Missä miehet voisivat ottaa oppia naisilta – entä naiset miehiltä?

On joitakin asioita, joissa naiset hoitavat hommat kotiin paremmin kuin miehet. Toisaalta myös naiset voisivat oppia joitakin juttuja miehiltä. Nyt ei puhuta kotiaskereista, vaan saliharrastukseen liittyvistä asioista pilke osittain silmäkulmassa ja tylysti yleistäen. Herneitä ei siis kannata vetäistä nenukkaan!

missa-miehet-ja-naiset-voisivat-ottaa-toisistaan-mallia-tupla

 

Missä miehet voisivat ottaa oppia naisilta?

Naiset ovat ottaneet jalkojen treenaamisen hyvin haltuun, kun taas monelta salikollilta se saattaa unohtua jopa kokonaan. Monesti näkee, kuinka tytöt panostavat salilla jalkojen treenaamiseen ja eritoten pepun kasvattamiseen. Naisten suosimat kireät treenitrikoot harvoin jättävät mitään arvailujen varaan, kun taas miesten keskuudessa yleisien löysien salihousujen taakse on helpompi piiloutua – tällä on varmasti osansa asiaan. Kapeat reidet ja lättäpeppu eivät kuitenkaan imartele miehiäkään, joten ei muuta kun tankoa niskaan pojat, mars! Pelkät yläkerran lihakset eivät paljoa säväytä, jos käsivarret näyttävät vahvemmilta ja paksummilta kuin reidet.

Toinen asia, jossa miehet voisivat ottaa oppia naisilta, liittyy sarjapainoihin. Liian isot painot ja egon pumppailu eivät useinkaan kuulu naisten treeniin, vaikka toki poikkeuksiakin löytyy. Miesten keskuudessa sarjavastuksilla suoritettavaa hierarkiakukkoilua on kuitenkin useilla punttisaleilla havaittavissa. Jos penkkisarja muistuttaa väkivaltaista trampoliinia vain hartioiden ollessa kosketuksissa makuualustaan, kannattaa painon määrää hieman hienosäätää. Joten miehet, uskaltakaa treenata pienemmillä painoilla, jos isoilla raudoilla ei saa liikettä tehtyä puhtaasti.

salietiketti

Jos herneet eivät vielä ole nenässä, niin jatketaan vielä yhdellä asialla. Yleisesti ottaen naiset huolehtivat paremmin hygieniastaan. Vaikka salilla hikoillaankin, ei sinne kannata tulla jo valmiiksi pahanhajuisena, parin viikon treenit läpikäyneellä paidalla.

Missä sitten naiset voisivat ottaa oppia miehiltä?

Siinä missä naiset panostavat jalkojen ja pepun treenaamiseen, saattaa yläkerran lihaksiston treenaaminen jäädä vähemmälle huomiolle. Sama asenne, joka naisilla näkyy jalkatreeneissä, kannattaakin ottaa myös yläkroppatreeneihin. Niissä naiset voivat hyvin ottaa mallia miehiltä, jotka yleensä suorittavat yläkropan treenit kiitettävän tunnollisesti. Sama juttu koskee isojen perusliikkeiden tekemistä, joita miehet yleisesti ottaen sisällyttävät treenirutiineihinsa naisia useammin. Myös naisten kannattaa tehdä isoja perusliikkeitä keskittymättä liikaa tai ainoastaan eristäviin pumppailuihin.

miehet parempia kuin naiset

Niin kuin ylempänä jo mainitsinkin, miehet eivät pelkää laittaa painoa tankoon, kun taas naisilla siihen saattaa olla isokin kynnys. Jos liikkeet saa tehtyä puhtaasti, niin ei kun lisää painoa tytöt! Ikuisesti samoilla pikkupainoilla hinkkaaminen ei johda hyvään kehitykseen. Suuria lihaksia ei myöskään kehity kenellekään, ellei sitä vuosikausien kovalla ja jatkuvalla työllä erikseen tavoittele – ei siis pelkoa äkillisestä muuttumisesta lihasmonsteriksi! Lue: Tyttöjen treeni vs. bodaustreeni.

Edelliseenkin vahvasti liittyen: miehet eivät yleensä pelkää syödä tarpeeksi. Naiset kuitenkin saattavat pelätä suuria (riittäviä) ruokamääriä aivan turhaan, vaikka juuri se on avainasemassa lihaksen kasvattamisessa. Ilman tarvittavia rakennusaineita ja lihasten kehittämiseen vaadittavaa energiaa treeneihin panostettu aika sekä vaiva haihtuukin helposti harakoille – siksi onkin hyvä nauttia riittävästi sapuskaa!

Treeniympäristöjä ja -kulttuureja on monenlaisia. Näitä kaikkia esimerkkejä löytyykin oikeasti sekä miehistä että naisista, karkeista yleistyksistä sekä salimaailman laveista stereotypioista huolimatta. Lue myös: Ärsyttävät asiat salilla. Onko sinulla mielessäsi jotain missä naiset voisivat ottaa mallia miehistä tai toisinpäin?

Näistä havainnoista onkin nyt aika siirtyä joulukalenteriarvontaan! Hyvän Olon Karpalot voitti itselleen Elina Voutilainen. Onnea Elina! Lähetätkö minulle yhteystietosi osoitteeseen: idajemina.joulukalenteri@luukku.com, niin voin lähettää palkinnon sinulle.

14. luukun palkintona on IronMaxx Protein Bar – proteiinipatukoita mustikka-vaniljan ja banaani-jogurtin makuisena!

ironmaxx

Näin voit osallistua arvontaan: Avaa kalenterin luukku klikkaamalla kuvaa. Luukun alta paljastuu jouluaiheinen kysymys. Käy tykkäämässä Facebookissa päivän joulukalenterikuvasta ja vastaa kysymykseen kuvaa kommentoimalla. Kaikki vastaukset, jotka ovat tulleet kysymyksen julkaisupäivänä, ovat mukana arvonnassa. Voittaja julkaistaan blogissa. Arvontaan voivat osallistua kaikki Suomessa asuvat henkilöt.

Joulukalenteri-luukku-neljatoista-kiinni

Onnea joulukalenteriarvontaan! Edelliseen tekstiin pääset tästä: Lisää vastustuskykyä!

Kommentit (19)
  1. Käymme varmaankin hieman erilaisilla saleilla, koska meillä miehet treenaa reilusti jalkoja ja treenipainojen suuruus johtuu maksimaalisen voiman hankinnasta eikä siis perustu lihasten kasvatukseen. Hygieniasta olen täysin samaa mieltä kanssasi

    1. Jokaisella salilla on toki omat kulttuurinsa ja karkeita yleistyksiähän nämä ovat:) Oikeasta voimatreenistähän tässä ei ollut suinkaan kyse, (siinä ei mitään vikaa ole, päinvastoin) vaan tekniikan kustannuksella egoilusta. Se on aina hienoa, kun miehet viihtyvät myös jalkatreenien parissa!

  2. Hyvä aihe! Olen samaa mieltä kirjoittamistasi asioista. Mitä lisäisin listaan on se, että näen harvakseltaan miehiä tekemässä lämmittelyä ennen treeniä! Väitän että naiset on tässä tunnollisempia ja jaksavat hypätä crossarin ym selkään jotta on hyvä lähteä treenaamaan! Poikaystäväni on hyvä esimerkki; hän ei ole suostunut tekemään lämmittelyä eiliseen asti, mun puheet tais ottaa eilen salilla tulta alleen, ja hän suostui tekemään 3-4 minuuttia crossarilla lämmittelyä :D. Hyvä alku!
    Ja mitä molemmat sukupuolet tekevät aika vähän, on mielestäni selkälihastreenin unohtaminen. Nostan ekana itse täällä käteni pystyyn, olen aika kiitettävästi sitä vältellyt, nyt se on mukana ohjelmassa ja tulosta alkaa tulemaan :).

    1. Moikka Ritu! Tuo muuten totta, että naiset yleisesti ottaen useammin lämmittelevät myös aerobiseen suunnatuilla laitteilla ennen varsinaista treeniä. Heh hyvin suostuteltu! 😀 siitä on hyvä jatkaa!
      Ja hyvä lisäys myös tuo selän treenaaminen. Helposti taka-akseliston ja sellaisten lihasten treenaaminen jota ei peilistä näe saattavat jäädä vähemmälle huomiolle, kuten juuri selän ja esim. takareisien.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *