PARHAAT ERIKOISTEKNIIKAT – HYÖDYNNÄTKÖ JO NÄITÄ?

Ou jea! Parhaat erikoistekniikat jakooooooon! Joko olet testannut näitä kehitystä buustaavia kepposia? Luvassa on neljä omaa suosikkiani!

LEMPPARI ERIKOISTEKNIIKAT

NEGATIIVISET TOISTOT

Negatiivisilla toistoilla voi mukavasti pakottaa lihaksia työhön ja näin tiristää viimeisetkin mehut irti. Niissä tehdään ainoastaan liikkeen eksentrinen vaihe. Esim. hauiskäännössä ja reidenojennuksissa se on laskuvaihe. Treenikaveri on joissain liikkeissä tähän melko välttämätön, mutta joitain variaatioita voi suorittaa yksinkin turvallisesti ja ne ovatkin oikeastaan lemppareitani.

Kokeile esimerkiksi reidenojennusta nostaen painot ylös kummallakin jalalla (sellaiset painot, ettei ihan saisi nostettua yhdellä jalalla) ja laskea alas hitaasti jarruttaen vain toisella – muutama tällainen toisto, niin johan tekee hyvää! Myös esim. leuanvetoa voi treenata niin, että hyppää tai nousee korokkeelta yläasentoon ja jarruttaa sieltä hitaasti alas.

CHEAT-TOISTOT

Huijataan! Tätä erikoistekniikkaa kutsutaan cheat- toistoksi, jolloin liikettä ei suoritetakaan enää puhtaasti. Tätä kikkaa voi käyttää silloin tällöin sarjan viimeisissä toistoissa, kun voimat alkavat hiipua. Tällöin liikkeeseen otetaan mukaan hieman momentumia sekä annetaan suurempaa roolia avustaville lihaksille silti kohdelihaksen edelleen tehdessä töitä niin paljon kuin se siinä vaiheessa vielä pystyy. Cheat-toisto ei ole siis oppikirjamainen suoritus vaan liikettä koitetaan avittaa loppuun hieman ”huijaamalla”. Erityisesti yksin treenaavalle tästä erikoistekniikasta voi olla paljon hyötyä, sillä tähän ei tarvita treenikaveria kuten esim. pakkotoistoissa useimmissa liikkeissä.

Kun kohdelihas ei enää jaksa tehdä toistoja, voi esimerkiksi hieman heijaamalla saada lihasta edelleen työstettyä ja saavuttaa näin kovempi ärsyke. Niin kuin erikoistekniikoiden kohdalla yleensäkin, myös cheat-toistoja kannattaa käyttää mieluummin säästellen kuin jokaisen treenin jokaisessa sarjassa.

TIPUTUSSARJAT

Yhdet suosikeistani! Etenkin olkapäille! Ideana on aloittaa suurimmasta painosta, tehdä sillä sarja loppuun asti ja voimien loppuessa siirtyä pienempään painoon. Siinä tehdään taas niin paljon kuin jaksaa ja tämän jälkeen siirrytään jälleen pienempään painoon jne. Tästä videosta: OLKAPÄIHIN PYÖREYTTÄ – KATSO TEHOKAS TREENI! voit katsoa esimerkin vipareilla suoritetusta tiputussarjasta, jonka tein treenin loppuun. Tuo treeni on saanut teiltä ihan mielettömästi kehuja ja tosi moni on pistänyt sen testiin, joten kannattaa ehdottomasti laittaa kokeiluun!

SUPERSARJAT

Ai että tykkään supersarjoista erityisesti sellaisissa lihaksissa, jotka kaipaavat lisäruntua ja joihin voi olla vaikeampi saada tuntumaa. Ensin tehdään yksi sarja liikettä 1 ja tämän jälkeen siirrytään tekemään yksi sarja liikettä 2 samalle lihakselle. Kun voimat ovat loppu ensimmäisestä sarjasta ensimmäisessä liikkeessä, otetaan loputkin mehut irti erilaisella liikkeellä, jota kuitenkin jaksaa erilaisuutensa ansiosta vielä tehdä. Esim. selälle kulmasoutu + ylätalja.

KANNATTAAKO AINA TREENATA ERIKOISTEKNIIKOILLA?

Erikoistekniikoita ei kannata yliviljellä ja tehdä niitä aina ja iankaikkisesti jokaisessa liikkeessä. Niillä voi kuitenkin saada kaivattua potkua kehitykseen, kun niitä hyödyntää tarkoituksenmukaisesti ja tarpeen mukaan. Joten ei kun pökköä pesään ja testailemaan! 🙂

LUE MYÖS: 3 loistavaa olkapääliikettä joita en ole koskaan aiemmin näyttänyt

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: RUOKASÄÄNNÖT JOTKA SINUN TULISI KIERTÄÄ KAUKAA!

 

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
YouTubessa: Ida Jemina 
Instagramissa: @idajemina 
Facebookissa: Ida Jemina

Kommentit (20)
  1. Näytät UPEALTA näissä kuvissa!!

    1. Voi kiitos Mikaela!!❤️❤️❤️

  2. Wauuuu oot täydellinen 😍😍

    1. Höpsistä!!! <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *