Kalojen ravintoaineet ja Omega 3-rasvahapot

Kalojen ravintoaineet ja Omega 3-rasvahapot ruoka-annos parsaruokailuParsa ja lohi muodostavat ihanan makuparin. Helppo tapa valmistaa lohta on leikata ja paistaa se medaljonkeina, ohje mm. aikaisemmassa postauksessa täällä. Parsaa aloin tänä vuonna valmistamaan keittämisen ja paistamisen yhdistelmällä, hyvä lopputulos. Sen ohje löytyy täältä – ja tässäkin annoksessa käytetyn herkkusienilisukkeen ohje on  täällä.

Kalojen ravintoaineet ja Omega 3-rasvahapot

Kalaa pitäisi syödä yleensä enemmän. Sen rasvahapot tekevät hyvää sydämelle ja suonistolle. Hyviä rasvoja on reilusti esim. lohessa, muikussa ja lahnassa. Vähärasvaisissa kaloissa on myös arvokasta proteiinia. Vähärasvaisia kaloja ovat mm. tonnikala, seiti, turska, ahven, hauki ja kuha.

Kalan pehmeä rasva laskee kolesterolia, huolehtii verenpaineesta ja -sokerista. Auringon ohella kala on erittäin tärkeä D-vitamiinin lähde. Lisäksi tutkijat uskovat löytävänsä pian uutta tietoa kalan tärkeistä bioaktiivisista yhdisteistä.

Kaikki nämä tekijät yhdessä tekevät kalasta terveellisen ravintoaineen, jota olisi hyvä syödä säännöllisesti pari kertaa viikossa. Jos veren triglyseridipitoisuus on korkea, olisi hyödyllistä syödä kalaa kolmekin kertaa joka viikko.

Jos kalaa on hankalaa saada, ovat säilykkeetkin ihan hyviä. Jos kala ei sovi, tai sitä ei halua syödä, saadaan tärkeitä Omega 3 -rasvahappoja yhtä hyvin esim. saksanpähkinöistä, kananmunista (keltuiainen), pavuista, merilevästä, pinaatista, lehtikaalista, ja muista vihreälehtisistä kasviksista, pellavansiemenistä ja pellavansiemenöljystä sekä unikon, kurpitsan ja seesamin siemenistä, avokadosta ja merilevästä.

Kiinnititkö myös huomiota, että sushi on oikeastaan triplaterveelliistä, kun huomioidaan kalojen ravintoaineet ja Omega 3-rasvahapot? Se sisältää rasvaista lohta terveellisimmässä mahdollisessa eli kypsentämättömässä muodossa, reilusti levää sekä avokadoa. Himo sushiin on siis myös elimistön viesti sen janoamista tarpeellisista Omega 3-rasvahapoista.

Jos haluat lukea aikaisempia postauksia ruoan terveellisistä vaikutuksista, löydät ne helposti täältä.

Kommentit (2)
  1. Hienoa 🙂 vihdoinkin jotain oikeaa tietoa 🙂 tästä haluan kuulla lisää. Kiitos 🙂

    1. inspirations
      24.1.2018, 15:37

      Kiitos kommentistasi. Mielelläni kirjoitan lisää tärkeästä aiheesta. Siitä tuskin voikaan viestittää tarpeeksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *