SAAKO PAKAROIHIN NÄKYVÄÄ MUOTOA PUOLESSA VUODESSA?

Heipodeiiiii! Vähään aikaan ei ollakaan pidetty kyssärituokiota, joten nyt lähtee! Makoisia lukuhetkiä!

Mikä on keinosi päästä epämukavuusalueen ulkopuolelle treeneissä? Onko sulla jokin motto mitä hoet tms?

Se, että mukavuusalueen ulkopuolella oleskeleminen on kehittävää. Sellaisista treeneistä, joissa on antanut kaikkensa, saa myös aina parhaat kiksit! Joka kerta se tuntuu sananmukaisesti epämukavalta, mutta tämä kuuluu asiaan. Usein tulee hoettua lausetta ”vikan jaksaa aina”! Viimeisen setin kun jaksaa vielä tehdä kunnolla, niin sen jälkeen voi hyvin mielin huilia ja se palkitsee. Omalla tavallaan tämä tekee viimeisestä sarjasta henkisesti helpomman, kuin esimerkiksi viimeistä edeltävän, vaikka fyysinen suorituskyky onkin loppua kohden kasvavassa määrin koetuksella. Vikan jaksaa aina!

Olisin kysynyt lämmittelystä. Oot aiemmin kertonut salitreeniin liittyen lämmittelystä, mutta miten lämmittelet ennen kotitreeniä? Tuntuu, että helposti kotitreenin lämmittelyä ei osaa tehdä yhtä tehokkaasti kuin salilla. Osaisitko antaa tähän hyviä vinkkejä? Esim. mitkä olis hyviä liikkeitä, millainen kesto jne. erilaisia kotitreenejä ajatellen.

Hyvä kysymys! Salilla tosissaan tuntuu, että lämppääminen on helpompaa, kun pystyy lisäämään painoja pikkuhiljaa. Kotitreeniä ennen pyörittelen ja huljuttelen kroppaa, menen kyykkyyn ylös jne. Teen myös yleensä muutamat toistot jokaista liikettä mitä meinaan tehdä ennen varsinaista treeniä. Myös vajaita toistoja voi hyödyntää lämmittelyn aikana. Esim. kyykyssä laskutumalla ensin vain osittain alas. Joitain liikkeitä pystyy tekemään lämmittelyksi myös helpotettuina ennen varsinaisia työsarjoja. Esim. punnerrus pöytää vasten, sitten punnerrus polvet maassa ja sitten polvet ylhäällä taikka jalat korokkeella.

Mikä on sun lemppari/paras pakaraliike?

Hip Thrust ja glute bridge for sure! Jos pitää valita sellainen liike, joka treenauttaa oikein kunnolla pakaroita, mikä ei ota hirveästi jalkoihin ja johon saa kunnolla myös vastusta niin ehdottomasti lantionnosto. Siitä saa myös tehtyä monenlaisia variaatioita, joita voit kurkkia täältä: Pakarat tulille! Esittelyssä lantionnoston eri variaatiot

Kuinka monta kertaa viikossa treenaat/vapaa päivä? Miten pidät vapaapäivät? Onko hyvä pitää kaikki putkeen, eli ma ti ke to on salia ja pe la su on vapaa? Vai joka toinen päivä vapaa?

Treenaan yleensä neljä kertaa viikossa. Vapaapäiviä ja treenipäiviä ei kannata pitää putkeen, jos on mahdollista valita, mutta ei se oikeasti ole niin justiinsa! Kannattaa treenata silloin, kun se itselle ja omaan rytmiin sekä muuhun elämään parhaiten sopii. Optimaalisinta palautumisen kannalta on toki antaa kropalle treenien välissä lepoa ja näin myös viikon muut treenit pystyy vetämään tehokkaammin. Elämässä on kuitenkin paljon muutakin hommaa kuin pelkkä treeni, joten mun mielestä loppupeleissä urheilla kannattaa silloin, kun se itselle on iiseintä oli treenit sitten putkeen tai erikseen. Muuten treenit saattaa tyssätä yksinkertaisesti siihen, että harrastusta on liian vaikea ylläpitää.

Mitkä on sun suosikki selkäliikkeet, joita voi tehdä ihan kotona?

Yksi loistava vaihtoehto on tehdä räkkisoutua ruokapöytää apuna käyttäen. Eli asetutaan pöydän alle ja tehdään sieltä vetoja. Liikkeestä saa vielä raskaamman asettamalla jalat tuolille, jolloin liikekulma on horisontaalisempi. Toisaalta sitä voi myös keventää laittamalla jalat koukkuun. Voit myös kokeilla tehdä vetoja puolelta toiselle vasempaan ylänurkkaan ja oikeaan ylänurkkaan. Samaa liikettä voi myös tehdä salilla esim. Smithissä – ihan loistava ja raskas liike!

Suosikkiliike olkapäille?

Hang clean and press! Katso: JOS SAISIN VALITA VAIN 3 OLKAPÄÄLIIKETTÄ NE OLISIVAT NÄMÄ!

Kun mietit asiakkaitesi ja omaa treenitaustaasi, niin osaisitko sanoa että saako mm. pakaroihin ja käsiin selkeää muotoa ja näkyvää lihaskasvua puolen vuoden aikana? Ja muutenkin ylipäätään kaikkialle lihaksistoon.

Ehdottomasti! Varsinkin aloittelijoilla kehitystä voi tapahtua tuossa ajassa huomattavasti. Pidemmällekin kehittyneellä voi tapahtua silmin nähtävää edistymistä, etenkin jos aiemmin tehdyt treenit ja ruokailut eivät ole aiemmasta harrastustaustasta huolimatta olleet parhaat mahdolliset (treeni on mennyt harakoille, ei ole keskitytty riittävästi lihaksen treenaamiseen, tekeminen ei ole ollut laadukasta ja progressiivista, ruokaa on tullut liian vähän jne.). Sitten kun tekemistä vähän viilataan ja järkeistetään, laitetaan treenit kuosiin ja aletaan tankkaamaan kunnolla ruokaa, alkaa olemuskin kohentua kohisten ja kroppa toimimaan paremmin! Mun asiakkaissa on sellaisiakin konkarimimmejä, jotka ovat treenanneet jo kymmenen vuotta, mutta sitten ohjelmillani saaneet ihan uutta lisäbuustia kehitykseen.

Minusta tuntuu usein siltä, etten välttämättä käytä tarpeeksi suuria painoja, mutten tiedä, uskallanko kokeilla suuremmilla painoilla tekniikan kärsimättä. Mistä tietää, kun ois hyvä kasvattaa painoja?

Kaikessa yksinkertaisuudessaan, silloin on hyvä aika nostaa painoja, kun tavoitellut toisto- ja sarjamäärät nousevat onnistuneesti samalla suoritustekniikan pysyessä kunnossa sen hetkisellä sarjavastuksella. Tällaisessa tilanteessa toistoja jää usein jopa ”varastoon” ja tuntuu kuin olisi voinut vielä ehkä puristaa yhden tai pari onnistunutta toistoa tavoitemäärien jälkeenkin. Jos näin käy, on se erinomainen lähtökohta seuraavalle treenille ja astetta isommalle raudalle. Tähän vielä vinkkinä, että vastusta kannattaa nostaa mieluiten pieniä määriä kerrallaan, jotta voimatasojen kehitys ei kärsi liian suurista harppauksista. Näin painojen nostaminen ei myöskään tunnu liian jännittävältä, kun muutos aiempaan ei ole liian suuri.

Treenivaatteet TÄÄLTÄ!

Monelta menet yleensä nukkumaan ja monelta heräät, eli paljon nukut yleensä yössä?

Yritän nukkua aina vähintään 8 tuntia, koska musta tuntuu ihan skeidalta, jos en saa tarpeeksi unta. Joskus menee reippaasti alle ja joskus onnekkaina öinä yli. Tällä hetkellä mulla on rytmi vähän sekaisin (syytetään kesää) ja oon mennyt nukkumaan vähän milloin mitenkin 11-01 välillä. Normaalisti kuitenkin pyrin heräämään viideltä ja silloin oon nukkumassa jo ysiltä. Kesällä tää rytmi on jotenkin vaikea pitää, kun on niin valoisaa ja ihmiset muutenkin nauttii vielä kunnolla elämästä iltaisin. Siksi tämä myöhäisempi rytmi on ihan jees kesällä, mutta tuosta kun tuo syksy taas tulee niin 5 AM herätys it is!

Onko sulla koskaan ollut motivaatio tosi hukassa, ettei vaan oo yksinkertasesti huvittanut urheilla? Mitä tälläisissä tilanteissa teet?

On todellakin! Tietkö silloin mä laiskottelen ihan hyvällä omatunnolla! Tässä ehtii kuule elämässä jumppaamaan sielunsa kyllyydestä, joten silloin annan itselleni aikaa muistaa taas, että miksi se urheileminen nyt olikaan niin jees. Kantsii tsekkaa tää postaus: LAISKOTTELE HYVÄLLÄ OMATUNNOLLA – NÄILLÄ TREENIKÄRPÄNEN ISKEE! Siellä on hirveästi muitakin hyviä vinkkejä, joilla saan treenikärpäsen iskemään!

Kivaa (sade)päivää jengi!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA:

TEHOKAS JUOKSUPYRAMIDI TESTIIN TÄSTÄ!

 Katso valmennukseni TÄÄLTÄ 🔥

Seuraa Instagramissa: @idajemina 

Kommentit (17)
  1. Koiranomistaja
    15.8.2019, 15:23

    Moro Ida!
    Oon pohtinut jo pitkään mielessäni et miten treenaat viikoittain tuon 4 kertaa.
    Mulle on tullut keväällä koiranpentu. Treenasin ennen noin 10tuntiakin viikkoon. Koiran tultua treeni on tottakai pienentynyt. Teen 9h työvuoroja enkä halua jättää koiraa heti yksin kun omistaja hippaseekin salille.
    Vielä ei pystytä juoksulenkkei tekemään ku kaveri on niin vaavi 😆.

    Mutta miten siis yhdistät koira arjen ja treenin. Koirat ku menee omien menojen edelle.

    Teetkö siis kotitreenejä enemmän vai miten saat kuitenkin lihaksia kehitettyä/annat niille riittävästi ärsykettä.

    1. Moi! Aivan loistava kysymys! Silloin kun Urho-pentu tuli taloon niin se oli kyllä aikamoinen kulttuurishokki! Ja sitten kun Sisu tuli niin vielä enemmän shokki sillä rescue-tausta toi omat yksinolohaasteensa. Onneksi nykyisin pojat pystyy hyvin olemaan treenin ajan yksin ja pääsee hyvin lähtemään salille. Itse hoidan salin nykyisin yleensä ennen duuneja aikaisin aamulla. Se ei ennen tullut mulla kuuloonkaan, mutta toimii koirien sekä kiireisen arjen kanssa mun mielestä parhaiten 🙂 Ja ehdottomasti myös kotitreenejä sekä kehonpainotreenejä tulee silloin tällöin hyödynnettyä mutta pääasiassa salitreeniä kuitenkin 🙂 Kovasti tsemppiä pentuaikaan ja rapsutuksia hänelle🤗❤️

      1. Koiranomistaja
        15.8.2019, 17:36

        Kiitoksia vastauksista. Rapsutukset välitetty

        1. 🤗❤️

  2. Hei
    Olisko mahdollista saada juttua siitä, miten treenata jos kropassa ei kaikki toimi kunnolla. Esim. mulla itselläni on lonkassa pehmytkudosvaurio (vedin lipat kauppakassien kanssa, lonkka edeltä jäälle 10 vuotta sitten) enkä voi tehdä lainkaan kyykkyjä ilman että jalka kipeytyy tai jopa pettää alta. Ja on ihmisiä joilla on olkapäävammoja, millaisia liikkeitä heille suosittelisit, tai välilevyongelmista kärsiviä… En odotakaan mitään lääketieteellistä selvitystä, vain ehdotuksia korvaavista liikkeistä yms.

    1. Moi Hanna! Oi voi voi! Se on totta, että monelta löytyy erilaisia haasteita ja vaivoja. Itsellä vaivaa polvi, nilkka ja skolioosi. Todellakin voisin joskus aiheesta kirjoitella!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *