Hyvänolon matka-artikkeli Oloblogeissa

 

NÄINÄ päivinä ilmestyy lehtipisteisiin myyntiin uusin Oloblogit -lehti. Sen sisältö on 19 bloggaajan tuottaama. Koko lehden laajin juttu on tämä kirjoittamani ja kuvaamani 12-sivuinen Thaimaan hyvänolon matkan artikkeli Aava Resort & Spassa ; )  Aluksi kaavailtu 6 sivun stoorini paisui paisumistaan, kun Thaimaa tarjosi niin upeat kuvausolosuhteet ja olisin voinut kirjoittaa hyvänolon teemasta vaikka  kuinka paljon.  Lehdessä on myös toinen juttukokonaisuuteni, 5 tärkeää joogaliikettä. Niiden lisäksi lehdessä on paljon muitakin kuviani, esim. etusisäkansi. Blogipostauksia reissusta täällä.

On hauskaa nähdä omia otoksiaan laadukkaasti painetussa mediassa. Tosin jo ennen bloggaamistakin olen tuottanut tekstisisältöjä lehtiin, kuulunut vuosia journalistiliittoonkin. Ja vielä pidempään olen tuottanut ja pyörittänyt muiden tuottamia kuvasisältöjä erilaisiin painettuihin medioihin, ja ollut pitkään alan yrittäjänäkin. Vaikka bloggaaminen on nykyään mediatuotannoista lähimpänä sydäntäni, juuri sen vapauden takia,  painetun median taustallani lähdin taas mielelläni mukaan tekemään käsin hypisteltävää lehteä.

Tämä oli jo kolmas kerta ja molemmilla aiemmilla kerroilla olen ollut myös tyytyäinen erilaisiin uusiin tilaisuuksiin ja mahdollisuuksiin, joita lehdet ovat poikineet. Mielenkiinnolla odotan, minkälaisen vastaanoton tämä uusin artikkelini saa, koska itse oikeastaan rakastuin koko sen ideaan ja matkalla sisällön tuottamiseen. Muutakin painettuun tuotantoon päätyvää sisältöä matkalla syntyi, kerron niistä vähän myöhemmin.

 

Matka toi mukanaan suunnittelemattomiakin positiivisia yllätyksiä, yhteistyökuvioita ja kiinnostavia uusia tuttavuuksia – ja täyden lasti sitä hyvää oloa, josta lehdessäkin kerron. Siksi olen myös tyytyväinen päästessäni kertomaan näistä upeista mahdollisuuksista, paikoista ja ihmisistä maailmalla ja levittämään ilosanomaa lehden yleisölle; Oloblogit tavoittaa lähes 100 000 lukijaa. Lehden pääkohderyhmä on 25-55-vuotiaat naiset, joista varsinkin yli 40-vuotiaiden ryhmän printtilehti tavoittaa paremmin kuin blogit.
Bloggaajalehden konsepti ja kokonaisidea on hyvin omintakeinen. Siinä toimitus suunnittelee ensin punaisen langan lehden pääteemojen aihepiireiksi ja kertoo sen sisällön tuottajille. Teemoitus on kuitenkin paljon löysempi kuin perinteisellä tavalla tuotetun lehden. Bloggaajat tuottavat itsenäisesti sisältöä lehden teemojen puitteissa ja toimitus tekee taiton sekä lopulliset valinnat juttujen laajuudeksi ja lehden kokonaisuudeksi. Toimitus on oman kokemukseni mukaan hyvin ammattitaitoista ja hoitaa kokonaisuutta täsmällisen hyvin. Vaihdoimme useampaan kertaan ajatuksia tämänkin prosessin aikana ja kommentit  ja vastaukset sain aina ystävällisesti ja nopeasti.
Bloggaaja voi toimittaa lehteen sisällön ilman eri vaivaa eli käyttämällä jo blogissa aiemmin julkaistuja kuvia tai tekstejä tai sitten paneutumalla enemmän juuri kyseisen artikkelin tuottamiseen, kuten itse nyt tein.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Minusta Oloblogit on piristävä konsepti. Se on tietysti hyvin vaihteleva, koska varsinaiset artikkelit kuvineen ja teksteineen ovat eri bloggaajien käsialaa. Joku saattaa sitä oudoksuakin, koska yleensä naistenlehdet ja muut laadukkaasti painetut aikakauslehdet on tuotettu aika pienen toimituksen ja tarkoin määritellyn koko lehden kattavan linjan mukaisesti.  Minusta juuri eri bloggaajien vapaasti tuottaman sisällön vaihtelevuus tekeekin lehdestä tavallisuudesta poikkeavan ja kiinnostavan, vähemmän kliinisen ja enemmän yllättävän, sellaisen kuin koko blogimaailmakin on.

Tämän Oloblogit-muneron artikkelit käsittelevät muotia a & kauneutta, hyvää oloa & terveyttä ja liikuntaa. Niiden lisäksi on palstoja, joihin on koottu bloggaajien suosituksia ja vinkkejä aiheisiin liittyvistä tuotteista, verkkokaupoista ym. Oloblogit on saanut hyvän vastaanoton. Sen ensimmäiset numerot ovat olleet oman alansa myydyimpiä. Tämä numero on myynnissä koko kevään ajan kaikissa valtakunnallisissa lehtipisteissä.

kauneus
Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *