mikään Ajankohtainen kakkonen; ei täällä otsa rypyssä ketään osoitella :)

        Itse olen sitä mieltä, että kosmetiikkamainonnan bullshittiin pitäisi puuttua paljon kovemmalla kädellä. Ja ”kuka niitä mainoksia muka uskoo” -argumentti on tässä kohtaa typerä ja antaa vapaat kädet vaikka minkälaiselle idioottimaisuudelle ja silmään viilaukselle.

        • Sanni

          Eikä tämä ole mikään Ajankohtainen kakkonen; ei täällä otsa rypyssä ketään osoitella :)

          Tää oli niin hauskasti ja hyvin sanottu! ^_^

          Ihan totta ettei täällä olla ketään osoittelemassa ja Annea jotenkin kritisoimassa. Postaus oli tarkoitettu mielipidekirjoitukseksi niinkuin totesinkin, ja toimi näköjään hyvänä pohjana yleiselle keskustelulle mainoksista ja niiden tuomista mielikuvista, joihin mainosten käyttämät kasvot voimakkaasti vaikuttavat.

        • Mohn

          Olen niiiiin samaa mieltä, että kosmetiikkamainoksiin pitäisi oikeasti puuttua kovemmalla kädellä. Kyllä niihin mainoksiin aina joku uskoo ja ne todellakin muokkaavat varsinkin tyttöjen – sekä lasten että nuorten – mielikuvia, käsityksiä ja ajatusmaailmaa. Omille teiniprinsessoilleni olen yrittänyt muistaa ”mainostaa”, että mainokset (varsinkin kosmetiikkamainokset) ovat pitkälti huijausta ja kuvateknistä manipulaatiota ja niiden ainoa tarkoitus on saada myytyä tuote ja riittää, kun jokainen ostaa sen yhden. Voi kuulostaa kyyniseltä ja ryppyotsaiselta mitä se ei mielestäni ole ja ihan hurtilla huumorilla minä näitä rinsessoilleni juttelen ja naureskellaan yhdessä. Aika usein olen saanut huomata, että heille ei ole tullut mieleen monikaan asia, joka sitten kuitenkin yhdessä jutellessa on heitäkin hymyilyttänyt mahdottomassa absurdiudessaan.

    • milipili

      REN ei taida tehdä meikkejä kuten Rimmel.

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.