Ida Jemina
Ida Jemina

Minkä takia on hyvä erotella rakennuskausi ja dieetti?

fitnesstukku-vaatteet

Rakennuskausi, bulkki, offi, improvement season, plussakausi – rakkaalla lapsella on monta nimeä. Näillä termeillä viitataan aikaan, jolloin tärkeimpänä tavoitteena on kasvattaa lihasta. Tällöin riittävä energiansaanti on kulmakivenä, jotta keho pystyy mahdollisimman tuloksellisesti kehittämään uutta lihasmassaa. Toisin sanoen pitää syödä tarpeeksi paljon ja yli kulutuksen.

Rakennus- ja kiristelykaudet kannattaa aina erottaa toisistaan selkeästi. Kun tavoitteena on kasvattaa lihasmassaa, niin silloin on huolehdittava riittävästä ravinnonsaannista -aivan kuten dieetilläkin tulee huolehtia, että aterioi alle toteutuneen kulutuksen. Mutta miksi plussa- ja miinuskaudet pitäisi erottaa selkeästi toisistaan – eikö olisi fiksumpaa lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja laihduttaa sekä kasvattaa lihasta samanaikaisesti?

Valitettavasti naturaalitreenaaja ei voi laihduttaa ja kehittää lihasta samanaikaisesti, sillä nämä prosessit eroavat toisistaan niin merkittävällä tavalla. Ainoan poikkeuksen tähän tekee vasta salitreenejä aloitteleva harrastaja ja selvästi ylipainoinen henkilö. Näissäkin tapauksissa uuden lihasmassan kehittäminen alle kulutuksen syömällä on kuitenkin vain väliaikainen onni eikä kestä kuin rajallisen ajan. Toki myös tiettyjä lääkeaineita käyttävien urheilijoiden kohdalla tuo laihduttamisen ja lihaskasvun kombinaatio on mahdollinen, mutta tähän ryhmään ei paneuduta tässä yhteydessä sen enempää. On siis käytännössä pakko syödä hieman yli oman kulutustasonsa, jotta lihakset voivat kasvaa. Tästä syystä on vain joko rakennuskausia tai rasvanpolttokausia – ja ne kannattaa erottaa selkeästi toisistaan.

Selkeillä rakennus- ja dieettijaksoilla en kuitenkaan tarkoita sitä, että plussakaudella kannattaa lyödä yli ja syödä aina kaikki mitä kaapista löytyy ja vastaavasti dieetillä kituuttaa senkin edestä syöden hiirulaisen annoksia. Lihaskasvun kannalta ~250-500 kcal päivittäinen ylimääräinen energiansaanti on jo varsin riittävä määrä ja palvelee pitkällä tähtäimellä kehonmuokkaustavoitteita paremmin kuin sikabulkkaaminen. Milloin sitten kannattaa aloittaa rakennuskausi? Olisiko nyt hyvä hetki hankkia uutta pihviä hihaan vai pitäisikö ensin kuivatella kylkiä kapeammiksi? Lue: Bulkki vai dieetti?

fitnesstukku-housut

Oletteko muuten jo törmänneet tähän kuvissa näkyvään uuteen vaatemerkkiin? Kyseessä on *Star Nutriton Gear*, josta sain juuri lanseeratut ensimmäiset treeni- ja vapaa-ajan vaatteet. Alla naisten kokoelma, joista minulla on:

* Star Nutrition -99 Top
* Star Nutrition -99 Sweatpantsstar nutrition gear

Tykkään! Ei myöskään mitkään pöllömmän hintaiset, peukut siitä. Treeni-iloa niin bulkin kuin dieetinkin pariin! Tsekkaa edellisestä postauksesta herkkuresepti, tuuheiden hiusten salaisuus sekä kenelle, miksi ja mihin tarkoituksiin kookosöljy sopii.

Kommentit (14)

  1. Madde

    Kiitos ihanasta blogista! 🙂 Minkäkokoinen toppisi on (kuvassa oleva)?

    1. Ida Jemina

      Kiitos itsellesi Madde 🙂 toppi on kokoa xs 🙂

    2. A

      Käytätkö sä jotain vyötä treeneissä? Entä ootko ikinä kokeillut mitään korsetteja tms:)? Ja voisitko joskus tehdä postauksen miten saada kapea vyötärö 🙂

      1. Ida Jemina

        Moikka A! Käytän tätä kevyttä vyötä tarvittaessa keskivartaloa kuormittavissa liikkeissä. Lähtökohtaisesti suosittelen aina opettelemaan liikkeet ensin ilman vyötä. Kun suoritustekniikat on varmasti hyvin hallussa, voi vyötä joskus käyttää työkaluna treeneissä. Se tukee keskivartaloa ja sen käytölle on toki paikkansa. Omissa treeneissä käytän vyötä kuitenkin suht harvoin, mutta se kulkee kyllä aina mukana niin on valmiina silloin kun sitä tarvitaan. Korsetteja tai vastaavia en ole käyttänyt 🙂 kiitos toiveesta!

      Vastaa

      Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *