Opas kevennettyyn viikkoon

Kuinka olennaista on pitää kevennettyjä viikkoja treeneistä? Millaisen treenaajan niitä kannattaa pitää ja kuinka usein? Miten kevennetyt viikot toteutetaan ja minkälaista liikuntaa silloin kannattaa harrastaa? Voiko silloin pitää totaalilepoa treeneistä? Entäs ruokapuoli – miten sen kanssa menetellään?kevennetty viikko

Kevennetty viikko on herättänyt paljon kysymyksiä kommenteissa ja tänään vastailen mm. ylläoleviin aiheisiin.

Kevennettyjen viikkojen tai oikeastaan jaksojen ideana on antaa kropalle mahdollisuus palautua rankoista treenijaksoista. No tarvitsevatko kaikki sitten kevennettyjä jaksoja? Edellinen lause ehkä jo vastaakin tähän kysymykseen. Kun treenaa säännöllisesti, progressiivisesti ja riittävän kovaa, on kevennyksille tarvetta. Toisaalta mikäli salilla harvemmin hiki irtoaa ja syke pysyttelee lähellä lepolukemia, ei kevennys ole se ensimmäinen murehtimisen aihe.

Huomiona tähän väliin, että tehokkaan kehonmuokkauksen kannalta olisi suotavaa treenata riittävän kovalla teholla ja volyymilla – sillä tavalla, että ajoittaisille kevennyksille tulee tarvetta. Vaikka usein puhutaan viikosta, keventelyt voivat kestää myös hieman pidempään tai vähemmänkin. Viikko toimii kuitenkin usein hyvänä nyrkkisääntönä. Olennaisinta on kuitenkin, että kroppa ehtii kunnolla palautumaan henkistä puolta unohtamatta.

Kuinka usein kevennettyjä jaksoja sitten kannattaisi pitää? Tämä riippuu hieman ohjelmasta, tapauksesta ja tilanteesta, mutta karkeasti yleistäen noin 6-10 viikon välein kevennys on paikallaan silloin, kun sitä tuntee tarvitsevansa. Kun keho on päässyt palautumaan, päästään entistä kovempiin tuloksiin. Levolla on väliä! Katso taiteellinen piirrokseni: Tavoitteena lihasten kasvatus? Lue vinkit näkyviin tuloksiin.

Treenikevennys
Snapchat: idajemina

Kevennettyjä jaksoja voi toteuttaa monella tapaa, esim. tekemällä sarjat kevyemmillä painoilla, laskea volyymia tekemällä pienempiä toisto- ja sarjamääriä tai vaikka tekemällä hieman eri muotoista liikuntaa kevyesti. Treenaaminen saattakin tuntua vähän hassulta tai fuskaamiselta, kun ei saakaan jumpata henkensä edestä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kevennyksellä on tarkoituksensa. Sen takia ei innostuksissaankaan tule ajaa lihaksia loppuun tai kokeilla rikkoa ennätyksiään.

No onko totaalilepo sitten huono vaihtoehto? Ei suinkaan! Joskus sekin voi olla paikallaan, mutta usein niin sanottu aktiivinen lepo on parempi vaihtoehto kuin pelkkä makoilu ja se saattaa edistää palautumista tehokkaammin. Jos kuitenkin on lähdössä esimerkiksi lomamatkalle ja ajatellut ajoittaa keventelyt samaan syssyyn, ei näistä asioista kannata liikaa stressailla. Totaalilevotkin ovat joskus tervetulleita ja ajavat asiansa kelvollisesti. Ja siinä tapauksessa totaalilepo on parempi kuin aktiivinen kevennys, jos treenien tekeminen kevyesti on haasteellista. Tämä on jopa melko yleistä, sillä salilla on helppo innostua ryskyttämään rautaa todenteolla silloinkin, kun oli tarkoituksena hieman höllätä. Lue levon ja unettomuuden vaikutuksista omaan kroppaani: Unohtuiko lepo?

Koska treenaajan salaiset aseet ovat treeni, lepo ja ravinto, on myös kevennetyllä jaksolla syytä antaa kropalle riittävästi polttoainetta palautumiseen. Mikäli tavoitteena on lihaskasvu, kannattaa edelleen syödä hieman yli kulustasonsa.

kevennetty-viikko

Pidänkö itse sitten koskaan kevennettyjä jaksoja tai totaalilepoa? Totta pirskatissa! Palauttelujakson jälkeen treeneihin saa taas lisävirtaa ja motivaatiokin kohoaa entistä kovemmaksi. Niiden kautta päästään siis pitkässä juoksussa entistä parempaan nousuun ja lopputulokseen.

Nyt ei muuta kun aktiivista tekemisen meininkiä punttien parissa – ajoittain hieman tahtia hölläten!

Kevennyksen kautta kohti kovempaa kuntoa! Kurkkaa edellisestä postauksesta: Brazilian booty

Kommentit (20)
  1. Tää kirjotus tuli kuin tilauksesta! Lueskelin eilen treenivihkoani todeten, että olis varmasti kevennetyn viikon aika. Oon tässä vetänyt 7-8 viikkoa aikalailla tukka putkella hommia tajuamatta ajankulua. Nyt siis pidän kevennettyä ainakin tämän viikon ja mietinkin juuri miten kannattaisi toteuttaa jne. 🙂
    Kiitos siis tästä! Niin ja blogisi ylipäätään on tosi motivoiva ja kiinnostava, oon hirveesti saanu oppia ja neuvoja täältä lukien! 🙂

    1. Hei loistavaa telepatiaa! Kiva että osui hyvään saumaan! 🙂 Mukavaa kevennettyä viikkoa ja kiitos kaunis!

  2. Lukion koeviikoista on (ainakin) yksi hyöty: kevennetyt viikot tulevat automaattisesti n. 6 viikon välein. 🙂
    Koeviikoilla keskittyminen suuntautuu lukemisen lisäksi venyttelyyn, rullailuun ja kevyisiin kävelylenkkeihin. Salitreeni vikan kokeen jälkeen tuntuu NIIIN hyvältä ”palkinnolta”. 😉

    1. Kätevää! 🙂 Ei pääse keventelyt ainakaan unohtumaan ja salille on varmasti kiva palata kun ajatukset vapautuvat kokeista!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *