Saako herkutella?

Onko herkuttelu sallittua? Kuinka usein saisi herkutella? Syönkö itse herkkuja ja minkälainen suhtautuminen minulla on niihin? Kauppakasseista päästäänkin hienosti aasinsiltaa pitkin herkutteluun, josta on toivottu postausta ja kysytty siihen kantaani.

Niin kuin edellisen postauksen kuvasta näkee, ruokaostoksistani ei paljon herkkuja löydy. Syön käytännössä aina  tarkoituksenmukaisesti, systemaattisesti, pelkistetysti, mutta monipuolisesti. Lähes kaikella syömälläni ruoalla on jokin tarkoitus, sillä tuloksia tulee vain pitkäjänteisellä, päivästä toiseen tehtävällä työllä. Toisaalta vaikka ruokavalioni on tarkkaan harkittu, se ei tarkoita sitä, ettenkö koskaan ikimaailmassa pistäisi suustani alas muuta kuin kaurahiutaleita. En ole mikään friikki, ihan niin vakavaa elämä ei ole, etteikö joskus voisi maistaa pullaa tai jätskiä. Maalaisjärki kulkeekin matkassa mukana koko ajan. Jos syömiset on kunnossa 99% ajasta, ei harvoin tapahtuva herkuttelu tai ruokavaliosta poikkeaminen maailmaa kaada. Voin hyvin ottaa kakkua synttäreillä tai käydä joskus ravintolassa syömässä. Kokonaisuus on se mikä ratkaisee. 

herkuttelu

Jos taas olen dieetillä, olen hyvin tarkka enkä syö mitään ylimääräistä ellei se edistä kuntoani. Dieetillä ollessani en halua tehdä mitään sellaista, mikä veisi tavoitteesta kauemmaksi ja hidastaisi projektia. Se ei tarkoita sitä, etteikö herkkuja tekisi silloin mieli syödä. Kyllä joskus tekee. Mutta en kuitenkaan hyökkää kääretortun ääreen, koska loppupeleissä haluan enemmän saavuttaa tavoitteeni. Ei ole järkeä ryhtyä johonkin, mutta sitten ei kuitenkaan toteuttaa sitä kunnolla. Elämä on aina valinnoista kiinni ja erityisesti dieetillä pitää miettiä kumpi painaa vaakakupissa enemmän, hetkellinen nautinto ja takapakki vai herkuista kieltäytyminen ja kunnon edistäminen. Jos haluaa saavuttaa kireän kunnon, ei mässäily tai lipsuminen yksinkertaisesti tule tällöin kyseeseen. Kaikkea ei voi saada samanaikaisesti. Toisaalta joskus dieetillä ajoittainen ja tarkoituksenmukainen ”hölläily”, voi olla jopa suotavaa. Kaikki on kuitenkin aina tapauskohtaista. Omissa dieeteissäni ei ole päiviä, jolloin vetäisin napaani ihan mitä sattuu niin paljon kuin vuorokaudessa ehtii. Niin kutsutut plussa/mättöpäivät, jolloin syödään kaksin käsin pitsaa ja lapataan kermavaahtoa suuhun sillä periaatteella, että nyt saa syödä ihan mitä vain, eivät tue dieettiä parhaalla tavalla. Omissa dieeteissäni katson aina tilanteen mukaan, milloin re-feed päivälle on oikeasti tarvetta. Tällöinkin vaikka söisinkin normaalista poikkeavasti, kaikki on silti harkittua ja tarkoituksenmukaista. Niin kuin ”offilla”, myös dieetillä ollessani ruokamääräni ovat verrattain suuria eikä senkään takia hallitsemattomia ruokahimoja pääse pahemmin syntymään.

Onko herkuttelu sallittua

Vaikka suhtautumiseni herkkuihin on muuttunut vuosien mittaan aikalailla, totta ihmeessä pidän herkuista edelleen. Ei suklaa yhtäkkiä muutu pahanmakuiseksi tai jäätelö kammottavaksi. Niitä ei kuitenkaan tee mieli mättää usein tai ylettömiä määriä. Täältä voit käydä lukemassa omaa tarinaani ja neuvoja liittyen sokeririippuvuuteen: Eroon makeanhimosta.

No onko se herkuttelu sitten sallittua? Tottakai on. Elämä ei ole niin vakavaa, etteikö joskus saisi nauttia herkuista. En suosittele täyttä herkuista kieltäytymistä. Ajoittain se voi tuoda iloa elämään, piristää mieltä ja rentouttaa. On eri asia, jos herkuttelusta on muodostunut ongelma, silloin kannattaa asialle tehdä jotain. Ei myöskään kannata lähteä vertaamaan minun tai kenenkään muunkaan toimintaa liikaa omaansa. Kaikki tilanteet ja tavoitteet ovat aina yksilöllisiä. Mitä kovemmaksi tavoitteet muuttuvat, sitä enemmän tarvitsee panostaa ja kiinnittää myös herkuttelun kaltaisiin asioihin huomiota.  Jos olet dieetillä, kannustan sinua pysymään raiteilla ja pitämään tuon tavoitteen kirkkaana mielessäsi. Muista, ettei mikään palkitse niin hyvin, kuin omien tavoitteiden saavuttaminen, ei edes ne herkut. Jos taas et ole dieetillä ja ruokailusi ovat pääasiassa kunnossa, ei ajoittainen karkkipussi maailmaa kaada.

Iloa päivääsi!

Kommentit (20)
  1. Moikka, olet mahtavassa kunnossa! Mulla olisi muutaman viikon päästä pikkujoulut… Olen ollut nyt 5vk dietillä ja kiristymistä on tapahtunut mukavasti ja painao tippunut. Kaikista muista juhlista olen selvinnyt omilla eväillä vettä juoden, mutta nämä pikkujoulut juhlat haluan tavalliseen tapaan toteuttaa tänäkin vuonna.. Mitä luulet kärsiikö/ kaatuuko koko homma tähän yhteen biletys iltaan?
    Kiitos vastauksestasi 🙂

    1. Kiitos kovasti! Koko homma ei missään nimessä kaadu yhteen iltaan! Pidä hauskaa ja palaa taas raiteille juhlien jälkeen. Hauskoja pikkujouluja! 🙂

  2. Mitä on hyvä/järkevä syödä jos tekee herkkuja mieli, mutta ei haluisi syödä epäterveellisiä herkkuja? 🙂

    1. Mä taas oon vähän sitä mieltä et jos tekee mieli jotain hyvää, niin ostaa vaikka jonkun pienen suklaapatukan (~200kcal tms muuta josta kalorit suht helposti pääteltävissä) ja nauttii sen rauhassa ja ajatuksella. Tekee siitä herkusta sellaisen hillityn hallitun oman hetken. Ihan kovin moni dietti ei kahteensataan kaloriin kaadu ja joskus herkkuhimo saattaa vaan kieliä sellaisesta oman ajan ja hölläämisen tarpeesta. Silloin kun laihdutin n. 30kiloo niin ostin joka päivä jonkun dacapon tms ja nautin sen ajatuksella, pikkuhiljaa hommasta alkaa hävitä hohto eikä herkkuja tee enää samalla tavalla mieli.

      1. Onnea 30 kilon pudotuksesta, hienoa! Tuo herkuttelu riippuu tilanteesta ja tavoitteista. Toki painoa saa putoamaan vaikka dieettiin sisällyttäisikin herkkuja – tai jopa pelkkää suklaata syömällä, kunhan energiankulutus toteutuu suurempana kuin ravinnosta saatu energiamäärä. ~200kcal dieetillä joka päivä suklaasta kuitenkin kertaantuu esim. jo viikkotasolla 1400 kaloriksi. Pitkällä kalorivajejaksolla, erityisesti jos treenataan kovaa ja pyritään säilyttämään mahdollisimman paljon lihasmassaa sekä suorituskykyä, on tärkeää antaa keholle mahdollisimman kattavasti ravintoa niiden energiamäärien puitteissa mitä on varaa syödä. Tällöin esim. tuo 1400kcal viikossa on kannattavampaa ottaa rakentavammista energianlähteistä. Mutta niin kuin sanoin, kaikki riippuu tavoitteista. Hienoa jos herkkuhetket ovat sinua auttaneet!

        1. Tietty, ymmärrän täysin mitä tarkoitat mutta jos päivän kalorit on siellä 1600-1800 kcal niin 200kcal (tai dacapo 100kcal) ei oo ihan hirveen suuri uhraus jos miettii että sillä hallitsee tai ehkäisee mahdolliset överit. Ne suklaan rasvat ja hiilarithan on aika helppo pyöritellä sinne muiden sekaan 😉 !

          1. Kaikki riippuu tavoitteista, sekään kun ei ole ihan sama mistä lähteistä makrot ottaa:) Mutta mikäli tuo ehkäisee övereitä niin onhan se ehdottomasti pienempi paha!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *