Ida Jemina
Ida Jemina

VASTAUKSIA RUOKA- JA TREENIKYSYMYKSIIN

Fiuh! Lähes sata kysymystä treenistä ja ruoasta pompsahti hetkessä snäppiini, kun sanoin, että nyt saa kysyä! Mahtavaa! Jotta tämä ei ihan eepokseksi venyisi, vastaan nyt osaan ja myöhemmin taas osaan! Jes aloitetaan!

Parhaimpia liikkeitä takareisille, joita pystyy tekemään kotona (entä salilla)?

GHR

takareisiliikkeitä
Kotona jos kaveri auttaa tai saa kantapäät laitettua jonkin alle tukevasti voi kokeilla yllä olevaa GHR:ää. Polvien alle kannattaa asettaa pehmuste. Pidä selkä suorassa, peppu sisällä ja lähde laskeutumaan hitaasti eteenpäin. Kun et jaksa enää vastustaa vetovoimaa, laskeudu käsiesi varaan punnerrusasentoon. Työnnä itsesi ylös ja vedä takareisillä loppumatka alkuasentoon.

Vedot jumppapallolla


Jumppapallon kanssa voi myös tehdä takareisivetoja. Vedä pallo takareisillä lähelle itseäsi samalla selän ja lantion noustessa ylöspäin. Pidä lantio ja selkä koko ajan suorana sekä jännitys takareisillä.

Pyyhekoukistus


Asetu selin makuulle. Laita polvet koukkuun, kantapäät pyyhkeen päälle ja kädet sivuille lattialle. Nosta lantio ylös ja lähde viemään jalkoja eteenpäin. Liu’uta jalat takaisin alkuasentoon pitäen lantiota ylhäällä.

Salille voit kurkata lisää liikkeitä täältä: Parhaat takareisiliikkeet – upeaa muotoa jalkoihin

Mitä liikkeitä voi tehdä, jos omistaa vain tangon (ja painoja)?

Vaikka mitä! Periaatteessa treeniin ei yksinkertaisimmillaan edes tarvita mitään muuta. Jaloille voi tehdä kyykkyä, askelkyykkyä, etukyykkyä, maastavetoa, bulgarialaista askelkyykkyä, landmine-kyykkyä yms. Pepulle hip thrustia ja glute bridgeä. Selälle kulmasoutua, erilaisia t-kulmasoutuja. Olkapäille pystypunnerusta, pystysoutua, hang clean and pressiä, takaolkapääsoutuja jne. Tangolla pystyy treenaamaan tosi monipuolisesti koko kroppaa.

Kuinka monta kertaa viikossa treenaat ja mikä on sun lempitreeni?

Yleensä neljä tai viisi kertaa viikossa ja lemppari on tällä hetkellä ehdottomasti Advancedin tehokiertoharjoittelu jaloille ja pakaroille. Siitä voi käydä kurkkimassa joitakin pätkiä Instagram-tililtäni @idajemina. Sitä videota onkin katsottu kohta jo lähes miljoona kertaa!😲 Meininki on just mun makuun. Hikeä, poltetta ja välikuolemaa ja aivan törkeän hyvä fiilis jälkikäteen. Pidän erityisesti treeneistä, joissa on menoa ja meininkiä. Niistä saa parhaimmat kiksit.

Mitä jos liikkuu paljon ja on tavoitteena kasvattaa lihasta mutta ei pysty syömään niin paljoa kaloreita kun tarvis?

Silloin ei auta muuta kuin syödä enemmän ja jos ei meinaa jaksaa syödä yhtään enempää niin silloin kannataa suosia energiatiheämpiä ruokia. Ottamalla hiilaria nestemäisessä muodossa esim. palkkarissa saa myös aika helposti kaloreita lisättyä. Isompiin ruokamääriin myös tottuu pikkuhiljaa eli voit lähteä kasvattamaan annoksiasi vaikka viikko kerrallaan.


Auttaako pähkinät esim. cashew-pähkinät hyvin lihasmassan kasvatuksessa?

Pähkinät ylipäätään on hyviä rasvanlähteitä ja niitä kannattaa sisällyttää ruokavalioon. Mutta lihaskasvu ei pähkinöistä jää kiinni.

Montako kertaa viikossa teet yleensä aerobisen?

Koirien kanssa tulee käveltyä päivittäin tosi paljon, mutta esim. juoksulenkkejä teen ehkäpä noin kerran kaksi viikossa. Nekin tosin koirien kanssa ja ihan fiiliksen sekä koirien energioiden mukaan. Eli toisin sanoen jos ne pursuavat energiaa, lähdetään joskus purkamaan sitä juoksulenkille.

Kysymys kevennetystä viikosta: voiko sen suorittaa pitämällä extra päiviä täyslepoa sen sijaan että menis tekee treenin kevyemmillä painoilla? Jos siis ei innosta mennä salille tekee kevyillä painoilla?

Absolutely! Totaalilevotkin ovat joskus tervetulleita ja ajavat asiansa kelvollisesti. Ja siinä tapauksessa totaalilepo on parempi kuin aktiivinen kevennys, jos treenien tekeminen kevyesti on haasteellista. Tämä on jopa melko yleistä, sillä salilla on helppo innostua ryskyttämään rautaa todenteolla silloinkin, kun oli tarkoituksena hieman höllätä.

Mitä syöt iltapalaksi? Voiko esim. leipää syödä?

Aikalailla normaalia lämmintä ruokaa tulee syötyä illalla esim. jotakin lihaa ja kasviksia. Myös erilaiset munakokkelit maistuu. Toki leipääkin voi syödä.

Aerobisesta oon kuullu monta mielipidettä ni se on aina kiinnostava eli onko tehokkaampaa treenata aerobista aamulla vai illalla? Entä tyhjällä mahalla vaiko niin että on syöny?

Yleensä suuri osa aamuaerobisen myytistä kulminoituu liikuntasuorituksen aikana käytettävien energianlähteiden merkitykseen kiristeltäessä. Eli kuluuko suorituksen aikana rasvoja vai hiilareita. Ei kannata käyttää aikaansa tämän ylianalysoimiseen, sillä käytännön tasolla sillä ei ole merkitystä – paljon tärkeämpää on kokonaisenergiankulutuksen pitäminen korkealla ja aineenvaihdunnasta huolehtiminen pitkällä aikavälillä. Se onnistuu kummallakin tavalla, paastoaerobisella tai sapuskan jälkeen liikkumisella. Käytännössä lopputuloksen kannalta ei ole väliä mihin aikaan tekee aerobisen ja tekeekö sen tyhjällä tai ”täydellä” mahalla. Eli kannattaa liikkua silloin, kun se itselleen parhaiten sopii.

Supermielenkiintoisia ja hyviä kysymyksiä kyllä esititte! Jatketaan uusista mehukkaista aiheista taas pian uudelleen! 

LUE MYÖS: PARHAAT SISÄREISILIIKKEET

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: NÄÄ MIMMIT!! TULOKSIA JA TREENIKUULUMISIA

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
YouTubessa: Ida Jemina 
Instagramissa: @idajemina 
Facebookissa: Ida Jemina

Kommentit (4)

  1. ninna

    kysymykseen Mitä jos liikkuu paljon ja on tavoitteena kasvattaa lihasta mutta ei pysty syömään niin paljoa kaloreita kun tarvis? vastaisin että vähennä liíkuntaa tai ainakin kevennä/lyhennä kestoa. Ei sitä loputtomiin jaksa syödä ja monesti voi käydä niin että lisääntynyt energia näkyy liikuntasuorituksessa; kun keho saa lisää polttoainetta tehotkin kasvaa kun jaksaa paremmin ts. kulutus lisääntyy. Yksi vaihtoehto myös lisätä ruoan energiatiheyttä esim cashewpähkinät vaihtaa saksanpähkinöihin jossa enemmän energiaa, rasvaton rahka tavalliseen, kevyttuotteet pois, perunan sijasta pastaa, kuituleipä vähempikuituiseen, vähemmän kasviksia jne. Kysymykseen liikkua aamulla/illalla sanoisin että tärkeintä mikä itselle sopii ja omaan päivärytmiin. Väkisin ei aamulla kannata jos ei huvita tulee paha olo tai ei jaksa. Paras treeniaika jolloin treenistä saa jotain irti ja energiaa piisaa kuten kirjoitit.

    • Ida Jemina

      Moikka ninna! Liikunnan vähentäminen on hyvä pointti, mikäli sitä tulee liikaa. Jotkut eivät toisaalta välttämättä pysty vaikuttamaan liikuntamääriin, jos on määrättyjä harrastuksia joiden aikataulun mukaan on mentävä. Kivaa viikonloppuaaa!😊

  2. Iida

    Kiitos kivasta postauksesta. 😊 Olen vasta hetki sitten löytänyt sun blogin, tästä blogista tulee hyvä fiilis. Ja aivan ihanat koirat sulla 😍

    • Ida Jemina

      Kiitos itsellesi ihana! Ihan mahtavaa, että löysit tänne ja olet tykännyt meiningistä! Kivaa viikonloppua sulle 😊

Kommentoi »

Vastaa