Tällä ohjelmalla aloitin saliharrastuksen

Hemulihei! Alkuajoistani saliharrastuksen parissa on tullut paljon kyselyitä. Oliko minulla pt:tä, aloitinko yksin, millainen ohjelma minulla oli jne?

Snapchatissa vastailen välillä tällaisiin kysymyksiin videoiden muodossa ja koska huomasin kuinka paljon vilauttamaani ohjelmaa tallennettiin, ajattelin jakaa sen myös täällä kaikille. Snapchatista minut löytää nimellä idajemina.

shortsia-3

Aloitin salilla käymisen muodostelmaluistelun lopetettuani. Alkuun kävin paljon jumppatunneilla ja erityisesti bodypump oli suosikkini. Pikkuhiljaa sali alkoi kuitenkin painaa vaakakupissa enemmän ja huomasin, etten pysty menemään pumppitunneille sen vaikuttamatta salitreeneihini. Niinpä jossain kohtaa jumppatunnit vaihtuivat kokonaan salin puolelle.

Harrastuksen aloitin ilman pt:tä sellaisella ohjelmalla kuin Arnoldin kultainen kuusikko. Ohjelma on yksijakoinen sisältäen kuusi eri liikettä.

1. Takakyykky 4×10
2. Penkkipunnerrus 3 x 10
3. Leuanveto leveällä otteella 3 x max
4. Niskan takaa punnerrus 4 x 10 (taisin tehdä tämän perus pystypunnerruksena)
5. Hauiskääntö tangolla 3 x 10
6. Istumaannousu 3 x 20

Sisällytin itse ohjelmaan vielä ojentajia ranskalaisella punnerruksella sekä pohkeita. Voin kertoa, että tulosta tuli ja kohisten. Tuota kun paukutti menemään, niin kyllä tuli liikkeet tutuiksi ja se olikin ehdottomasti tämän ohjelman paras puoli. Perusliikkeet oppi kunnolla heti alkuun. Salillakaan ei pitänyt rampata jatkuvasti, kun kaksi – kolme kertaa viikossa riittää hyvin. Ideana on kasvattaa sarjavastuksia liikkeissä aina, kun pystyisi voimien puolesta tekemään pari toistoa yli tavoitemäärän.

shortsia
Throwback

Isoissa perusliikkeissä on mm. se hyvä puoli, että välillistä rasitusta saavat useat lihasryhmät varsinaisen kohdelihaksen lisäksi. Esimerkiksi jokainen kyykkyä tehnyt tietää liikkeen puhuttelevan myös muita paikkoja kuin etureisiä. Liikkeitä ei siis tarvitse olla miljoonia, vaan ohjelman etu piileekin treenitiheydessä.

Vaikka golden six ei ole välttämättä tasapainoisin mahdollinen ohjelma, on se silti saliharrastusta aloittaville toimiva ja simppeli perusliikkeisiin nojaava vaihtoehto. Varsinkin harrastuksen alkupäässä on väärä paikka alkaa ylimiettimään. Joten tuumasta toimeen – eivät ne voimat ja lihakset Excel-taulukkoja pyörittämällä kasva!

Nyt jos palaisin ajassa taaksepäin, tekisin luultavasti vähemmän eristävästi käsiä, ottaisin hang-clean-and-pressiä, jotakin horisontaalista soutua (kulmasoutu tms) ja maastavetoa ajoittain mukaan kekkereihin. Kuitenkin, ihan sellaisenaankin kyseessä on kelpo tapa aloittaa salitreenit, tutustua liikkeisiin tehokkaasti toistamalla niitä harvajakoisuuden ansiosta usein ja muutenkin ottamalla iloa irti aloittelijavaiheen suuresta kasvupotentiaalista ilman kikkailuja.

 

Tsemppiä treeneihin karvapäät ja myös kaljupäät <3

Edellisessä postauksessa kerron 3 heikkouttani ja vahvuuttani kropan sekä luonteen suhteen.

Kommentit (25)
  1. Mä aloitin myös Arskan kultasella kuusikolla saliharrastuksen ja se oli kyllä tosi tehokas ohjelma 😀 Tein sitä 3 kk kolmesti viikossa ja perusvoima kasvoi kyllä kohisten 🙂 Jossain vaiheessa aloin soveltamaan treeniä välillä, että leukojen tilalta tein ylätaljalla pidempiä sarjoja tai jopa kulmasoutua ja vaihtoehtoisesti pystäreitä ja hauiskääntöjä tein tangon sijaan käsipainoilla. Välillä saatoin tehä eristäviä pepulle ja takareisille ja jättää hauiksen välistä (3xviikossa hauista on aika paljon kuitenkin :P).

    1. Loistavaa! Ohjelmassa on kyllä tekemisen makua ja siitä pidin 🙂 Ja jep ihan samalla linjoilla olen tuon haukkarin suhteen.

  2. Kuinka pitkään olet nyt käynyt kuntosalilla?

    1. Noin 8 vuotta palttiarallaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *