Saako tyhjällä vatsalla treenata? Mitä syödä ennen treeniä?

mita syoda ennen treenia

”Saako tyhjällä mahalla treenata? Miten syödä, jos treenaa salilla aikaisin aamulla ennen varsinaista aamupalaa?”

Tänään minulla oli juurikin tuo tilanne käsillä, kun suuntasin salille ennen aamupuuron kimppuun hyökkäämistä. Normaalisti en treenaa heti aamusta puhtaasti siitä syystä, että olen virkeämpi myöhemmin. Olen treenaillut eri vuorokaudenaikoina ja huomaan niissä suuria eroja niin energia- kuin voimatasoissakin. Jotkut tykkäävät treenata aamulla kukonlaulun aikaan, kun taas toiset suuntaavat salille monien ollessa jo nukkumassa. Mikä on sitten paras aika treenata? Oman kokemukseni mukaan tämä riippuu täysin ihmisestä sekä hänen tottumuksistaan ja vuorokausirytmistään.

aamupala ennen salia
Vaatteet saatu House of Brandonilta

Itselleni huonoimmat ajat treenata ovat heti aamusta. Vaikka yrittäisin saada itseni ja kroppani hereille lämmittelemällä erityisen hyvin sekä olemalla muutenkin aktiivinen, ovat energia- ja voimatasot paljon alhaisemmat kuin myöhemmin treenatessa. Sen huomasin myös tänään, kun rauta tuntui painavan kaksi kertaa enemmän kuin edellisessä treenissä. Aamutreeneissä on toisaalta mahtavaa se, että ne antavat hyvän buustin loppupäivään eikä treenejä täydy enää sen päivän osalta mietiskellä. Paras aika itselleni voima- ja energiatasojen kannalta on kuitenkin treenata myöhemmin, jos se vain on mahdollista. Silloin tulee usein parhaimmat jumpat vedettyä. Ennen vanhaan treenasin myös todella myöhään puhtaasti siitä syystä, että salini oli aivan tukossa normiaikoihin. Näiden treenien jälkeen olin kotona vasta puolen yön tietämillä ja tietysti kroppa kävi vielä kierroksilla nukkumaan mentäessä. Nykyisin pyrin kuitenkin välttämään myöhäisillan treenejä nukahtamishaasteiden lisäksi myös siitä syystä, että koko päivän joutuu ikään kuin tsemppaamaan treeniin. Ei auta löysistyä ja relailla ennen sitä tai kotisohva voi voittaa kamppailun.

superdry-trikoohousut mitä aamupalaksi ennen treeniä
Tänään siis kuitenkin menin salille ennen aamupalaa. Kannattaako tyhjin vatsoin treenata? Ei kannata, mikäli tavoitteena on treenin aiheuttaman katabolian minimoiminen lihasten polttamisen sijaan. Ennen punttitreenejä huiviin kannattaakin vetäistä vaikkapa heraproteiinia* tai vähintään aminohappoja* lihaksia suojaamaan. Näistä löytyy lukuisia vaihtoehtoja niin pillereiden kuin jauhonkin muodossa. Mikäli vatsa on herkkänä, suosin tätä aminohappojuomaa*, niin ei purjot lentele salilla. Se on myös makunsa puolesta suosikkini. Jos taas pakki kestää piristeitä, voi aamulla juoda vaihtoehtoisesti treenibuusterin, jossa on aminohappoja. Itselläni on käytössä täällä jo muutamaankin kertaan mainuttu PWO Rush*, joka saa aina kroppaan virtaa. Yhtenä vaihtoehtona on myös huitaista naamariin jotakin kevyttä aminohappojen lisäksi, kuten banaania, niin vatsa saa nesteiden lisäksi jotakin kiinteää. 

Mieluisin vaihtoehto olisi tietysti syödä ihan kunnolla ennen treeniä ja odotella sen sulamista, mutta käytännön syistä tämä ei aina ole mahdollista. Onneksi näillä keinoin voi hyvillä mielin vetäistä treenin ennen aamupalaa ja nautiskella enemmän purtavaa sitten huhkimisen jälkeen.

Tsemppiä hikipäille! Uusi ihana treeniasu on House of Brandonilta:
*Nike-huppari
*Superdry-leggings 

salitreeni aamupalaEdellisessä postauksessa herkullinen resepti: Täytetyt broilerin rintafileet

Kommentit (13)
  1. Moikka!
    Sun blogia on aina mukava lukea hyvien käytännön ohjeiden vuoksi. Asiasisältökin on mielenkiintoinen. Tsemppiä treeneihin ja kyllä sun kuvat toimivat mulle hyvinä motivaattoreina. 👍

    1. Moikka Satu.T! Ihana olet! Kiitos kovasti illan piristyksestä ja tsemppiä sullekin treeneihin! 🙂

  2. Timo Haikarainen (TH-valmennus) aikanaan FAFin koulutuksissa kertoi että Jyväskylässä näitä energiatasohommia on ihan tutkittu ja todettu että aamupäivällä ja alkuiltapäivästä suorituskyky on optimaalisimmillaan. Toki lounasajan hyytymisellä on tekemistä juurikin sen syömisen kanssa jne.

    1. Jep ja on kyllä ainakin omalla kohdallani tullut huomattua myös käytännössä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *