Onko mahdollista treenata liian kovaa?

Sis. mainoslinkkejä

Pitääkö aina treenata niin kovaa kuin ikinä lähtee? Entä onko liian kovaa treenaaminen mahdollista? Todella usein puhutaan kovaa treenaamisesta, mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa? 

Oma filosofiani treeneissä ja ylipäätään muutenkin elämässä on Work Smart, Not Hard (<– lue aiheesta aiemmin kirjoittamani postaus). Tulosten eteen täytyy ehdottomasti tehdä kovasti töitä, mutta meneekö jossain kohtaa raja, jonka jälkeen enemmän ei ole enää parempi?

On tärkeää muistaa, että kehityksen kolme peruspilaria ovat treeni, ravinto ja lepo. Jos näistä yksikin on epäbalanssissa tai liian ylikorostettuna suhteessa muihin, ei tekeminen tuota mahdollisimman hyvää tulosta. Laadukkaasti ja nousujohteisesti (sekä luonnollisesti riittävän kovalla teholla) neljä kertaa viikossa salilla tunnin verran treenaava henkilö saavuttaa suurella todennäköisyydellä selvästi parempia tuloksia kuin seitsemänä päivänä 3h kerrallaan silmät vaahdossa kroppaansa rankaiseva höyrypää.  Syy tähän liittyy juuri edellä mainittuihin kolmeen peruspilariin – lihas kasvaa levossa, ei salilla. (Tästä voit lukea lisää aiemmasta kirjoituksesta: Tavoitteena lihasmassan kasvatus? Lue vinkit näkyviin tuloksiin)

Se on vähän niin kuin esimerkiksi kuopan kaivaminen. Olisihan sekin kovaa duunia kiskoa paljain käsin mutaa, hiekkaa, kiviä ja juuria joka päivä aamusta iltaan, mutta samanaikaisesti jossain muualla kaivinkoneen kuljettaja hoitaa saman homman kahvikuppi kädessä minuutissa eikä tullut edes hiki. Se on work smarttia – ei se kuinka paljon tekee töitä, vaan mitä saa aikaiseksi. 

Salin puolella ei tietenkään ole mahdollista kauheita tuloksia toivoa ilman vähintäänkin muutamaa hikikarpaloa, mutta kuitenkin, laadukas treeni tarkoittaa muutakin kuin liian kovaa. Se sisältää ajoittain myös liian kovaa treeniä, mutta siitä myöhemmin lisää.

Urho-ja-Ida-peili
Verryttelytakki täältä / College-housut täältä / Tennarit täältä

Saliharrastuksen kehitystä on joka tapauksessa syytä mitata vuosissa ja siksi on tärkeää zoomata hieman ulos tarkastellen myös mahdollisimman pitkälle johtavia strategioita vuositasolla. Päivätasolla tarkasteltuna järkyttävän kovalla suhteellisella intensiteetillä ja yltiöpäisen kunnianhimoisella volyymilla tehty treeni tuottaa varmasti kovan kasvuärsykkeen, mutta entäs sitten kun hommaa pitäisikin jatkaa viikosta ja kuukaudesta toiseen tuloksekkaasti?

Se on vähän sama asia vaikkapa rahan investoimisessa. Se vaatii pitkäjänteisyyttä, järkeä sekä malttia ja toisinaan isoakin riskiä, mutta yli varojen ei parane liikoja tuhlailla. Onhan mahdollista laittaa saman tien kaikki kertyneet varansa vaikkapa muutaman vuoden vanhaan avoautoon ja maksaa vielä lainanlyhennyksiä pari vuotta sen jälkeen. Kyllä, nyt alla on hieno auto ja lyhyellä tähtäimellä se on kiva juttu. Samalla voisi kuitenkin myös ajella vähemmän raflaavalla ajoneuvolla investoiden samalla säästöjään vuosien päähän tähtäävillä strategioilla hyvin tuottaviin kohteisiin ja sen ansiosta halutessaan ostaa tulevaisuudessa vaikka täysin tuliterä avoauto käteisellä ilman, että silmääkään tarvitsee räpäyttää.

Tällä kömpelöllä vertauksella meinaan, että laadukkaasti toteutettu treenisuunnitelma huomioi myös mm. sekä nousujohteisuuden että palautumisen. Liian kovaa treenaaminen tarkoittaa sitä, ettei nousujohteisuutta pääse kovin pitkään tapahtumaan, sillä treenataan jatkuvasti yli oman palautumiskyvyn. Pitkässä juoksussa suorituskyky lähtee näin itse asiassa laskuun.

Liian kovaa treenaamista kuitenkin voi ja kannattaa hyödyntää työkaluna myös laadukkaassa tekemisessä. On tärkeää kehittää omaa kykyään palautua ja se vaatii systemaattista rajojen rikkomista. On siis mahdollista treenata liian kovaa myös hyvässä mielessä. Erityisesti kun edetään kohti treeniblokin loppua, olisi usein hyvä ylittää itsensä ja tarkoituksenmukaisesti treenata kovempaa kuin palautumiskyky sallii. Tosin, siitäkin itse asiassa sitten palaudutaan, muttei heti vaan hetken päästä kevennetyllä jaksolla.

kovaa treenaaminen
Nike-paita täältä / Seamless trikoot täältä / Varsitennarit täältä

Kuka vaan voi treenata kovaa, sen kun laittaa kiekkoja tangon päähän ja kyykkää pyörtymiseen asti. Sitten kun vielä kovan asenteen lisäksi asettaa laadun ensimmäiseksi prioriteetiksi – silloin on luvassa tiukkaa kehitystä.

Katso edellisestä postauksesta: OSTIN VENEEN!

394_Ida_jemina_2016_FTUK_branded page

Kommentit (20)
  1. Mulla seurasi liian rankasta treenaamisesta melkonen sairastelun noidankehä jolle ei vaan millään meinaa tulla loppua. Todella kurjaa, vitamiinit,syöminen ja lepo maksimoitu.tuntuu ettei kroppa kestä mitään,pieni lenkki ja seuraavana päivänä taas pää täynnä räkää.ärsyttävää.takana monta lääkekuuria..

    1. Voi että, onpa ikävää :/ tsemppiä toipumiseen!

  2. Moikka! Pakko kysäistä noista elloksen trikoista, näkyykö pyllistellessä läpi? Millaiset ovat kooltaan? Kiitos vastauksesta ja ihan parhaasta blogista! 🙂

    1. Moikka Satu! En ole vielä noilla pyllistellyt, mutta yleensä pidän näitä seamless-tyyppisiä trikoita yläkroppatreeneissä, juostessa yms, sillä kangas on kuitenkin sellaista sukkahousumaista. Kannattaa valita iso koko. On tosi joustavat mutta myös tiukat 🙂 Kiitos itsellesi! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *