Näillä vinkeillä ruokalaskua pienemmäksi

Sis. mainoslinkkejä

Pienempi lasku – parempi mieli. Ravintoon on tärkeä panostaa, mutta mikä neuvoksi jos elämäntilanne vaatii säästeliästä kuluttamista, kuten vaikkapa usein opiskelijoilla. Miten tavoitteelisesti treenaava voi saada ruokakuluja alas tinkimättä kehityksestä? Tässä muutama vinkki ruokailubudjetin aisoissa pitämiseen.

– Aletarrat! Ah rakastan niitä! Mummojen ja pappojen kanssa taistelu viimeisistä alelihoista voi käydä urheilusuorituksesta, mutta se kannattaa ja siinä voi säästää useamman lantin. Niitä kannattaa siis bongailla ja jopa myymälän henkilökunnalta kysyä, minä päivinä niitä on parhaiten saatavilla sekä mihin kellonaikaan. Kun sitten näitä aarteita löytää, on hamstraaminen paikallaan ja kotona voi osan iskeä pakkaseen.

– Suunnitelmallisuus. Voi kuulostaaa tylsältä, mutta se on tehokkain keino ruokahävikin minimoimiseen sekä heräteostosten eliminoimiseen. Kuinka paljon esim. maitoa tai kasviksia kuluu päivässä? Summanmutikassa jos ostaa, voi osa jäädä jääkaappiin pilaantumaan. Vanha kunnon ostoslista auttaa tässä touhussa.

– Priorisointi. Jos on tarvetta säästää, se usein tarkoittaa, ettei ihan kaikkea voi saada kerralla. Painotus on tällöin hyvä pitää olennaisimmissa perustarpeissa ja karsia ylimääräisestä kuten esim. kastikkeista, virvoitusjuomista, jälkiruoista yms.

– Ei nälkäisenä kauppaan. Sitä on itse kukin tarponut hyllyjen välissä nälkäisenä ja sitten kassalla huomannut mukaan tarttuneen jos jonkinlaista gurmeeta.

 

comebacka
Toppi täältä / Trikoot täältä / Kengät täältä

– Pakasteiden ja sesongin hyödyntäminen. Pakasteet ovat usein hieman edullisempia kuin tuoreet raaka-aineet, joten niiden käyttäminen voi pienentää laskua euron jos toisenkin – erityisesti sesongin ulkopuolella. Meneillään olevasta sesongista voi puolestaan tuoreiden kohdalla ottaa ilon irti ja hyödyntää vuodenaikojen vaihdellessa sitä mitä on edullisesti tarjolla.

– Säästämisen kannalta isoista ruokakaupoista saa tavaraa usein edullisemmin kuin pienemmistä putiikeista. Ja jos haluaa oikein hifitasolla säästellä, voi käydä useammassa kaupassa poimimassa kustakin edullisimmat ostokset. Tällainen roopeankkailu onnistuu helpoiten esimerkiksi kauppakeskuksissa, joista löytyy useampi edullinen myymälä saman katon alta.

– Toisinaan halvempien proteiiininlähteiden hyödyntäminen ei ole pöllömpi juttu. Tähän tarkoitukseen käy esim. pakasteseiti.

– Träkkääminen. Mikäli haluaa tarkistaa paljonko ruokaan kuluu rahaa ja mihin sitä oikeastaan menee, on kuittien säästäminen oiva keino. Mikäli tästä taas haluaa vielä astetta tarkemmin katsoa kulujaan, voi ne iskeä esim. Excel- taulukkoon, josta on helppo katsoa, että ”ahaa tähän kuluu tämän verran ja tähän tämän verran”.

Toivottavasti näistä jutuista oli iloa! Aivan superihanan kirpsakkaa päivää parhaat! 

Edellisessä postauksessa: Korkeavyöräröiset treenihousut – parasta pitkään aikaan

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
YouTubessa: Ida Jemina 
Instagramissa: @idajemina 
Facebookissa: Ida Jemina

 
Kommentit (14)
  1. BREAKFAST IS READY..!!!JEJEJE 🙂 (FIRST)

    1. 🙂 👌

  2. Oisko hyviä vinkkejä miten saa pakasteseitistä hyvää? 😀

    1. Itse paistan pannulla ja murskaan sen pieneksi. Maustan suolalla, sitruunapippurilla ja tillillä 🙂 Yleensä nautin riisin kanssa ja annokseen lorautan vielä vähän öljyä. Yllättävän hyvää vaikka kuulostaakin karulta 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *