Miten selvitä helpoiten dieetistä? 5 avittavaa seikkaa

Sis. mainoslinkkejä

adidas-keltainen-top

Dieetti, tuo pikku pirulainen. Niin helpolta kuulostava juttu, mutta todellisuudessa asennetta ja itsekuria vaativa ajanjakso. Miten dieetistä voisi selvitä helpoiten? Tässä viisi pointtia, jotka kuntoa kiristelevän kannattaa pitää mielessä.

Dieetin sujumisen kannalta on merkittävää, mitä tekee ennen sen alkamista. Lähtökohtien on hyvä olla sellaiset, että dieetille lähteminen on ylipäätään järkevää ja sen suorittaminen loppuun asti mahdollista. Ylimääräiset kilot eivät yksinään automaattisesti tarkoita, että edellytykset varastoenergian huventamiselle olisivat erinomaiset. Toiminta ennen laihdutusta voikin vaikuttaa dieetin onnistumisen mahdollisuuksiin ja muutamiin asioihin huomiota kiinnittämällä homma voi olla hieman helpompaa.

1. Syö paljon ennen dieettiä. Mikäli ennen dieettiä syödään valmiiksi jo hiiren annoksia, ovat lähtökohdat järkevälle rasvan polttamiselle haastelliset. Mitä korkeammista kaloreista voidaan lähteä liikkeelle, sitä parempi. Dieetin onnistumiseen vaikuttaakin suuresti sen hetkinen aineenvaihdunnallinen kapasiteetti, jota voi ja kannattaa harjoittaa syömällä pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Näin keho adaptoituu ajan mittaan hyödyntämään suurempia energiamääriä, jonka seurauksena dieetilläkin on sitten mahdollista syödä hieman enemmän. Mitä epätaloudellisemmin kroppa toimii ennen dieettiä, sitä paremmat ovat laihduttamisen edellytykset. Eli kulutustaso on korkea vaikka aktiivisuus ei olisi kovinkaan suuri. Tämä tarkoittaa sitä, että kroppa ei pihistele energian kuluttamisen kanssa vaan ”tuhlaa” sitä avokätisemmin.

2. Rakennuskaudella ennen dieettiä liiku vähän. Dieetin sujumisen kannalta ylimääräinen kulutukseen tähtäävä liikunta kannattaa olla minimissä juuri ennen kuin siirrytään kiristelypuuhiin. Jos on sopeutunut siihen, että käydään lenkillä neljä kertaa viikossa ja siihen päälle vielä puntilla viisi kertaa viikossa, eivät nämä kortit ole enää samalla tavalla ässinä hihassa dieetillä luomaan lisäkulutusta tasannevaiheiden ylittämiseksi. Jos aktiivisuustaso on jo lähtökohtaisesti tapissa, on sen puolesta myös heikompi käsi lähteä peliin mukaan.

siistit-kledjut
Toppi / Trikoot / Pipo / Kengät

Kun lähtökohdat dieetin aloittamiselle ovat kunnossa, kroppa toimii, pöperöä riittää lautasella ja kulutukseen tähtäävän liikunnan määrä ei hivele korvia, voidaan kiristelyt aloittaa hyvillä mielin. Tapa jolla dieetin aloittaa, vaikuttaa myös siihen, kuinka kivistä tai vaihtoehtoisesti sulavaa ajanjakso tulee olemaan.

3. Selkeä aloitus. ”Bulkin” ja dieetin välinen ero tulee olla selkeä. Energiavajeen kannattaa olla samantien sellainen, johon keho ei välittömästi sopeudu eli ei liian pieni. Vajeen määrä taas riippuu ihmisestä ja lähtökunnosta. Useissa tilanteissa yleisesti esitetty nyrkkisääntö -500 kcal/päivä on ihan toimiva. Toisaalta mikäli rasvaa on esimerkiksi merkittävästi ylimääräistä, voi kalorivaje olla hieman suurempikin ilman pelkoa välittömästi kiihtyvästä lihaskadosta.

4. Älä tuhlaa kaikkia paukkuja kerralla. Selkeästä aloituksesta huolimatta on tärkeää, ettei tuhlaa kaikkia paukkuja kerralla. Muista pitää ne pari ässää hihassa vaikeiden hetkien varalle, jolloin niitä voidaan tarvita. Tällä tarkoitan sitä, että kaloreita ei kannata myöskään samantien rysäyttää pohjaan ja vastaavasti lyödä liikuntamääriä kattoon. Mitä vähäisemmällä vaivalla rasvaa pystyy polttamaan, sitä parempi. Kroppa nimittäin sopeutuu pienenevään energiamäärään ja tätä aineenvaihdunnan hidastumista voi hieman hillitä pitämällä mahdollisimman suuren ruokamäärän lisäksi liikunta vain vaadittavalla tasolla. Suosittelen vilkaisemaan postauksen: Usein tehtävä virhe dieetillä – vältä tätä jos haluat onnistua!

5. Harvenna ateriarytmiä. Siis mitä? Eikö se ole juuri päinvastoin? Syödään pieniä annoksia koko ajan? Käytännön elämän tasolla dieetistä voidaan tehdä joskus helpomman tuntuista harventamalla hieman ateriarytmiä. Tämä onkin pieni bonusvinkki, jota voi kokeilla ja katsoa onko olo parempi. Esimerkiksi kahdeksan pienen annoksen sijaan voi hyvin syödä vaikkapa neljä-viisi isompaa ateriaa päivässä. Rytmin harventamista ei myöskään tarvitse pelätä hallitsemattomaksi kiihtyvän lihaskadon suhteen, kunhan ruokaa tulee kokonaisuudessaan edelleen saman verran. On itseasiassa ihan hyvä, että aterioiden välillä aminohappotasot ehtivät laskemaan lähelle perustasoa ennen seuraavaa proteiinipulssia ja maksimoida näin myös lihasproteiinisynteesi varmemmin isomman kerta-annoksen myötä. Harvempi syöminen ja tätä kautta isommat annokset voivat myös ehkäistä näläntunnetta, jota dieetillä tuppaa vaihtelevissa määrin yleensä kokemaan.

adidas-keltainen-top-toinen
Toppi / Trikoot

Tsemppiä kaikille uurastajille! Mikäli laihduttaminen ei oikein ota onnistuakseen, tsekkaa josko tästä postauksesta voisi löytyä apua: Miksi en laihdu – 10 syytä epäonnistumiseen

P.S. Olen ehdolla The Blog Awards Finland kategoriassa Sport! Isoja nimiä on vastassa, mutta kymmenen joukossa pyöritään. Ihan huikeaa! Hyvä me!! Äänestys on vielä käynnissä, joten vielä ehtii vaikuttaa! Mikäli pidät turinoistani, blogia voi äänestää TÄÄLLÄ. Kaikkien äänestäjien kesken arvotaan myös Polarin fitnessranneke (arvo 200 euroa) sekä liput gaalaan kahdelle! Kiitos jo kaikille äänensä antaneille, olette täyttä kultaa<3

 

Edellisessä tekstissä:  RUOKAVALIOPOSTAUS – Tarkka ohje!

Kommentit (11)
  1. Ihanat noi pökät!! Näkyykö alkkarit pyllistäessä kuinka pahasti? Valkoiset trikoot olis nyt haaveena, mutta tähän asti kaikissa on aina alkkarit vilkkuneet liian selvästi.

    1. Eikö olekin! 🙂 En ole ainakaan huomannut, että näkyisi läpi 🙂

  2. Tulipa paljon uutta hyödyllistä, yllättäviäkin tietoja vaikka olen paljon ravinnosta/liikunnasta lukenut ja opiskellut. kai tämä on sitä ettei koskaan ole ”valmis” Syö paljon ennen dieettiä; tarkoitat varmaan ettei mitään mäkkäri-övereitä vedetä vaan hieman enemmän kun tarve vaatii? ”Energiavajeen kannattaa olla samantien sellainen, johon keho ei välittömästi sopeudu eli ei liian pieni” tämä on varmasti monelle isoin virhe; aloitetaan heti suurella energiavajeella josta ei sitten ole varaa nipistää. Uusi tieto, ei kaikkia kortteja peliin heti siis. ”Harvenna ateriarytmiä”; uskoisin toimivan. Kivempi syödä kokonainen lautanen ruokaa kun vain neljäsosa. Kiukkuiseksihan sitä tulee jos saa syödä vain puolikkaita ruokia.

    1. Moikka Ninna! Kiva kuulla! Juu ei mäkkäriövereitä vaan hieman yli kulutuksen, jotta on dieetillä sitten varaa tiputella 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *