Sokeririippuvuus – eroon makeanhimosta

Ikuisuusongelma? Ei onneksi! Makeanhimosta eli sokeririippuvuudesta voi oikeasti päästä eroon ja nyt kerron miten siinä itse onnistuin. 

Olen oikeastaan ihan pienestä pitäen ollut karkkihiiri. Lauantait olivat maailman parhaita päiviä, kun silloin oli namipäivä ja sai lauantaipussin. Muistatteko ne siniset pussit, jotka sisälsivät erilaisia nameja? Oli vaahtosieniä, suklaanappeja, salmiakkiautoja, karkkiaski, pieni Tupla-patukka, tikkari, ksylitolipurkkaa jne. Ne autot olivat ihan parhaita eikä oikeasti maistuneet salmiakilta vaan olivat väristä huolimatta hedelmäkarkkeja. Ah mitä muistoja! Kuka haluaa fiilistellä 90-luvun lauantaipussin sisällöllä mun kanssa? 😀 

sokeri riippuvuus


Joka tapauksessa, namit kyllä maistuivat ja onneksi vanhempani olivat karkkipäivästä tiukkoina. Sitä noudatettiin oikeastaan ihan koko kotona asumiseni ajan. Teinivuosina saatoin syödä ensin karkkipussin ja sitten vielä suklaalevyn. Ja ei tuntunut missään. En tuntenut sellaista tunnetta kuin ”töks” vaan makea maistui. Se ei kuitenkaan missään vaiheessa ollut minulle ongelma, sillä söin herkkuja vain tiettyinä päivinä ja liikuntamääräni olivat todella suuret luisteluharrastukseni myötä.

Myös aikuisiällä olen ollut perso makealle. Kun karkkipäivää ei enää ollutkaan, vaan herkkuja pystyi käydä ostamassa koska vaan, niin tuli myös tehtyä. Yhtenä päivänä vähän namia, toisena jätskiä, kolmantena vähän toista jätskiä jne. Nyt kuitenkaan herkuttelu ei enää ollutkaan niin huoletonta kuin ennen. Olin kiinnostunut hyvinvoinnista ja treenasin tavoitteellisesti salilla. Ravinto ja sali kulkevat vahvasti käsi kädessä. Siksi ei tuntunut hyvältä syödä usein jotain epäterveellistä. 

eroon makeanhimosta


Monet sanovat, että säännöllinen syöminen auttaa makeanhimoon. Varmasti se joitakuita auttaakin, mutta omalla kohdallani ei, sillä söin jo säännöllisesti. Myöskään herkkujen korvaaminen jollain vähemmän epäterveellisellä ei ollut ratkaisu. Kumman sitä nyt mieluummin söisi, suklaapatukan vai banaanin? No suklaan tietty. Ei toimi. Herkkupäivän pitäminen kerran viikossa taas auttoi siihen, ettei herkkuja syönyt joka päivä, muttei siihen etteikö niitä olisi tehnyt mieli. 

Tänä päivänä tilanne taas on toinen. Makeaa ei tee mieli eikä sitä tule juurikaan syötyä. Miten tähän päästiin? Vaikka se ärsyttävältä saattaa kuulostaakin, niin vastaus on yksinkertainen: lopettamalla sokerin syöminen. Lopettaminen ei ollut helppoa sillä alkuun makeaa teki mieli ja ajatukset kävivät milloin missäkin namuissa. Jäätelömainokset tv:ssä tuntuivat pahalta ja tunsin vain kuinka kuola valui suupielestä. Se mikä sai minut kuitenkin lopettamaan sokerin syönnin, oli se, että otti suoraan sanottuna päähän olla sokerikierteessä. Ärsytti, että joka päivä teki mieli jotain makeaa ja ärsytti että niitä tuli syötyä. 

irti makeanhimosta


Sokeri on siitä ikävä, että mitä enemmän sitä syö, sitä enemmän sitä tekee mieli. Jos kroppa ja mieli ovat tottuneet saamaan sokeria, ne myös haluavat sitä. Onneksi yhtälö toimii kuitenkin myös toisin päin. Jos kroppa ja mieli eivät saa sokeria, ne eivät myöskään sitä halaja.

Bullshittiä! Ajattelin ennen. Todelliselle karkkihiirelle maistuu aina pikku namuset ja uskoin, etten koskaan voisi sanoa, etteikö tekisi mieli herkullista Berliini-munkkia. Tämäkin suoranainen ihme kuitenkin tapahtui. Yhtäkkiä huomasin olevani tilanteessa, jossa en oikeasti halunnut syödä jäätelöä tai karkkeja. Sen sijaan mieli tekikin jotain ihan muuta, kunnon ruokaa. 

En sano, etteikö herkut edelleen maistuisi suussani hyviltä. Tottakai ne maistuvat (vaikka ei itse asiassa lähellekään niin hyviltä kuin ennen). Niitä ei kuitenkaan erityisemmin tee mieli syödä ja voin ihan rauhassa katsella jäätelömainoksia tv:stä ilman sen kummempia tuntemuksia. Voin myös istua kahvipöydässä ilman, että sormet syyhyävät kakkua. Makeaan on siis muodostunut neutraali suhde. 

kromi laihdutus


Jos nyt alkaisin taas syödä säännöllisesti karkkia, sitä alkaisi taas tehdä mieli. Sokerikierteen saa katki, kun ei yksinkertaisesti syö sitä. Mikä sitten auttaa pysymään erossa sokerista, kun makeanhimo on alkuun niin suuri?

1. Pidä mielessäsi se syy, jonka takia haluat makeanhimosta eroon. Se voi olla laihdutus, terveellisempi ruokavalio, rahan säästäminen yms. Itselläni se oli ärsytys siitä, että oli koukussa sokeriin. Halusin eroon kierteestä.

2. Muista, että palkinto odottaa. Joku kaunis päivä huomaat, etteivät herkut käy enää mielessä ja niitä ei välttämättä tee edes mieli syödä.

3. Kokeile syödä kromia. Monet ovat kertoneet sen auttavan makeanhimoon. Itse käytän tätä valmistetta. Kromi auttaa säätelemään verensokeria toimien yhteistyössä insuliinin kanssa.  Suomessa kromia on hyvin vaikeaa saada tarpeeksi ravinnosta ja siksi on hyvä käyttää kromi-ravintolisää. 

4. Kun makeanhimo iskee, älä luovuta! Se laantuu kyllä, kun olet ylittänyt pahimman piikin. Lisäksi mitä pidempään olet ollut syömättä sokeria, sitä helpommaksi tie koko ajan muuttuu.

5. Etsi hyvänolontunnetta jostain muusta kuin sokerista. Mene piikkimatolle makaamaan, saunaan rentoutumaan tai urheilemaan. Piikkimatto antaa aivan sairaan euforiset tunteet ja urheilun jälkeen taas ei enää tee mieli herkkuja.

Tärkeintä kaikessa on, ettei luovuta. Vaikka aluksi tuntuisi siltä, että ei tästä tule mitään, niin aivan varmasti tulee kun jatkat tarpeeksi pitkään. Toisilla siihen saattaa mennä vähemmän aikaa, toisilla kauemmin. Lopputulos on kuitenkin sama: ei enää makeanhimoa.

Toivottavasti kertomuksestani ja vinkeistäni oli joillekin apua. Omia vinkkejä ja kokemuksia makeanhimon peittoamiseen voit lisätä kommenttiboksiin.

Edelliseen tekstiin pääset tästä: Salikuulumisia – näin treenaan tällä hetkellä

Kommentit (54)
  1. Toi on niin totta! Ei yhtään suklaata/sokeria/herkkuja ja pääsee eroon koko mielihalusta. Itselläni toi irtaantuminen helpottuu huomattavasti raakasuklaan avulla. Paketillinen muotteihin ja aikansa napostelua, mutta lopulta ei tarvitse enää edes suklaata raakanakaan.

    1. Olen kuullut muiltakin että he ovat käyttäneet raaka-suklaata karkkihampaan kolotukseen. Kiitos vinkin jakamisesta 🙂

  2. Heippa, tavoitteenani on saada tosi litteä maha, kuinka kauan siihen menee kun treenaa 3-4krt viikossa salilla ja syö terveellisesti? Minulla on siis vielä pieni pömppömaha… Voisitko tehdä sellaisen postauksen missä on vinkkejä millaisia erilaisia aerobisia voi tehdä, ei siis näitä perus juoksu ja kuntopyärily yms….

    1. Tosi vaikea sanoa kun en tiedä liikunta- ja ruokailutottumuksistasi enempää, mutta kyllä se sieltä lopulta tulee kun jaksaa tehdä pitkäjänteisesti töitä sen eteen. Ruokavalio on tässä avainasemassa. Erilaisia treenipostauksia on kyllä tulossa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *