TURPOSIKO NAAMA KREATIINISTA?

Käytänkö itse kreatiinia? Turpoaako siitä naama? Entä jos palkkari on jo kondiksessa, niin mitä muuta urheilijalle hyödyllistä on olemassa? Tänään vastataan teidän lisäravinnekyssäreihin!

Tarjolla on nykyisin monia erilaisia lisäravinteita eikä ole ihme, että pää saattaa niistä olla pyörällä. Mitä kannattaisi ottaa vai kannattaako ylipäätään ottaa yhtään mitään?

Ihan ekaksi täräytetään se fakta ilmaan, että on mahdollista saavuttaa upeita tuloksia ja kehitystä vaikka ei käyttäisi mitään urheilulisiä. Ne eivät ole mitään taikaa vaan usein tiivistetyssä ja eristetyssä muodossa olevia ravinteita. Silti jostain syystä urheilulisäravinteilla saattaa edelleenkin olla ns. taikapulvereiden maine, joita käyttämällä saa jo yksinään uskomattomia tuloksia. Sitten kun niitä tohkeissaan kokeillaan eikä odotettua vaikutusta näy tai kuulu, tuomitaan ne toimimattomaksi huuhaaksi. Siinä mennään ääripäästä toiseen, joista kumpikin johdattaa väärille jäljille. Todellisuudessa hyvin monista lisäravinteista on apua matkalla kohti tavoitteita, kun niitä käytetään oikein (ravintolisinä terveellisen ruokavalion toimiessa aina perusrunkona). Usein ongelma ei löydykään tuotteesta, vaan epärealistista tai jopa kokonaan vääristä odotuksista.

Mitä palautusjuomaan?

Lähdetään liikkeelle siitä palautusjuomasta, joka on salitreenareille yksi tärkeimmistä ja hyödyllisimmistä lisäravinteista. Hyvä palautusjuoma koostuu rivakasti imeytyvästä ja aminohappokoostumukseltaan korkealaatuisesta proteiinista. Itse olen koko ikäni käyttänyt herakonsentraattia, koska se on usein edullisempaa kuin isolaatti ja toimii erinomaisesti. Molemmat siis käy ja homma ei jää näin pienistä jutuista kiinni! Isolaatti on vielä vähän suodatetumpaa ja proteiinipitoisempaa. Viime vuosina olen myös hyödyntänyt kasviproteiineja, joista esim. erilaisissa riisi-herne-hamppusekoituksissa on myös täydelliset aminohappokoostumukset.

Mites kreatiini? Käytänkö sitä ja miten? Turposiko naama?

Kreatiinista on kovatehoisesti liikkuvalle urheilijalle paljon hyötyä ja sen vaikutus voi näkyä treenitehojen kasvussa. Lihakset käyttävätkin kreatiinia energiaksi nopeissa suorituksissa, kuten salilla treenatessa. Kreatiinin voi helposti nauttia palautusjuoman kanssa ja itse viskaan sen aina mukaan sheikkeriin. Eli käytän sitä treenipäivinä, en kuuri- ja tankkausluontoisesti. En ole huomannut naamassani mitään turpoamisia koskaan, mutta multa löytyykin mummoni pyöreät kasvot ihan omasta takaa. Kreatiini voi siis nostaa hieman painoa, kun lihakset täyttyy, mutta mitäs se haittaa.

Mitä muuta jos palkkari on jo kondiksessa?

Ei ole pakko käyttää mitään, mutta jos haluat vielä lisäviilausta, niin aminohapoista ennen treeniä tai sen aikana voi olla hyötä. Salilla huhkimisen aikana lihasta nimittäin purkautuu energiaksi ja tätä voi ehkäistä varmistamalla oleellisten aminoiden, kuten BCAA/EAA-aminoiden saatavuus rautaa kolistellessa. Ne suojaavat lihaksia. Itse olen käyttänyt Women’s Bestin Amino & Energyä, joka on ihan superhyvän makuista ja sisältää EAA:ta (välttämättömiä aminoita) sekä sen myötä myös BCAA:ta (haaraketjuisia aminoita), jotka pääsevät kehon käyttöön nopeasti jo pumppailuiden aikana. Se antaa myös vähän virtaa treeniin! Jos illemmalla treenaan niin sitten otan ihan normaalia BCAA:ta, jotten nauti piristeitä yötä vasten. Noi Women’s Bestin BCAA:t on kyllä niin hyvän makuisia, että niitä ryystää ihan mielellään treenin aikana.

Mutta huom! Aminohappojuomien jatkuvasta litkimisestä pitkin päivää taas ei ole hyötyä. Käytä niitä treeniä ennen tai treenin aikana varsinkin jos edellisestä ruokailusta on jo vierähtänyt hieman aikaa.

Housut TÄÄLTÄ / Pitkähihainen paita TÄÄLTÄ

 

Eli pärjääkö ilman urheilulisäravinteita? Tottahan toki. Voiko jostain niistä olla oikeasti hyötyä? Ehdottomasti. Ylipäätään ensin kaikki muut asiat ruokailuissa kondikseen ja vasta sitten kannattaa miettiä urheilulisäravinteiden hyödyntämistä niissä paikoissa, joissa niitä vielä tarvitaan tai joissa niistä voisi olla apua.

Oh jea! Mikäli kaipaat apuja ruokavalion koostamiseen, katso: NÄIN KOOSTAT RUOKAVALION ITSETää pallonaama lähtee nyt heittää koiria – se on moro!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: LAIHDUTUSMYYTTEJÄ – ÄLÄ USKO NÄIHIN!

🔥 Katso valmennukseni TÄÄLTÄ 🔥

Seuraa snapchatissa: idajemina 
ja Instagramissa: @idajemina 

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *