Ida Jemina
Ida Jemina

Rasvat veks ja lihasta tilalle – 2014 muodonmuutokseni

Tänä vuonna kropassa on tapahtunut muutoksia etenkin rasvan määrän sekä lihasten erottuvuuden suhteen. Keväällä 2014 aloitin dieetin, kun kunto oli pidemmän rakennuskauden jäljiltä pehmeä ja halusin saada lihakset sieltä peitteiden alta paremmin esille. Tiputettavaa ei ollut mitään mahdottomia määriä, mutta omaan makuun liikaa kuitenkin. Moni yllättyi, kun kuuli painon tippuneen noin kymmenen kilon verran. ”Mistä se on lähtenyt? Ethän sä ollut edes lihava.” Ylimääräistä rasvaa on loppupeleissä yllättävän paljon ympäri kroppaa jos kunto on vähänkään pehmeä ja kun tavoitteena on timmi kunto, niin silloin kilojakin lähtee enemmän kuin nopeasti ajateltuna luulisi. No mistä niitä sitten lähti? Aivan kaikkialta, varsinkin poskista hih! Eniten rasvaa minulla oli jaloissa. Seuraavaksi eniten alavatsassa. Moni kysyy, olenko aina ollut nykyisessä kunnossa ja onko minulla koskaan ollut esimerkiksi selluliittia. Voi kyllä on. Selluliittia on ollut juurikin niissä jaloissa; taka- ja sivureisissä, pohkeissa ja pepussa. Olen kuitenkin päässyt siitä eroon vaikka tie appelsiinittomaan ihoon onkin joskus tuntunutkin pitkältä matkalta.

Dieetti sujui täysin suunnitelmien mukaan ja todella hyvin. Toteutin sen tarkoituksenmukaisesti rauhassa, metabolista järjestelmää kunnioittaen ja koko ajan suuria ruokamääriä syöden. Missään vaiheessa ei treenejä ollut enempää kuin viisi kertaa viikossa sekä olo oli hyvä ja energinen. Tavoitteena oli siisti kunto mahdollisimman pienellä lihaskadolla, jolloin rauhallinen ja loiva dieetti ilman hätiköintiä toimii parhaiten. Dieetin aikanahan palaa rasvan lisäksi myös lihasta väkisinkin, mutta tätä pystytään toki vähentämään järkevällä toteutuksella. Tavoitteena ei ollut mikään tietty kilomäärä vaan oma unelmakunto, joka näkyy peilistä. Dieetillä ei myöskään ollut mitään etukäteen asetettua tiettyä päivämäärää, johon se loppuisi. Koko ajatus siitä jatkui siis niinkin pitkälle, kuin taas seuraavaan tulevaan dieettiin. Minkä takia? Miksi kukaan miettisi dieetin aloitettuaan jo seuraavaa dieettiä? Sen takia, että siellä on itseasiassa se ultimaattinen tavoitteeni – päästä aloittamaan seuraavat kiristelyt edellistä siistimmällä kunnolla ja vieläkin suuremmilla ruokamäärillä.

muutos
Kevään bulkkihanska ja syksyn reversedieettihanska

Joistain voi varmasti tuntua masentavalta ajatella näin, koska tavoitteeseen on niin pitkä matka. Mahdollisesti jopa 1-2 vuoden matka, eikä tekeminen silloinkaan lopu matkalla asetettavien uusien tavoitteiden myötä. Kieltämättä se vaatii pitkäjänteisyyttä, itsekuria ja motivaatiota. Kun dieettiä ei voikaan lopettaa tiettyyn päivämäärään ja aloittaa taas syömään normaalisti, ei pää välttämättä kestä ajatusta kontrolloidusta syömisestä dieetin jälkeenkin, jos siihen ei ole asennoitunut oikealla tavalla. Dieetin jälkeinen huolellisesti ja tarkasti toteutettu reversedieetti on kuitenkin avain siihen, että kunto pysyy dieetin jälkeenkin siistinä vaikka ruokamäärät koko ajan kasvavat ja saa syödä yhä enemmän ja enemmän.

Pääsin siis kesäksi rapeaan kuntoon ja olin todella tyytyväinen niin kondikseen kuin tekemääni työhön.  Mitään tässä maailmassahan ei saa ilmaiseksi. Töitä on tehtävä tavoitteidensa eteen ja sitä nimenomaan tein päivästä toiseen. Työn tekeminen on aloitettu jo kauan ennen dieetin alkua totuttamalla aineenvaihduntaa suuriin ruokamääriin. Itse dieetin aikana jokaisessa treenissä, jokaisella aterialla ja jokaisena päivänä kuljin kohti tavoitettani. Etenin rauhassa suunnitelman mukaan, seuraillen tilannetta ja tarpeellisia muutoksia pitkin matkaa tehden – sieltä se kunto lopulta tuli. Se tunne, kun on tehnyt tunnollisesti paljon töitä ja saavuttaa lopulta tavoitteensa on todella upea. Se on jokaisen hikipisaran, salilla vietettyjen tuntien, menetettyjen juhlien, syömättä jääneiden herkkujen sekä puntarin kautta kulkeneiden suupalojen arvoista.

hauberi
Tämän hetken kuntoa

Niin kuin sanoin, ero kevään lähtötilanteesta kesän kuntoon oli omaan makuuni liian suuri. Seuraavaan dieettiin lähdenkin siistimmällä kunnolla, niin että matka ei ole niin pitkä. Liiasta rasvasta kun ei lihaksien kasvatuksessakaan ole mitään hyötyä. Kunhan rasvaa on riittävästi ja kroppa toimii normaalisti (tämä on yksilöllistä), ei tästä ylimääräisen varastolaardin haaliminen itsessään edistä lihaskasvua. Tämän päivän kunto on edelleen hyvin siisti vaikka dieetin loppumisesta on kulunut noin 4 kuukautta. Hyvin toteutetun ja järjestelmällisen reversedieetin ansiosta rasvaa ei ole päässyt pahemmin kertymään vaikka puntarilukema kohoaakin sopivaan tahtiin ja sapuskaa saa taas syödä paljon. Ruokamäärät kasvavat suunnitellusti kokoajan kasvamistaan aina seuraavaan dieettiin asti. Nautin suuresti siitä, kun voin syödä paljon, sillä rakastan ruokaa. Moni uusi tuttavuus yllättyykin ja naureskeleekin sille kun syön oikeasti niin paljon. Siksi onkin ihanaa, kun ruokamäärät vain suurenevat kunnon pysyessä edelleen siistinä. Se on sitä takaperindieettauksen taikaa.

Kuntoa ja kropan koostumusta katson realistisesti ja suoraan. Läski on läskiä ja lihas on lihasta. Jos kropassani on ylimääräistä rasvaa, niin voin hyvin sanoa sen. Jos taas kunto on kireä niin silloin se on kireä. Kevään 2014 lähtötilanne dieettiin ei ollut mitään nestettä vaikka se kivemmalta sanalta saattaa kuulostaakin. Se oli selvää silavaa se ja sitä halusin vähentää. On tärkeää tarkastella kuntoaan realistisesti, jotta näkee mitä haluaa kehittää, mutta myös sen mihin on tyytyväinen. Näin on mahdollista edetä oikeaan suuntaan.

penkkiTällä hetkellä tavoitteena on kasvattaa lihasta, syödä koko ajan enemmän ja enemmän sekä pitää rasvakerros kurissa. Jossain kohtaa alati kasvavat sapuskamäärät tekevät syömisestä jo hieman työtä ja alkavat koetella oman aineenvaihduntani tämän hetkisen sopeutumiskyvyn ylärajoja, jolloin rasvaakin kertyy helpommin. Se kuuluu kuitenkin asiaan ja kuntoa voi silloin siistiä, kun siltä tuntuu. Kovalla motivaatiolla koitan porskutella näitä tavoitteita kohti ja aloittaa uuden vuoden 2015 ne kirkkaana mielessäni.

Jos asiasta on enemmän kiinnostunut, suosittelen lukemaan postaukset: 

Näin pidät rasvan kertymisen kurissa dieetin jälkeen ja

Dieetin jälkeen – laihdutuskuurin lopettaminen

P.S. Sain juuri tietää, että Dr. Denim housuja on nyt tullut House of Brandonille lisää! Viimeksi ne myytin äkkiä loppuun, joten jos viimeksi jäit ilman, nyt niitä on taas saatavilla useissa väreissä. 

dr-denim-farkut-punaiset

Kivaa päivää kaikille ja palataan vielä myöhemmin tänään!

Edelliseen tekstiin pääset tästä: Vähähiilihydraattinen suklaa

Yhteistyössä House of Brandon

Kommentit (44)

  1. tuu

    Noista kahesta kuvasta toi ensimmäinen miellyttää enemmän mun silmää 🙂 mutta nää onki ihan mielipidekysymyksiä joista ei voi oikee väitellä 😉 ihan huikeeseen kuntoon oot kyl ittes saanu, sä motivoit mua ! löysin sun blogin ehkä pari kk sitte ja ihastuin heti, selasin sun kaikki postaukset läpi haha 🙂 sun postaukset on tosi mielenkiintosia! ei mitään turhaa hömppää vaan täyttä asiaa ja se on hyvä. oon saanu sulta ihan älyttömästi vinkkejä ja sun reseptit vau! ihan taivaallisia, niitä siis toivoisin jatkossakin 🙂

    1. Ida Jemina

      Kiitos! Ja kiva kun löysit tänne 🙂 Todella mukava kuulla, että olet löytänyt blogista mieleisiä juttuja ja hui! Kaikkien postauksien lukeminen on varmasti vienyt aikaa 😀 Reseptejä on tulossa piakkoin lisää, joten stay tuned:)

    2. Jenni

      Moi! 🙂 Todella hyvä postaus, kiitos tästä! 🙂 Ja heti lähti housutkin tilauksiin, on nuo niin kivan näköset!
      Hyvää joulua ja kivoja reenejä 🙂

      1. Ida Jemina

        Moi Jenni! Kiitos, kiva kun pidit 🙂 Jee nämä housut on kyllä ihan parhaat! Ihanaa joulua ja tsempit treeneihin sullekin <3

      Vastaa

      Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *