NÄMÄ FITNESSMYYTIT KUMOON NYT HETI!

Fitnessmyytit kumoon! Liikuntaan, laihdutukseen ja ravitsemukseen liittyy lukemattomia pienempiä ja suurempia fitnessmyyttejä. Osa näistä elää vuodesta toiseen edelleen, vaikka ne ovatkin jo monta kertaa osoitettu väärinkäsityksiksi. Eiköhän paukauteta fitnessmyytit kerralla kumoon!

FITNESSMYYTIT X 13

1. PUOLEN TUNNIN SÄÄNTÖ

”Pitää liikkua vähintään puoli tuntia, ennen kuin siitä on mitään hyötyä.” Kumoon samantien! Vähäkin liikunta on parempi kuin ei mitään. Lähtökohtaisesti ei siis missään nimessä pidä paikkaansa, että vaikkapa 29 minuuttia kestävällä päivittäisellä aktiivisuudella olisi samat vaikutukset kuin päivittäisellä täydellä liikkumattomuudella.

2. PAINO = RASVANMÄÄRÄ KEHOSSA

”Aloin treenaamaan ja painoni nousi, olen varmasti lihonut!” Paino voi todellakin nousta ja hyvin todennäköisesti nouseekin, kun aloittaa salitreenit tai treenit ylipäätään muuttuvat tehokkaammiksi. Lihakset ottavat heti hittiä, kehittyvät sekä keräävät myös nestettä itseensä ja se nostaa luonnollisesti painoa eikä automaattisesti tarkoita sitä, että rasvaa olisi lähtenyt kertymään. Sitä kannattaa stressata 0 %. Vaakalukema kertoo ainoastaan sen hetkisen kilomäärän. Ei mitään kehonkoostumuksesta. Tavoite- ja ihannepainot ovat kinkkisiä juttuja. Meidän kenenkään rinnassa ei roiku lappua, jossa lukee kuinka monta kiloa kukin painaa. Silti usein päässä on jokin tietty painolukema missä pitäisi olla. Ajatellaan, että jos pääsen tähän lukemaan, voin olla tyytyväinen. Vaakalukema on oikeasti kuitenkin todella huono mittari niin moneen asiaan ja se on saanut ihan liikaa painoarvoa ihmisten mielissä. Tiedän monia tapauksia, joissa vyötärö on kiristynyt ja kroppa saanut uutta lihaksikasta muotoa, mutta paino onkin pysynyt samana. Pitäisikö siis olla pettynyt kehitykseen, kun ihannepaino ei kolahtanutkaan mittariin? Ei todellakaan kannata keskittyä vaa’an lukemaan, sillä se kertoo vain sen mitä painat – ei mitään muuta.

3. EI KANNATA SYÖDÄ ILTAKUUDEN JÄLKEEN ETTEI LIHO

Bang ja siitä niin fitnessmyytti kumoon! Tämä taitaa olla aika vanhaa perua, sillä muistan kuulleni tätä jo lapsena, mutta se ei pidä paikkaansa. Varsinkin punttiharrastajan on hyödyllistä syödä ennen nukkumaanmenoa, jotta yöllä unessa tapahtuvaa kehittymistä varten on tarjolla rakennusaineita. Mutta miten on hiilihydraattien kanssa, onko niitäkin ok syödä illalla? Lue: Voiko illalla syödä hiilaria?

4. RASVA MUUTTUU LIHAKSEKSI TREENAAMALLA

Rasva ei suoraan muutu lihakseksi vaikka miten treenaisi. Se voi kyllä palaa lihaksen päältä pois luoden näin vaikutelman lihaksikkaammasta ja timmimmästä ulkomuodosta.

5. JOS HALUAT KIINTEYTYÄ, TEE PITKIÄ SARJOJA LYHYIDEN SIJAAN

Pitkät sarjat eivät ole mikään taikakeino kiinteään kroppaan. Niin lyhyistä kuin pitkistä sarjoista on hyötyä oli tavoite sitten kiinteytyminen tai lihaksen kasvatus eli jokatapauksessa kannattaa hyödyntää monipuolisesti eri toistoalueita. Katso tämä: SKIPPAATKO JONKIN NÄISTÄ JALKATREENISSÄSI? EI KANNATTAISI!

6. VATSALIHASLIIKKEET POISTAVAT RASVAN MAHASTA

Yhä edelleen tämä elää, joten kumotaan se! Jos toiveissa on vähärasvainen ja kapea vyötärö, löytyy avain tähän muualta kuin vatsalihaspenkistä. Vatsalihasliikkeiden hinkkaamisen sijaan rasva lähteekin muuttamalla ruokailutottumuksia rasvanpolttoa tukevaksi. Sama koskee myös muita alueita kropassa.

7. PUHTAASTI SYÖMÄLLÄ EI VOI LIHOA

fitnessmyytti

Puppua! Jos syö yli toteutuneen kulutuksen, niin on ihan sama kuinka ”puhtaasti” syö. Parsakaalia saa toki syödä huomattavasti enemmän kuin roskaruokaa, mutta sitäkin liikaa syömällä alkaa kyljet paisua ja napa naukua.

8. KETODIEETILLÄ EI OLE MAHDOLLISTA KERRYTTÄÄ RASVAA

Sama kuin yllä! Mikään ruokavalio ei automaattisesti tarkoita taianomaista laihtumista. Myös ketoruokavaliolla on mahdollista kerryttää massaa, jos sitä ei noudata dieettitavoitteisiin sopien. Monesti näissä ruokavalioasioissa oiotaan mutkia ja yksinkertaistetaan. Ketoruokavaliolla moni on todellakin laihduttanut onnistuneesti, mutta onko se pettämätön laihdutusruokavalio vaikka söisi kuinka paljon yli oman toteutuneen kulutuksensa? Ei tietenkään.

9. HERKUTTELU LIHOTTAAfitnessmyytit

Suklaa lihottaa, karkit lihottaa, sipsit lihottaa ja leivokset ne vasta lihottaakin. Myytti, joka on lähtenyt taas ihan ymmärrettävästi liikkeelle, mutta ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Onneksi! Mikään ruoka tai raaka-aine ei automaattisesti lihota. Suklaassa on toki paljon energiaa, jonka vuoksi sitä nauttimalla saavuttaa kulutustason ylittävän energiansaannin helposti. Herkuista saa todellakin helposti kunnon kalorit kehiin, mutta kaikki on kuitenkin kiinni kokonaisuudesta ja suklaatakin on mahdollista sisällyttää ruokailuihin ilman lihomista. Jos söisi esimerkiksi vain yhden suklaapatukan päivässä eikä mitään muuta, johtaisi tämä päinvastoin laihtumiseen kokonaisenergiansaannin jäädessä hyvin vähäiseksi (Huom! Ei ole missään nimessä suositeltava keino laihduttaa!). Mutta mikäli suuri kokonaisuus ruokavalion suhteen on järkevällä mallilla, ajoittaisen suklaaherkun, karkkien tai jätskin nauttiminen ei paattia kaada.

10. LAIHTUMISEEN TARVITAAN TASASYKKEISTÄ LIIKUNTAA

Se on kuulkaas niin, että laihtumiseen ei tarvita välttämättä liikuntaa olleenkaan. Ihminen kuluttaa energiaa ihan vaikka vaan mahallaan makaamalla, joten kaiken energiankulutuksen ei tarvitse tulla liikunnasta. Aerobinen liikunta on kuitenkin loistava keino lisätä kulutusta, mutta laihtumisen edellytys se ei kuitenkaan ole. Paras tapa polttaa rasvaa on syödä alle toteutuneen kulutuksen. Liikunta toki tukee laihtumistavoitteita ja edistää terveyttä, mutta silti sen osuus laihtumisen suhteen on aika pieni verrattuna ruokavalioon. Rasvanpolttoa tukevaa treeniä voi tietysti tehdä aerobisesti, mutta yhtälailla lihaskuntotreenit ja HIIT-treenit sopivat tähän tarkoitukseen.

11. JOS EI TUNNE LIHASKIPUA SEURAAVANA PÄIVÄNÄ, TREENI EI MENNYT PERILLE

Lihasten ei suinkaan aina pidä olla kipeät treeniä seuraavina päivinä, jotta ne kehittyisivät. Usein jos esimerkiksi kokeilee pitkästä aikaa jotain uutta, tuntee treenin helposti jälkikäteen lihaskipuna. Viivästynyt lihaskipu voi toki viitata treenin menneen perille kipeytyneille lihaksille. Viivästynyt lihaskipu ei kuitenkaan ole itseisarvo tai välttämättömyys lihaksen kehittymisen kannalta vaan paljon tärkeämpää on keskittyä itse treenissä haluttujen lihasryhmien työstämiseen.

12. POLVET EIVÄT SAA KOSKAAN YLITTÄÄ VARPAITA KYYKYSSÄfitness myytti

Tämä on mm. yksilön antropometriasta eli kehon mittasuhteista, tangon paikasta, valitusta kyykkyvariaatiosta, kyykyn syvyydestä, asennon leveydestä ja nilkan liikkuvuudesta riippuvainen juttu. Todellisuudessa aika monella yksilöllä on ihan luonnollista, että polvet saattavat joissain kyykkyliikkeissä hieman ylittää varvaslinjan. Tästä on muodostunut yleinen ja laajalti levinnyt myytti, vaikka sille ei löydy vakuuttavaa tutkimusnäyttöä tueksi ja vielä vähemmän käytännön näyttöä. Ongelmia voi toki syntyä, jos kyykkyä lähdetään suorittamaan ns. polvet edellä nilkkaa taivuttaen painopisteen siirtyessä sen seurauksena liian eteen. Jos kuitenkin liike lähtee lantiosta ja polvista samanaikaisesti painopisteen pysyessä asianmukaisesti jalkaterän keskiosan alueella, ei tervepolvisella ole syytä viivoittimen kanssa stressailla meneekö hieman yli vai ei. Katso aiemmin julkaistusta postauksesta: Kuulutko niihin, joiden on vaikeaa kyykätä?

13. ENEMMÄN TREENIÄ = ENEMMÄN JA NOPEAMMIN TULOKSIA

Treenaaminen on kivaa, mutta enemmän ei kuitenkaan ole aina parempi – laatu korvaa määrän! Ihan niin kuin seinää maalatessa, paras lopputulos ei synny lätkimällä maalia hurjaa kerrosta seinälle ja lyömällä saman tien lisää litimärkää pensseliä pinnoille niin, että maalinorot vain valuvat ennen kuin edellisetkään ovat ehtineet asettua paikoilleen saati edes aloittaa kuivumista. Toisaalta jos maalaa huolellisesti sekä järjestelmällisesti sopivan kerroksen ja antaa tämän kuivua riittävästi, voi tämän jälkeen teloa jälleen seuraavaa kerrosta seinälle jne. Lopputuloksena on kaunis ja tasainen maali, eikä edes tullut yhtä hiki tehdessä kun sai pitää vähän välissä taukoa. Tämä on kohta, jonka olen huomannut olevan monelle vaikea uskoa, mutta mistä jengi on tullut jälkikäteen kiittelemään. Laatu on se mikä treeneissä ratkaisee ja kroppa tarvitsee muutakin kuin sitä treeniä. Se tarvitsee myös palautumista.

Siitä niin fitnessmyytit kumoon! Jäätävän kokoinen postaus, mutta näistä on tärkeää aina välillä muistutella! Oletko sä törmännyt joihinkin myytteihin liittyen urheiluun tai salimaailmaan?

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: VINKKEJÄ TREENAAMISEEN x 10!

vinkkejä treenaamiseen

Katso valmennukseni TÄÄLTÄ 🔥

Seuraa Instagramissa: @idajemina 

Kommentit (2)
  1. Broccoli-täti
    28.1.2020, 00:09

    Hei Ida Jemina, särähtää kyllä korvaan tai silmään kommenttisi parsakaalin suhteen. 100grammaa parsakaalia sisältää noin 35kcal ja kokonainen parsakaali siis noin 105kcal, joten eiköhän sitä voi huoletta syödä niin, että napa paukkuu – lihoamatta. Vai meinaatko, että jos ei yhtään liikkuisi ja söisi esim. 20 kokonaista isoa parsakaalia päivittäin monen viikon ajan, sillä voisi paino nousta? Minusta tämä on ajatuksena absurdi 🙂

    1. Moikka, hyvä kysymys! Tuon kohdan pointti ei ole parsakaali itsessään, eikä siinä viitata ruokavalioon joka sisältäisi vain parsakaalia. Jos syö yli toteutuneen kulutuksen, niin lopputuloksena on tuon ylimääräisen energian varastoituminen – riippumatta siitä mistä raaka-aineista energia tulee loppupeleissä. Myytti ei siis rajoitu parsakaaliin, vaan viittaa ajatukseen siitä, että ns. puhdasta ruokaa (esim. parsakaalia, kanaa, pähkinöitä, avokadoa, papuja.. yms.) syömällä ei ole mahdollista mitenkään lihoa, vaikka kuinka paljon söisi, mikä ei pidä paikkaansa. Ilman herkuttelua ja roskaruokaakin on siis mahdollista lihoa, jos syö riittävän paljon 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *