”Älkää menkö aurinkoon märällä iholla!” – Kosmetiikkamainoksia 40-luvulta

Käsiini osui eilen todellinen aarre vieraillessamme Pellaksen laivurintalossa Lemlandissa. Talon ullakolla oli pino Husmodern-lehtiä vuodelta 1943.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Husmodern ilmestyi Ruotsissa vuosina 1917-1988 ja vastaa suunnilleen meidän Kotiliesi-lehteä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Minä rrrrrakastan vanhan ajan juttuja ja tämä lehtipino taisi olla oma highlighttini Pellas-vierailulla (no, hieno on itse talokin… kyseessä on siis museotila.) Husmodernin sivuilta löytyi aivan ihanan hassuja ja sympaattisia juttuja – ja runsaasti kosmetiikkamainoksia.

Husmodern_kollaasi

Perplex – ”silmätussi”. ”Tehkää ripsistänne pidemmät ja runsaammat Perplexin avulla – kiinteä harjalla varustettu silmätussi. Säästäkää harja tulevaisuuden tarpeisiin, sillä emme kenties pysty enää valmistamaan sitä jatkossa”. Siis näin siinä lukee…! :) :D :)

Ja Veetin kolmen minuutin karvanpoistovoidetta on näköjään ollut jo 40-luvulla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

F. Paulin Liljemjölk, nestemäinen kasvovoide. ”F. Paulin nestemäisellä kasvovoiteella on ensiluokkainen kyky tehdä ihosta nuorekas, kirkas ja hehkuvan kaunis. Selitys on voiteen suuressa syvyysvaikutuksessa – voide tunkeutuu aina ihon syvimpiin kudoksiin. Näin ihon terveys ja kauneus vahvistuu aina perusteista saakka.

Rasvainen Liljemjölk tekee ihosta puhtaan ja antaa sille ravintoa, matta Liljemjölk taas on erinomainen puuterinalusvoide ja vaikuttaa supistavasti suuriin huokosiin.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

”Miksei minun tukkani ole enää kaunis?”

”Hän on ostoksilla, nuori rouva, ja sattuu näkemään myyjättären kateutta herättävän kiiltävät hiukset. Ennen olivat rouvankin hiukset yhtä kauniit. Mutta kuinkas onkaan käynyt – hän on muuttunut laiskaksi. Ja kuitenkin hiukset vaatisivat yhä enemmän hoitoa, kun joutuvat olemaan mukana siivouksessa ja ruoanlaitossa”.

On niin helppoa pitää hiukset kauniina. Ja mieti millainen merkitys sillä on ulkonäölle! Harjaa hiuksesi vain kerran päivässä ja pese säännölisesti Elida Shampoolla, joka houkuttelee esiin hiusten kauneuden, tekee hiuksista pehmeät, kiiltävät ja tottelevaiset. Täydelliseen hoitohuuhteluun voitte käyttää Elida Sitruunakylpyä viimeisessä huuhtelussa. Se tulee jokaisen pakkauksen mukana.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oli mielenkiintoista huomata, että 40-luvullakin mainoksissa puhuttiin jo huokosista. Olen itse ajatellut, että huokoset ovat 1990- ja etenkin 2000-luvun juttu. (Tokihan ihmisellä on 40-luvullakin ollut ihohuokoset – paitsi R. Karan mielestä – , mutta olin kuvitellut että niihin alettiin kiinnittää erityistä huomiota kosmetiikan markkinointikielessä vasta myöhemmin.) Tällä hetkellähän huokoset ja niiden häivytys ovat enemmän pinnalla kuin mikään muu kosmetiikan trendi.

”Pidättekö huokoset puhtaina?

Saippua ja vesi eivät riitä! Pese kasvot täysin puhtaiksi… poista puuteri ja poskipuna illalla ja voide aamulla Mitzi-kasvovedellä ja kasvopyyhkeellä. Kuivaa lopuksi uudella kasvopyyhkeellä ja paina kasvoja vain kevyesti, ilman voimaa ja hankausta. Mitzi-kasvovesi tunkeutuu syvälle ihoon ja irrottaa rasvaa ja likaa huokosista! Tuotetta löytyy eri ihotyypeille; rasvaiselle, kuivalle ja herkälle iholle. Kasvovedessä on ihana tuoksu ja vaikutus!”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nivea vaikutti olevan ainakin Husmodern-lehden sivuilla sen ajan L’Oreal, mitä mainosten määrään tulee. Nivean mainoksia löysin kirkkaasti eniten, joissain numeroissa jopa kaksin kappalein.

”Ajatelkaa, jos voisitte pystyttää näkymättömän teltan ympärillenne maatessanne polttavassa auringonpaahteessa uimarannalla – teltan, joka päästäisi läpi vain ne mieluisat, ruskeaksi värjäävät säteet ja jättäisi ulkopuolelle ne vahingolliset, polttavat säteet! Mutta – juuri niinhän Te teette, kun hierotte ihoonne NIVEA Aurinkofiltteriä, uutta tehokasta auringonsuoja-ainetta! Kun käytätte NIVEA Aurinkofiltteriä, Teistä tulee nopeasti ja kauniisti ruskettunut – ilman että palatte auringossa.”

Heheh, mutta ne samat säteethän juuri ruskettavat ja polttavat…. ^_^

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

”Aurinko ja Nivea lahjoittavat Teille ihastuttavan rusketuksen. Mutta ottakaa aurinkoa oikealla tavalla. Olkaa varovaisia! On väärin yrittää ruskettua nopeasti. Liian voimakkailla aurinkokylvyillä voitte saada ihottuman ja koko kesänne menee pilalle. Aloittakaa täten vain muutaman minuutin aurinko-oleskelulla kerrallaan. Älkää koskaan menkö aurinkoon märällä iholla. Kuivatkaa itsenne ensin, ja voidelkaa itsenne huolellisesti Nivea-voiteella. Näin saatte kauniin rusketuksen. Vähennätte myös aurinkoihottuman riskiä ja ihosta tulee pehmeä ja joustava. Nivea-voide vaikuttaa lisäksi kuumina päivinä miellyttävän viilentävästi.”

Äitini kertoi, että vielä hänenkin nuoruudessaan 50- ja 60-luvuilla puhuttiin siitä, että pelkkä kosteusvoide antoi suojaa aurinkoa vastaan. Suomessa ei äidin mukaan mitään aurinkosuojatuotteita ollutkaan, tai ainakin ne olivat niin harvinaisia ettei hänellä ole niistä mitään muistikuvaa. Termejä suojakerroin ja UVA/UVB-säteet ei tunnettu lainkaan – tai ainakaan käytetty kosmetiikan markkinoinnissa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Klassikko vuodelta 1911, Nivea Creme, näkyi vaikka kuinka monessa mainoksessa. Tässä mainoksessa siitä kerrotaan näin:

”Nivea tunkeutuu (tähän aikaan kosmetiikan mainosteksteissä on muuten näköjään aina käytetty verbiä ’tränga’ = tunkeutua verbin ’absorberas’ = imeytyä sijaan) syvälle ihoon, ravitsee sitä ja vahvistaa sen vastustuyskykyä säätilojen rasituksia vastaan. Lisäksi Nivea ehkäisee ryppyjä, stimuloi ihoa, pitää sen nuorekkaan sileänä ja joustavana ja antaa sille tavoitellun, himmeähohtoisen sävyn.”

”Hoida ulkonäköäsi Nivea-voiteella!”

^_^

Ihania nämä mainosten imperatiivit. Tee sitä! Tee tätä!

Aijoo, ja tuota ”tunkeutumista” eli imeytymistä piti kommentoida. Vai että tunkeutuu tämä paksu mineraaliöljyrasva syvälle… :D No ei. Tänä päivänä Nivea ei taitaisi enää sellaista väittääkään. Säältähän se kyllä suojaa, mutta syvälle imeytymisestä ei tällaisen koostumuksen yhteydessä voi todellakaan puhua.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Julkkikset ja saippuamainokset…! Niin klassikko! ^_^ Kaikkihan peseytyivät tuolloin saippualla, ja Hollywood-tähdet mainostivat eri saippuoita kauneutensa salaisuutena. Hellyttävää.

”Lux-toilettisaippua on erityisen hyvää kuivalle iholle”, mainos lupaa. Hehheh… just…! ^_^

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kauneuspuuteri! :)

”Hän herättää ihailua kaikkialla…

Eikä ihme – hänellä on häikäisevän kaunis iho, joka korostaa hänen kauneuttaan aivan erityisellä tavalla. Bohème de Paulin kauneuspuuteri on houkutellut esiin hänen hehkunsa. Hän löysi juuri sen värisävyn, joka oli kuin luotu hänen hipiälleen. Bohème de Paulia, tuota oivallista kauneuspuuteria, saa useissa eri sävyissä, se on sametinsileää, hienojakoista ja ihanasti parfymoitua.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kansikuvatyttö.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pikkuilmoituksissa mainostettiin mm. voiteita pisamien ja maksaläiskien vaalennukseen sekä ihokarvojen poistoon.

Ja huomatkaa Cofféa-kahvinkorvike! ”Erinomainen kahvinkorvike viikunasta ja sikurista”. :)

Husmodern_Anusol

Anusol – peräpukamien hoitoon.

”Käytä vanhaa, hyväksihavaittua ainetta”.

:)

Siis aivan mahtavia nämä mainokset! Täytyy varmaan joskus mennä ihan asiakseen Pellakseen lukemaan Husmodern-lehtiä koko päiväksi. :)

 

Kommentit (41)
  1. Nuo on kyllä ihan parhaita! Mulla on kotilieden vuosikerta vuodelta 1926, siinäkin riittää ihmettelemistä :) yllättävän paljon ihan samoja juttuja kyllä kun nykyäänkin.

  2. 50-luvulla aurinkoa otettiin vieläpä erityisen ’heijastimen’ kanssa, kyseessä oli siis metallista tehty levy, jota pideltiin kehon yllä ja se vahvisti auringonsäteiden tehon.. huhhuh.

    Tuosta kahvinkorvikemainoksesta tulee mieleen, kuinka pula-aikana välttämätön korvikkeiden käyttö on nyt runsauden aikakaudella noussut uuteen suosioon. Lihan sijaan käytetään kaiken maailman teollisesti prosessoituja soija-ym. korveikkeita, joiden ravintoarvo on olematon. Samoin aidon voin sijaan himoitaan margariinia, se kun on nykyisessa paradigmassa olevinaan terveysruokaa …
    Oi aikoja, sota-ajan nähneet isovanhemmat ihmettelisivät..!

    Nimim. voita leivällä, ja lihaakin joskus lautasella, eikä ylipaino uhkaa.

    1. Tuosta kahvinkorvikemainoksesta tulee mieleen, kuinka pula-aikana välttämätön korvikkeiden käyttö on nyt runsauden aikakaudella noussut uuteen suosioon. Lihan sijaan käytetään kaiken maailman teollisesti prosessoituja soija-ym. korveikkeita, joiden ravintoarvo on olematon. Samoin aidon voin sijaan himoitaan margariinia, se kun on nykyisessa paradigmassa olevinaan terveysruokaa …
      Oi aikoja, sota-ajan nähneet isovanhemmat ihmettelisivät..!

      Niin totta. Aikamoista hulluutta todellakin…

    2. Itse asiassa nuo vuoden 1927 kotiliedet on tupaten täynnä mainoksia maistuvasta mutta huokeasta ja tervellisestä margariinista. Oikeasti, mitään muuta niissä ei mainosteta niin paljon. Nykyäänhän margariini-intoilu on taas laantumassa.

    3. Oikeastaan margariini on melkein 100 vuotta vanha juttu. 1927-vuoden Kotiliesi-lehdissä ei mitään muuta mainosteta niin paljon kun terveellistä, huokeaa ja maistuvaa margariinia. Joka lehdessä on useita mainoksia. Nykyäänhän margariinivillitys on menossa ohi.

      1. Jep, se on vanha keksintö – aikanaan kehitetty voita korvaamaan. Sota-aika sitten teki siitä monen kohdalla välttämättömyyden..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *