Suosikkiliike olkapäille? Gluteeniton ja maidoton ruokavalio?…Q&A!

Sis. mainoslinkkejä

Urho Ja Ida J

Noniin! Tänään on vuorossa kysymyspostauksessa esitettyihin kysymyksiin vastailua! Käydään samantien kimppuun! Tässä seitsemän uteliaan uteluihin vastauksia:

Jauheliha jota syöt, onko se riistaa (hirveä yms.) vai onko se ihan kaupasta?

Ostan yleensä jauhelihat ihan normaalista ruokakaupasta. Olen kyllä joskus tilannut lihaa myös suoraan tilalta ja se on todella herkullista! Riistaa en kauheasti ole sen maistuvuudesta huolimatta valmistanut, mitä nyt kerran laitoin peuraa tulille. Kun kerroin tämän eräälle jenkkiläiselle kaverilleni, hän oli aivan kauhistunut siitä, että söin joulupukin apulaisen! Rapakon tuolla puolen pukki tosiaan liitelee öisillä taivailla peurojen vetämällä reellä. Joka tapauksessa, oli kyllä todella hyvää!

Millä motivoit itseäsi?

Tosi monet asiat, mutta erityisesti tavoitteet ja kehitys. Tulosten näkeminen motivoi itseäni selvästi enemmän, kuin esim. vatsamakkara vyötäröllä, josta pitäisi päästä eroon. Parhaan motivaatiobuustin saan siitä, kun tehdyn työn tuloksia alkaa näkemään. Tällä tavoin treenifiilikset myös tietyllä tavalla ruokkivat itseään.

Collegeasu: Hoodie / Sweatpants

Mikä on mielipiteesi vilja- ja maitotuotteista? Entä gluteeni? Kuuluuko sinun ruokavalioosi esimerkiksi leipää tai pastaa?

Kuuluu leipää, pastaa ja maitoa. Tästä postauksesta voit katsoa: Mitä mieltä olen gluteenittomasta ja maidottomasta ruokavaliosta?

Onko väliä syökö tavallista ”vaaleaa”, vai tummaa riisiä? Kumpaa itse suosit?

Syön vaaleaa, tummaa ja täysjyväriisiä. Riiseissä on eroja mm. ravinne- ja kuitupitoisuuden suhteen, mutta toisaalta jos syö monipuolisesti ja näitä tulee muistakin lähteistä riittävästi, niin käytännön elämässä ruokavalion isoon kokonaisuuteen suhteutettuna voi ihan hyvin hyödyntää myös vaaleampia vaihtoehtoja. Joskus tämä on jopa suorastaan tarpeellista, jos hiilihydraattia tulee rakennuskaudella niin paljon, että kuidun määrää täytyy alkaa toppuuttelemaan.

Mikä on keinosi päästä epämukavuusalueen ulkopuolelle treeneissä (onko sulla joku sana/lause mitä hoet tms.)?

Se, että mukavuusalueen ulkopuolella oleskeleminen on kehittävää. Joka kerta se tuntuu sananmukaisesti epämukavalta, mutta tämä kuuluu asiaan. Usein tulee hoettua lausetta ”vikan jaksaa aina”! Viimeisen setin kun jaksaa vielä tehdä kunnolla, niin sen jälkeen voi hyvin mielin huilia ja se palkitsee. Omalla tavallaan tämä tekee viimeisestä sarjasta henkisesti helpomman, kuin esimerkiksi viimeistä edeltävän, vaikka fyysinen suorituskyky onkin loppua kohden kasvavassa määrin koetuksella. Vikan jaksaa aina!

Suosikkiliike olkapäille?

Yksi suosikeistani on pystypunnerrus viistosti yhdellä kädellä, josta voi kurkata kuvan ja hieman ohjeita tästä postauksesta.

Kun mietit asiakkaitesi ja omaa treenitaustaasi, niin osaisitko sanoa että saako mm. Pakaroihin ja käsiin selkeää muotoa ja näkyvää lihaskasvua puolen vuoden aikana? Ja muutenkin ylipäätään kaikkialle lihaksistoon.

Ehdottomasti! Varsinkin aloittelijoilla kehitystä voi tapahtua tuossa ajassa huomattavasti. Pidemmällekin kehittyneellä voi myös puolen vuoden aikana tapahtua silmin nähtävää edistymistä, etenkin jos aiemmin tehdyt treenit ja ruokailut eivät ole aiemmasta harrastustaustasta huolimatta olleet parhaat mahdolliset (treeni on mennyt harakoille, ei ole keskitytty riittävästi lihaksen treenaamiseen, tekeminen ei ole ollut laadukasta ja progressiivista, ruokaa on tullut liian vähän jne.). Sitten kun laitetaan treenit kuosiin ja aletaan tankkaamaan kunnolla ruokaa, alkaa olemuskin kohentua kohisten! Oikein pitkään treenanneella ja pitkälle kehittyneellä lihaskasvu kuitenkin hidastuu selvästi ja lisäkehitystä näkyy peilissä selvästi aloittelijaa hitaammin.

Muihin mielenkiintoisiin kysymyksiin vastailin videon muodossa. Sen voit tsekata täältä: KYSYMYS-VASTAUS-VIDEO.

Mukavaa viikonloppua! Edellisessä postauksessa: Ikuinen ongelma nimeltään..

Kommentit (11)
  1. Moi! Kun painan tällä hetkellä 59 kiloa, niin eikö rasvaa tulisi saada 1g/painokilo eli mun tapauksessa 59g rasvaa per päivä? Saan rasvaa tällä hetkellä kookos- ja oliiviöljystä, munasta, kalaöljykapseleista, cashew pähkinöistä ja kerran/pari viikossa lohesta. Mutta mulla on tosi vaikeeta saada tota kaikkea rasvaa kertymään, vaikka sitä tulee myös pieniä määriä lihoista, kanasta, puurosta jne. Kuinka paljon noita öljyjä pitäs käyttää päivässä? Syön nyt 5g oliiviöljyä lounaalla ja päivällisellä sekä 5g kookosöljyä aamupuurossa. Pitäskö syödä vielä lisää niitä? Cashewta tulee päivässä 20g, illalla yksi kananmuna. Ja kapseleita syön 2 kpl aamulla.

    1. Moikka! Riippuu vähän hiilihydraatin määrästä, mutta jos syöt paljon hiilaria, niin reilu 1g rasvaa/kg on sopiva lähtökohta. Jos rasvaa tulee kokonaisuudessaan liian vähän, niin sitten vaan pikkuisen enemmän pähkinää, avokadoa, öljyjä jne 🙂

  2. Moikka! Voisitko tehdä jonkinlaista what I eat in a day-postausta, kun jatkuvasti sitä kuulee, miten on syötävä riittävästi, mutten oikein hahmota paljonko ’riittävästi’ tai ’paljon’ on. Tietenkin jokaisen on löydettävä itselle sopiva ruokailurytmi ja energiamäärä, mutta tollaisten esimerkkipäivien tsekkailu olisi tosi mielenkiintoista!

    1. Moikka Aura! Kiitos toiveesta! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *