NÄITÄ EN HOKSANNUT AJATELLA SYÖMISISSÄ KUN ALOITIN SALIN

Aivan mahtavaa päivää jengi! Jälkikäteen on turha jossitella, mutta näitä on hauska miettiä ja toiset voivat aina oppia jotain muiden kokemuksista. Katso myös: 6 asiaa jotka tekisin toisin jos aloittaisin salin nyt! Aloittaessani saliharrastuksen vuonna reikä ja leipä, eli noin 15 vuotta sitten, eivät syömiset olleet mulle mikään sen kummempi juttu. Sen kun tallustin ummikkona salille ja aloin treenaamaan. Noista ajoista ollaan tultu jo niin pitkälle, että näitä on jopa vähän vaikea muistaa, mutta supermielenkiintoista toisaalta just sen takia miettiä! Söin perusterveellisesti sen enempiä miettimättä ja toki tälläkin tavalla kehitystä tapahtui. Joitakin juttuja olisi kuitenkin ehdottomasti voinut tehdä paremminkin ja näin saada treeneistä vielä enemmän irti ja saavuttaa vieläkin parempaa sekä tehokkaampaa kehitystä. Kun safkat tukevat toimintaa, sujuu kaikki kokonaisuudessa aina paremmin.

 

No mitä saliharrastuksen aloittaessani en hoksannut heti ajatella? Tässä neljä juttua!

1. TASAINEN ENERGIANSAANTI – KOKONAISUUDESSAAN ENEMMÄN SAFKAA!

Olen aina ollut ruoan ystävä ja syönyt kunnolla, mutta tällä tarkoitan sitä, ettei välillä olla vahingossa miinuksilla ja välillä plussalla. Kun syö vähän sinnepäin, näin tuppaa helposti käymään ja ruokaa saattaa puolihuomaamatta syödä urheilijan tarpeisiin nähden turhan vähän. Jos energiansaanti pysyisi tasaisempana eikä vähän väliä kallistelisi miinuksen puolelle, on homma tietysti tuottoisampaa, kun lihasten kasvatus on tavoitteena.

2. RIITTÄVÄ PROTEIININSAANTI

Nykyisin proteiini on protskubuumin myötä saanut jopa vähän epäoikeudenmukaisen huonon maineen. Sanan kun mainitseekin niin jonkun niskakarvat nousevat pystyyn. Proteiini on yksi makroravinteista siinä missä muutkin ja sitä kannattaa nauttia just sen verran kuin tarvitsee. Ei övereitä mutta ei myöskään vajareita, erityisesti jos tavoitteet liittyvät lihasten kehittämiseen.

Aikoinaan en todellakaan kiinnittänyt mitään huomiota johonkin proteiiniin, jonka seurauksena kroppa sai rakennusaineita urheilijan tarpeisiin liian vähän. Sitä alkoi enemmän miettimään vasta treenien käynnistymisen jälkeen. Lue: Kuinka paljon sitä proteiinia pitäisi syödä?

3. ERILAISET RASVANLÄHTEET

Ei ole yksi ja sama mistä sen rasvan ottaa. Eri rasvoilla on omat roolinsa ja niitäkin olisi hyvä saada sopivassa suhteessa. Jyville pääsee hyvin sillä, että käyttää monipuolisesti eri lähteitä; eri öljyjä, monenlaisia pähkinöitä, avokadoja, siemeniä yms. Jos mietit, kuinka paljon juuri sinun olisi sopiva saada rasvoja päivässä, tsekkaa tämä postaus, jossa on monia muitakin hyödyllisiä vinkkejä: NÄIN KOOSTAT RUOKAVALION ITSE

4. ANNOSTEN KASVATTAMINEN

Lisää pöperöä lautaselle! Pikkuhiljaa annoskokoja kasvattamalla aineenvaihduntakin voi hiljalleen kiihtyä, jonka myötä pystyy syömään enemmän safkaa oh yes! Mikäs sen parempaa! Myös mahdollinen kunnon siistiminenkin onnistuu tämän ansiosta helpommin, kun keho on sopeutunut suurempiin energiamääriin.

Yksinkertaisia juttuja, mutta toisaalta taas olennaisia sellaisia. Monesti sitä alkuinnostuksissaan keskittyy vain siihen treeniin, koska se on niin hauskaa ja motivoivaa. Ruokaan kantsii kuitenkin myös kiinnittää huomiota, koska niin ne vain tulokset paukkuu, kun sekin puoli on kunnossa. Ensimmäinen olennainen asia ei suinkaan ole esimerkiksi intrajuoman koostumuksen murehtiminen vaan sen sijaan ihan ensimmäinen asia on syödä riittävästi. Ei muuta. Siitä homma lähtee liikkeelle!

No mites ne mun alkuaikojen treenit sitten? Katso -> 6 asiaa jotka tekisin toisin jos aloittaisin salin nyt!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: AHDISTAA JA JÄNNITTÄÄ OLLA SALILLA

🔥 Katso valmennukseni TÄÄLTÄ 🔥

Seuraa Instagramissa: @idajemina 

Kommentit (15)
  1. Heippa! Ja todellakin hyvä kirjoitus, ja totta! Ruoka on kaiken a ja o, jos haluaa saada tuloksia. Kysyisinkin, että miten itse tsemppaat itseäsi niinä hetkinä, kun elämä potkii päähän?

    Itsellä on todella vaikea pitäytyä ruokavaliossa tällä hetkellä. Parantelen itseäni keuhkokuumeesta ja murtuneesta kylkiluusta (kova yskä murjoi kylkiluun) ja lääkäri kieltänyt urheilemasta ainakin kuukauteen, siis kaikenlainen urheilu on kuukauden päivät siis täysin poissuljettuja. Millä ihmeellä tällaisissa tilanteissa saisi motivaation ruuan suhteen pysymään yllä? Voin sanoa, että tällä hetkellä syömiset on mitä sattuu ja milloin sattuu..

    1. Kiitos Mintsku! Oot kyllä supertsemppari!❤️ Koita olla stressaamatta syömisistä tai treenitauoista liikaa. Ihminen tarvitsee lomaa sekä taukoa monesta asiasta ja usein breikit kertovat juuri siitä, että ne ovat tarpeellisia – joko mielelle, keholle tai molemmille. Täysi nollaus myös ruoan suhteen voi olla joskus paikallaan ja mikä parasta – tauon jälkeen voi aina laittaa taas homman uudella energialla käyntiin.

      Osaan hyvin samaistua tuohon fiiliksen, kun ei pääse treenaamaan ja silloin ei tee mieli tsempata syömisissäkään. EI SE MITÄÄN! Ota tämä aika palautumisena. Itse oon huomannut sen, että jos antaa itselleen luvan ottaa iisisti, niin sieltä jostain se motivaatio alkaa taas jossain vaiheessa kurottamaan päätään – mutta ei pakottamalla. Ole itsellesi armollinen näinä vastoinkäymisten aikoina ja oikein luvan kanssa koita ottaa rennosti 💛💛💛

      1. Kiitti tästä, nyt ehkä vaan jätän kaikki hetkeksi ja aloitan sitten uudestaan kun sen aika on ja olen taas kunnossa ja edes kävelylenkit ovat sallittuja. Oot aivan ihana 😘 mukavaa loppuviikkoa ja viikonloppua sulle!

  2. Mulla tuli omalla kohdalla myös aivan ensimmäisenä mieleen tuo syöminen! Kun yläasteella/lukiossa aloitin salilla käynnin, söin aivan liian vähän ja epätasaisella jakaumalla. 😀 Sen ajan kuvatkin kertovat omaa tarinaansa, kaikesta liikunnasta huolimatta olin laiha kukkakeppi :’D

    -Laura
    http://www.progressio.fi

    1. Hih oot hauska! Ruoalla on kyllä niin suuri vaikutus! Mutta ei se mitään! Onneksi kaikkea ei tarvitse osatakaan kertarysäyksellä. Oppia ikä kaikki!😋💪

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *