Saako joskus huijata?

Olen usein puhunut siitä, kuinka lihastenkasvattajan ei kannata heilutella painoja miten sattuu, vaan keskittyä treeneissään kohdelihasten rasittamiseen. Etureisiliikkeen pitäisi tuntua etureisissä, rintaliikkeen rintalihaksessa ja niin edelleen. Liikettä ei kannata tehdä pelkästään liikuttamisen ilosta vaan keskittyä siihen, että kohdelihas tekee työtä. Joskus se saattaa tarkoittaa sitä, ettei voikaan liikuttaa niitä salin isoimpia romuja, joten ego kannattaa suosiolla jättää sinne pukuhuoneeseen. Se ei kuitenkaan tarkoita myöskään puolen kilon pinkkipainoilla tiristelyä, vaan ihan kunnon vastuksella tekemistä riittävän puhtaalla suoritustekniikalla. Tekniikalla ja suoritustavalla onkin lopputuloksen kannalta paljon väliä – ei ole ihan sama miten niitä painoja ryskyttää.

Liikkeitä ei koskaan kannata tehdä epäpuhtaasti sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta onko fuskaaminen edes joskus ok?

saako-huijata

Arvasit ihan oikein, kyllä sillekin löytyy paikkansa. Tätä erikoistekniikkaa kutsutaan cheat- toistoksi eli niin sanotusti huijaamiseksi, jolloin liikettä ei suoritetakaan enää puhtaasti. Tätä kikkaa voi käyttää silloin tällöin sarjan viimeisissä toistoissa, kun voimat alkavat hiipua. Tällöin liikkeeseen otetaan mukaan hieman momentumia sekä annetaan suurempaa roolia avustaville lihaksille silti kohdelihaksen edelleen tehdessä töitä niin paljon kuin se siinä vaiheessa vielä pystyy. Cheat-toisto ei ole siis oppikirjamainen suoritus vaan liikettä koitetaan avittaa loppuun hieman ”huijaamalla”. Erityisesti yksin treenaavalle tästä erikoistekniikasta voi olla paljon hyötyä, sillä tähän ei tarvita treenikaveria kuten esim. pakkotoistoissa (useimmissa liikkeissä).

Mitä hyötyä tällaisestä huijaamisesta sitten voi olla?

Kun kohdelihas ei enää jaksaisi tehdä toistoja, voi esimerkiksi hieman heijaamalla saada lihasta edelleen työstettyä ja saavuttaa näin kovempi ärsyke. Niin kuin erikoistekniikoiden kohdalla yleensäkin, myös cheat-toistoja kannattaa käyttää mieluummin säästellen kuin jokaisen treenin jokaisessa sarjassa. Ne myös toimivat joissain liikkeissä paremmin kuin toisissa käytännön syistä, esim. hauiskäännössä on melko helppoa loppua kohden tuoda hieman liike-energiaa mukaan talkoisiin.

Cheat-toistojen hyödyntämistä ei kuitenkaan tule sekoittaa epäpuhtaasti treenaamiseen, se on taas sitten jo asia erikseen. Epäpuhtaasti treenaaminen huonolla tekniikalla on vaarallista ja voi altistaa vammoille, jotka pahimmillaan lopettavat salileikit pitkäksikin aikaa vahingon sattuessa.

Superia viikonloppua sankarit! Katso video ja läjä kuvia viikon touhuista edellisestä postauksesta.

Kommentit (12)
  1. Itse käytän tätä paljon, ensin puhtaasti niin paljon kun tulee ja sitten vähän huijaten. Esim reidenojennus / koukistus alussa ilman käsiä ja sitten kunnolla penkistä tarraa käsillä kiinni niin tulee helposti lisätoistoja.

    1. Loistavaa! Tuo on kyllä hyvä tapa saada ajettua paikat loppuun 🙂

  2. Moikka! Teetkö ruoka-ohjelmia ja miten sulla ohjaukset menee ja maksaa? 🙂

    1. Moikka Camilla! Kyllä teen, ohjelmista kerron mielelläni lisää sähköpostitse. Ota ihmeessä yhteyttä idajemina@idajemina.com 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *