Näin pidät rasvan kertymisen kurissa dieetin jälkeen

Heippahei!

Tänään oli yläkroppatreeni salilla ja pumppailin selkää, rintaa, olkapäitä sekä händyjä. Tällä hetkellä treenini ovat hyvin simppeleitä ilman minkäänlaisia kikkailuja. Paljon perusliikkeitä ja oikein vanhaa kunnon raudan tuoksua.

reverse-dieettiKesällä kiristelin kuntoa vähän tiukemmaksi ja dieetin lopusta on kulunut nyt noin puolitoista kuukautta. Tarkoituksena on taas palautella vähän voimia ja hivuttaa sarjapainoja pikkuhiljaa ylöspäin. Treenimääriä olen hieman vähentänyt ja kuluttavien treenien osuutta pienentänyt.

Fläsää ei ole kauheasti dieetin loppumisen jälkeen kertynyt ja kunto on pysynyt siistinä. Missään nimessä dieettiä ei kannatakaan koskaan lopettaa seinään. Moni kyseli kiristelyjeni aikana mitä meinaan syödä sitten, kun se loppuu. Vastaus olikin monelle yllätys; ihan samaa ruokaa kuin ennenkin. Ai siksi koska mieleni ei tee herkkuja tai pitsaa? Ei, kyllä pitkän tauon jälkeen pitsa maistuisi. Vaan siksi, että dieetin jälkeen metabolinen kapasiteetti on hyvin alhainen. Kroppa imee samantien herkut persuksiin, jos niitä aletaan heti lappaamaan kaksin käsin naamariin.

dieetin jälkeen
My party face

Vaikka en nyt siis enää ole ollut miinuksilla vähään aikaan, jatkuu hyvin samanlainen meininki kuin itse dieetilläkin. Syön enemmän ja liikun vähemmän, mutta mitään radikaaleja muutoksia ei ole tapahtunut lyhyessä ajassa. Tällä hetkellä olen niin sanotulla siirtymävaiheella, jota kutsutaan myös reverse-dieetiksi. Siitä miten dieetti kannattaisi lopettaa, kirjoitin aiemmin täällä: Dieetin jälkeen – laihdutuskuurin lopettaminen. Reverse-dieetin tarkoituksena on antaa aineenvaihdunnalle aikaa palautua. Ruokamäärää nostelen pikkuhiljaa koko ajan tästä hamaan tulevaisuuteen, niin pitkälle kun tuntuu taas siltä, että haluaa kiristellä. Kun ruuan määrää nostaa hiljalleen, ehtii kroppa vähitellen tottua nostettuun kalorimäärään eikä se saman tien kerry kylkiin.

Dieetille ryhtyville suosittelenkin, ettei ajattele sitä vain matkana pisteestä A pisteeseen B, koska silloin saattaa helposti mennä metsään. Itsekuri riittää juuri loppumispäivään asti, mutta sitten homma lähtee käsistä, kun saakin taas syödä. Henkisesti on hyvä varautua siihen, että dieetin jälkeen hommat jatkuu. Reverse-dieetti ja kropan herättely rakennuskautta varten saattaa itseasiassa olla päänupille jopa rankempi juttu kuin itse dieetti. Ajatus siitä, että ei kiristy, mutta ei voi kuitenkaan syödä kaikkea mitä mieli tekee, voi ottaa koville. Maltti on kuitenkin valttia. Sitä kovaa työtä, mitä on saanut aikaiseksi ei ole kiva heittää kankkulan kaivoon ja mahdollisesti aiheuttaa rajuilla jojotuksilla pitkällä tähtäimellä isoja aineenvaihdunnallisia ongelmia. Siihen liittyen voit kurkata kirjoitukseni aiheesta: Metabolic damage – kun rasva ei pala.

ida jemina yläkroppatreeni
Tämän päivän treenin jälkeistä pullistelua

Mutta tässä siis vähän updatea siitä, missä täällä mennään 🙂 innoissani olen uuden saliohjelman aloittamisesta ja on ollut kiva palata back to basics-treenien pariin. Nyt ajattelin kokeilla mulle jotakin ihan uutta keittiön puolella. Ostin nimittäin kookoshiutaleita ja katsotaan mitä kivaa niistä saisin aikaiseksi. Kookos-protsku-keksit kuulostaisi aika hyvältä mmm.. Mutta kerron myöhemmin sitten miten kävi ja laitan reseptiä jakoon jos onnistui!

Edellisessä postauksessa ohjeet kuvineen pepputreeniin kotona!

Kommentit (12)
  1. Paljonko sulla oli kalorit miinuksilla dieetillä.?

    1. Noin 200-500 välillä.

  2. mukana menossa
    24.9.2014, 13:46

    Kiitos tiedontäyteisistä sivuistasi!
    Viimeksi käydessäni löysin jutun macasta ja muista hivenaineista joita suosittelit stressitasojen laskuun suorittamisen aikana. Voisitko laittaa linkin näille sivuille kun en sitä enää löydä, tai kertoa miten kirjoitus menikään 🙂

    1. Moikka! Eipä kestä! Hmmm nyt taidat sekoittaa johonkin toiseen bloggaajaan, en ole tuosta aiheesta tainnut kirjoittaa. Ei ihme siis ettei löytynyt:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *