Sisäreisien kiinteytys – Miten eroon sisäreisilöllyköistä?

Minkälaisilla liikkeillä sisäreisistä saisi kiinteät? Ovatko jotkut liikkeet tehokkaampia kuin toiset ja miten sisäreisiä kannattaisi treenata? Olisiko parempi tehdä perusliikkeitä vai eristäviä liikkeitä?

Nämä ovat hyvin yleisiä kysymyksiä, joita minulle esitetään usein. Niinpä tänään vastailen etenkin meitä naisia monesti askarruttaviin kysymyksiin liittyen sisäreisien kiinteytykseen. Luonnollisesti reisien sisäosista löytyy jonkin verran rasvaa ja se on ihan normaalia. Toisilla jaloissa sitä on enemmän ja toisilla vähemmän. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse tyytyä isoihin sisäreisilöllyköihin, joten ryhdytään tuumasta toimeen ja mennään itse asiaan. Lähestyn vastausta kahdesta eri kulmasta.

Yleensä kun kysytään millä liikkeillä sisäreisiä kannattaisi treenata, on kysyjän toiveena saada kiinteämmät ja kapeammat jalat. Sisäreisien kiinteytys tarkoittaa käytännössä sitä, että alueelta poltetaan rasvaa pois. Tällöin tie kiinteyteen ei kuitenkaan käy ensisijaisesti sisäreisiliikkeiden vaan keittiön kautta. Tämä johtuu siitä, että rasva palaa vain jos toteutunut energiankulutus on suurempaa kuin ravinnon kautta käyttöön saatava energiamäärä. Yhtälailla kuin vatsapalikat tehdään keittiössä, on kiinteiden sisäreisien kanssa sama juttu. Tähän ei ole kiertoteitä. Ei auta, että hinkkaa lähentäjälaitteessa sisäreisiä kiinteytymisen toivossa, jos ei olla ruokailuiden puolesta miinuksella. Paikallista lihaksen ja ihon välistä rasvanpolttoa ei käytännössä tapahdu eikä ilmiötä ole olemassa sellaisena kuin se mielletään vaikka kuinka pumppaisi sisäreisiä. Toisin sanoen jos alueelta löytyy liikaa löysää ja siitä haluaa eroon, on ainoa keino tähän laihduttaa eli syödä alle kulutuksen.

kiinteat sisareidet
Treenitrikoot täältä

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö treenaamisesta olisi hyötyä kiinteämpää ulkomuotoa havitellessa. Kiinteä tarkoittaa yhtä kuin lihasta ilman suurta määrää rasvaa sen päällä. Onkin toivottavaa, etteivät lihakset palaisi rasvan tavoin energiaksi ja tähän liittyen treeni on suuressa roolissa. Dieetilläkin on siis tärkeää treenata kaikkia lihaksia – myös reisiä. Sopivalla määrällä raskasta treeniä yhdistettynä järkevään ruokavalioon voidaan pitää yllä kiinteään olemukseen tarvittavaa lihasmassaa. Lisäksi liikunta ylipäätään kohottaa kulututasoa ja edistää siten rasvan palamista – myös sisäreisistä.

Eli lyhykäisyydessään: tie kiinteisiin sisäreisiin tapahtuu rasvaa polttamalla, jossa ruokavalio on avainasemassa ja liikunta tukevassa asemassa. Sisäreisien läskit eivät pala niiden treenaamisen ansiosta, vaan kokonaisvaltaisen laihtumisen myötä.

Entä jos haluaa kasvattaa lihasta eikä kaventaa reisiä? Sisäreisien treenaaminen lihaksen kasvattamisen ja suorituskyvyn parantamisen kannalta onkin sitten asia erikseen. Tässä tilanteessa onkin jo olennaisempaa miettiä millä liikkeillä tai millaisella treenillä saisi muokattua haluttua aluetta tehokkaasti, sillä lihaksen kehittäminen paikallisesti sitä kasvattamalla on mahdollista (toisin kuin rasvan polttaminen paikallisesti). Kummat ovat tällöin parempia liikkeitä, eristävät (esim. lähentäjälaite) vai kokonaisvaltaiset perusliikkeet (esim. raskaat kyykyt)?

Koska nämä asiat eivät ole missään määrin toisiansa poissulkevia, ei kannata tehdä vastakkainasettelua vaan hyödyntää molempia. Eli kannattaa tehdä perusliikkeitä ja lisäksi eristäviä liikkeitä. Jos taas olisi ihan pakko valita vain joko perusliikkeitä tai eristäviä liikkeitä, niin perusliikkeet toimivat yksinään eristäviä liikkeitä paremmin. Treenin kannattaakin aina rakentua perusliikkeiden varaan ja eristävillä liikkeillä voi sitten täydennellä kokonaisuutta.

sisareisi treeni

Yhteenvetona:

  • Kiinteät sisäreidet saa rasvaa polttamalla. Ruokavalio on tällöin asia numero yksi. Kaikenlainen liikunta tukee rasvanpolttoa lisääntyneen kulutuksen kautta ja siten myös sisäreisien kiinteytymistä JOS ruokavalio on laihtumisen kannalta kunnossa.
  • Sisäreisien kasvattamisessa ja lihasmassan ylläpitämisessä voi hyödyntää niin isoja perusliikkeitä kuin eristäviäkin liikkeitä. HUOM! Myös tällöin ruokavalio on kaiken kehityksen perusta.

Aiheeseen liittyen kurkkaa myös: Haluatko kiinteytyä? Lue ensin tämä.

Energisiä treenejä toivotellen! Edellisessä postauksessa kevyt jälkiruokaherkku.

Kommentit (21)
  1. Teetkö kyykyt smithissä vai vapaallatangolla? 🙂

    1. Kumpaakin on tullut hyödynnettyä:)

  2. Hei pystyisikko tehä ehkä postausta miten voisi kotona treenata jos ei ole salille mahiksia mutta haluaa kiinteytyä? Eri liikkeitä tms 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *