Erilainen kotitreeni – ohjeet ja kuvat

Useammalla meistä ei kotoa löydy salin varustelutasoa. Se ei haittaa! Kovan treenin saa aikaan myös kotitreenillä. Niin kuin kuva paljastaa, tässä treenissä käytetään apuvälinettä – varmasti jokaisen kodista löytyvää tavallista pyyhettä. Ja huh! Jos nyt ajattelet, että kyseessä on jokin hilipatihippan treeni, joka ei tunnu missään, niin odota vielä. Tulet yllättymään!

pyyhetreeni
Viimeksi annoin ohjeita takaliston treenaamiseen kotona, niin tänään keskitytään yläkropan lihaksistoon: vatsoihin, selkään, rintaan ja käsiin.

Treeniin tarvitset ainoastaan pyyhkeen ja hyvän treenimielen! Tee toisto- ja sarjamäärät oman kuntotason mukaan. Muista lämmitellä ja verrytellä ennen treenin aloittamista.
1. Vatsat

Asetu lankkuasentoon kämmenien varaan ja laita pyyhe jalkojen alle. Vedä jalat koukussa kohti kämmeniä vatsalihaksia käyttäen ja vie takaisin alkuasentoon.

kotitreeni

 

2. Kyljet

Asetu samalla tavalla lankkuasentoon kuin ensimmäisessäkin liikkeessä, mutta nyt tuo jalat vinosti kohti kämmeniä rutistaen kylkiä. Vie jalat takaisin alkuasentoon ja tee sama toiselle puolelle. Liike on raskas!

pyyhetreeni

 

3. Rinta

Mene punnerrusasentoon ja laita pyyhe toisen kämmenen alle. Liu’uta pyyhettä sivulle ja laskeudu samaan aikaan toisella kädellä alaspäin. Vedä pyyhe takaisin alkuasentoon. Liike on raskas!

treeni kotona

 

4. Selkä

Mene kylkiasentoon ja laita pyyhe toisen kämmenen alle. Pidä paino tällä kädellä ja lähde laskeutumaan alas vieden samalla pyyhettä kauemmas itsestäsi. Vedä pyyhe takaisin ylös selkälihaksilla (latseilla).

Treeni pyyhkeella

 

5. Selkä

Rullaa pyyhe pötköksi ja mene mahallesi makaamaan. Vie kädet pyyhkeen kanssa suoriksi eteen ja vedä pyyhe lattiaa pitkin kohti rintaa. Huom! Rutista selkää oikein kunnolla. Kuvittele, että selässäsi olisi pähkinä ja sinun pitäisi saada se murskattua. Liike harjoittaa myös mm. rintalihaksia.

kotijumppa

 

6. Hauis

Seiso yhdellä jalalla ja kiristä pyyhe toisen polven alle kuvan osoittamalla tavalla. Jalka toimii liikkeessä vastuksena. Vedä polvi ylös hauislihaksella ja laske kontrolloidusti alas. Älä nosta jalkaa liikettä tehdessäsi vaan anna käsien tehdä työ.

lihaskuntopiiri

 

7. Ojentaja

Nosta toinen käsi ylös ja vie toinen selän taakse samalla pyyhkeestä kiinni ottaen kuvan tavalla. Alempi käsi toimii vastuksena – vastusta voit säädellä vetämällä pyyhettä alaspäin sopivantuntuisella voimakkuudella. Nosta ylemmällä kädellä pyyhe ylös ja vie jarruttaen alas liikuttaen kyynärvartta – pyri pitämään olkavarsi paikallaan, jotta nostotyö tapahtuisi ojentajilla.

erilainen treeni

 

Sitten ei muuta kuin kokeilemaan!  Hyviä pyyhetreenejä!  Jos kaipaat jaloille tiukkaa kotitreeniä, katso: tehokas kuntopiiri kotona jaloille.

Edellisessä tekstissä puhuttiin salijännityksestä.

Kommentit (19)
  1. Hei voitko tehdä postauksen paljo reenaat viikossa ja miten. Sekä kuinka syöt?☺

    1. Kiitos ehdotuksesta! Pistetään ylös:)

  2. Näyttää haastavalta ja kivalta! Tykkään sun blogista juuri näiden erilaisten esimerkkien ja vinkkejen vuoksi (liittyen treeniin, ruokaan, mieleen…) Kiitos että jaksat kuvata ja jakaa meille näitä! 🙂

    1. Treeni olikin hauska ja kivaa vaihtelua perusjumppiin! Mutta samalla myös sopivan rankka:) Tosi kiva kuulla, että pidät blogista! Kiitos itsellesi kommentista<33

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *