Vaikeuksien kautta voittoon? Lue oma tarinani

Hei kisulit ja kollit!

Nyt kun loukkaantumiset ovat sattuneesta syystä olleet tapetilla, on kommenteissa esitetty toiveita, että kertoisin miten selvisin edellisestä haaverista.

Parisen vuotta sitten rusautin polven ja jouduin polvileikkaukseen. Sisempi nivelkierukka repesi kiertoliikkeessä jalan tarttuessa kiinni kumiseen mattoon muun kropan jatkaessa matkaa. Kuukauden päivät jouduin odottelemaan ennen kuin pääsin leikkaukseen erinäisen byrokratian ansiosta. Uskon tämän odotuksen olleen hidastava tekijä polven paranimessa leikkauksen jälkeen. Mitä nopeammin haaverin jälkeen pääsee hoitoon, sitä parempi. Tällä en kuitenkaan tarkoita sitä, että aina kannattaisi automaattisesti mennä heti leikkaukseen. Aina se ei välttämättä ole edes paras vaihtoehto, sillä kaikki vauriot eivät vaadi leikkausta. Mikäli mahdollista, suosittelen konsultoimaan useampaa eri urheilijoiden kanssa paljon asioinutta ortopedia, sillä heillä saattaa olla paljon näkemyseroja. Toiset ovat heti leikkaamassa, kun taas toiset suosittelevat ensin muita vaihtoehtoja. Leikkaus on kuitenkin aina se viimeinen vaihtoehto, joten jos yhtään on epäileväinen olo, kannattaa kysyä myös toisen asiantuntijan kantaa.

polvi kuntoutus

Noh, leikkauspäivä sitten vihdoin koitti ja operaatio meni kuulemma hyvin. Leikkauksessa oli kuitenkin löytynyt toinenkin ongelma polvesta, nimittäin iso rustovaurio, joka ulottui koko rustopinnan läpi rustonalaiseen luuhun. Jeij!

Polvella piti alkaa kävelemään samantien, heti leikkauksesta herättyäni. Ajatus tuntui aivan kamalalta ja aivot huusivat ”älä nyt hullu lähde kävelemään!”. Hoitajien kannustamana otin kuitenkin askeleita eteenpäin ja kyllähän se jalka kantoi vaikka ilkeältä tuntuikin. Leikkauksen jälkeen olin myös huonovointinen ja kylmä hiki nousi pintaan heti kun nousin istumaan, yök.

Kahden päivän päästä leikkauksesta polvea piti alkaa kuntouttamaan. Kuntouttamisohjeiksi sain mm. istuutua penkille ja nousta siitä ylös. Tätä piti toistaa useita kertoja päivässä. Myös kuntopyörää suositeltiin polkemaan. Olennaisinta polven paranemisessa oli vahvistaa kuihtuneita tukilihaksia. Etenkin etureittä, joka alkoi paksuudeltaan muistuttamaan pohjelihasta. Onni onnettumuudessa oli se, että omat reidet olivat lähtökohdiltaan suhteellisen lihaksikkaat, niin oli sitten mistä kuihtua ja rakentaa lihasmuistista jälleen voimaa.

Saamani paranemisennusteet olivat epämääräisiä ja oletin olevani kunnossa taas kuukauden päästä. Toisin kuitenkin kävi ja polvi ilmoitti aina vihlaisten, kun suoritin istumisliikkeitä tai esimerkiksi kipusin rappusia. Etenkin rappusissa alaspäin meneminen oli kamalaa. Tätä jaksoa kestikin pitkään, lähes vuoden verran. Kirves meinasi monesti lentää kaivoon ja henkisesti oli varautunut siihen, että entistä polvea tästä ei enää tule.

polven kuntouttaminen
Eilen leffassa yhdellä kepillä jes!

Eräänä päivänä pihalla ollessani aloin nousemaan yhdellä jalalla penkille. Ai että sitä fiilistä, kun huomasin, että polvessa ei tunnu kipua! Hallelujah! Muistan tuon hetken varmaan ikuisesti. Etsinkin itseasiassa sen postauksen, jonka kirjoitin tuona päivänä, sen voi käydä lukemassa täältä: Kuka on sinun ystäväsi?

Salilla jalkojen treenaaminen oli pitkään henkistä taistoa. Aloitin tekemään liikkeitä ensin ihan ilman painoa. Se jo tuntui ilkeältä. Hyvin hyvin hitaasti lähdin nostamaan painoja ja toistoja. Meni yli vuosi, että pääsin taas treenaamaan jalkoja täyspainoisesti. Lihasten puolesta painoja olisi voinut nostaa enemmänkin, mutta polvi ei vielä antanut periksi. Huoh, tuo oli turhauttavaa aikaa, mutta ei siinä muu auttanut kun mennä hitaasti, mutta varmasti päivä päivältä eteenpäin.

  • Liikkeitä, joita pystyin jossain kohtaa tekemään olivat: kyykyt, reidenojennukset ja esim. bulgarialainen askelkyykky.
  • Liikkeitä, jotka tuntuivat erityisen pahalta olivat: prässit ja askelkyykyt (kipeän polven ollessa taaimmainen tukijalka)

Huolelliset lämmittelyt korostuivat polvivamman jälkeen. Treenin alkuun poljin pyörää, niin että sain lämpöä pintaan ja verta kiertämään. Kun tunsin, että paikat alkavat olla lämpiminä menin tekemään vajaita kyykkyjä pelkällä kehon painolla. Kun nämä alkulämmittelyt oli tehty, suuntasin lämmittelemään takareisiä. Kaikille polvivammaisille voinkin suositella tekemään jalkatreenissä takareidet ensin. Kun takareidet olivat kunnolla pumpissa, sujuivat muut liikkeet paljon tukevammin. Myös muiden kuin polvivammaisten kannattaa kurkata: Älä tee kyykkyä jalkatreenissäsi – ensimmäisenä

polvivamma

Missä kunnossa polvi on sitten tänä päivänä?

Polvi on tänään hyvässä kunnossa. Ei entisensä, mutta suht lähellä ainakin. Treeneissä otan aina polven huomioon ja treenaan sen ehdoilla. Joskus on parempia päiviä, joskus huonompia, mutta suunta on joka tapauksessa ylöspäin. Sellaisen vinkin voisin vielä antaa, että kannattaa pitää jonkinlaista päiväkirjaa paranemisesta. Siitä on sitten hyvä katsoa, miten kuntoutuminen on lähtenyt käyntiin ja kertoa tarvittaessa lääkärille tuntemuksistaan. Näitä juttuja on nimittäin vaikea muistaa jälkikäteen ja miettiä, milloin tuntui miltäkin.

Nyt vaan toivon parasta myös tästä nilkkavammasta. Eilen olikin ensimmäinen päivä, jolloin jalka tuntui selvästi paremmalta. Tukea pidän toki edelleen, mutta lyhyitä ja hitaita kävelyitä voin jo mennä ilman keppejä tai yhdellä kepillä. Thumbs up ja ei muuta kuin suuret tsempit kaikille toipilaille, I feel you! Ja oikein leppeää maanantaita kaikille!

Edellisessä postauksessa pitkästä aikaa kuulumisia: Mitä sylki suuhun tuo

Kommentit (19)
  1. Olipa, sanoisinko helpottavaa lukea jonkun toisen kokemuksia polven ongelmista. Itse kirjoittelin omista kokemuksista jokin aika sitten
    http://sanzureenaa.blogspot.fi/2015/04/jalkojen-operoinneista.html
    Koitahan parantua siellä, isosti tsemppiä! 🙂

    1. Heips Sanna! Kiva jos muutkin ”ongelmatapaukset” saavat tästä edes jonkinlaista tsemppiä. Ilkeitä juttuja sullakin takana :/ Kiitos kovasti, koitetaan! 🙂

  2. Moi! Olitko maanantaina forumissa?*_* ilman keppiä?

    1. Moi! Olin ja ilman keppiä jee 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *