Miksi en laihdu – 10 syytä epäonnistumiseen

Laihduttaminen on todella yleistä, mutta lähes yhtä yleistä on laihtumisen epäonnistuminen. ”Miksi en laihdu?” – kuuluu yleinen kysymys.

miksi laihduttaminen ei onnistu
Korut ja kengät / Members

 Tässä yleisimpiä syitä:

1. Väärä asennoituminen

Kun ollaan dieetillä, niin ollaan dieetillä. Joistain asioista on tällöin luovuttava saadakseen muutosta aikaiseksi. Kaikkea ei voi saada samaan aikaan. Valitettavasti se, että toivoo laihtuvansa jatkamalla edelleen täysin samoja elämäntapoja, ei auta. Jos dieetti tuntuu ikävältä ajatukselta jo ennen sen alkamista, se ei luultavasti tule onnistumaan. Dieetin kuuluu tuntua sellaiselta, että sen haluaa aloittaa, koska sillä saa vielä jotakin parempaa aikaiseksi. Jos etukäteen on jo sellainen fiilis, että joutuu luopumaan liian paljosta, voi elämä käydä liian raskaaksi. Mikään ei onnistu itsestään – varsinkaan jos ei oikeasti halua ja ole valmis tekemään töitä. Dieetti ei aina ole ruusuilla tanssimista ja siksi asenne on kaikki kaikessa. Mutta jos haluat sitä, tulet myös saamaan sen!

2. Hätiköinti

Jos laihdutusta ajatellaan kahden viikon kuurina, ei hyvin käy. Laihdutus on pitkäjänteistä puuhaa ja muutokset eivät tapahdu yhdessä yössä vaikka kuinka toivoisi. Varsinkin jos salilla on kerennyt hankkimaan ennen kiristelyjä pattia hihaan, on rauhallinen painonpudotustahti erityisen tärkeä. Superkovat miinukset romahduttavat aineenvaihdunnan tasoa ja pian katabolia nakertaakin jo kovalla vaivalla hankittuja muskeleita energiaksi. Vaikka olisi kokonaan syömättä ja välittäisi kehonkoostumuksen sijaan vain vaa’an lukemasta (tämä siis ei ole suositeltavaa), ei parin viikon näännyttämisellä saa siltikään kovin paljoa rasvaa poltettua. Läskit vain odottavat innosta kihisten tilaisuutta palata kahta nopeammin kuin lähtivät, kun siirrytään pussikeitoista takaisin entisiin elintapoihin.

Miksi en laihdu

3. Liian rajut muutokset

Kun tehdään liian rajuja muutoksia aiempaan elämäntyyliin, voi olla vaikea sopeuta dieettiin. Jos ihminen, joka ei harrasta liikuntaa, pistetään juoksemaan viisi kertaa viikossa, käymään siihen päälle vielä salilla pari kertaa päivässä ja muuttamaan Big Macit salaatinlehdiksi, ei hyvin käy. Kaikkea vanhaa ei tarvitse kieltää vaikka dieetillä ollaankin. Jos muutokset ovat liian radikaaleja, paluu entiseen voi käydä liian houkuttelevaksi eikä dieetissä pystytä pitäytymään. Eikä dieetin aloittaminen välittömästi järkyttävällä määrällä liikuntaa samalla tipauttamalla kalorit hiiren tasolle ole yleensä fysiologiselta kantiltakaan kovin pitkäjänteistä puuhaa.

4. Lipsuminen

Muutama lipsuminen sinne tänne ei maailmaa eikä dieettiä kaada. Kokonaisuus ratkaisee. Mutta jos yhden lipsumisen jälkeen ajattelee, että ”Voi pirskatti! Nyt on koko dieetti pilalla ja voin yhtä hyvin syödä tänäänkin sitten pitsaa ja ottaa tuosta vähän kermavaahtoa suuhun ja napostella parit munkit”, niin silloin mennään metsään! Jos lipsahtaa, niin sitten lipsahtaa. Ei tehdä siitä vielä pahempaa (mahdollisesti monen päivän herkkukierrettä) vaan palataan takaisin ruotuun, niin mitään suurta vahinkoa on tuskin ehtinyt tapahtumaan.

5. Luovuttaminen

Luovuttaminen voi käydä kovimmallakin urheilusankarilla mielessä. Kuitenkin se onnistuu, joka jatkaa eteenpäin mahdollisista alamäistä tai vastoinkäymisistä huolimatta. Laihdutus on pitkäjänteistä puuhaa, joka kyllä palkitaan – kunhan ei luovuta.

6. Dieetin miettiminen koko ajan

Vaikka dieetillä olisikin, sitä ei kannata miettiä joka sekunti. Elämässä on muutakin, kuin dieetti ja se kannattaa pitää mielessä. Ei kannata koko ajan olla peilin edessä katsomassa muutoksia tai punnitsemassa itseään. Noudata siis vain suunnitelmaa, äläkä turhia mietiskele.

6. Samaan vanhaan palaaminen

Varsinkin jos tiputettavaa on ollut paljon, ei entisiin elämäntapoihin voi palata. Jos entiset elämäntavat ovat johtaneet ylipainoon, ne johtavat samaan lopputulokseen uudelleenkin. Tämä liittyy vähän jo aiemmin ykköskohdassa mainittuun asenteeseen. Kaikkea ei voi saada samaan aikaan – ei voi pysyä ihannemitoissa ja syödä ihan mitä sattuu kokoajan. Voi syödä todellakin maistuvaa ja hyvää ruokaa, mutta kokonaisuus ei voi koostua mäkkäristä ja jälkkäreistä. Tässä kohtaa pitää tehdä valintoja ja jossain kohtaa ei itseasiassa välttämättä enää edes tee kauheasti mieli roskaruokaa, kun terveellinen ja kunnollinen sapuska on niin hyvää!

Miksi laihdutus ei onnistu

7. Tuen puuttuminen

Lähipiiri vaikuttaa lähes kaikkeen, mitä ikinä tekeekään. Jos ympärillä on välittäviä ja kaiken tukensa antavia ihmisiä, on myös laihduttaminen helpompaa. Muilta saatava tsemppi helpottaa valtavasti, silloin kun sitä tarvitsee. Jos kaveripiiri tai puoliso ei alkuunkaan ymmärrä tai halua tukea laihtumistavoitteita, on matka pahimmillaan liian raskas kuljettavaksi – siinä kun on ihan riittävästi hommaa jo muutenkin ilman kaikenmaailman houkutuksia tai jatkuvaa selittelyntarvetta.

8. Ylianalysoiminen

Dieettiä on helppoa suunnitella liikaa. Treenisuunnitelmat voi lyödä Exceliin progressioennusteineen samalla dieetin loppumista edeltävän viikon jalkapäivän treenilaturin aminohappoprofiiliin verraten ja tehdä vaikka valmiiksi riskianalyysit erilaisista sääskenaarioista ja niiden vaikutuksesta rasvan palamiseen. Tosielämässä se kuitenkin pärjää paremmin, joka lähtee sinne salille tekemään. Totta kai suunnitelma kannattaa olla, mutta tilanne joka tapauksessa elää tekemisen myötä. Alusta loppuun yksityiskohtainen suunnitteleminen ennen projektin alkua on mahdotonta ja saattaa toimia varsinaisena motivaationtappajana.

9. Liikunnan ylikorostaminen

Liikunta kyllä useimmiten kuuluu laihduttajien ohjelmaan, mutta on tärkeää ymmärtää liikunnan merkitys laihduttamisessa. Liikunnan merkitys rasvanpoltossa on nimittäin aika pieni – ruokavalio sen sijaan on koko homman kulmakivi. Liikunnalla voi kuitenkin buustata mukavasti aineenvaihduntaa ja se toimiikin hyvänä tukena laihduttajan työkaluarsenaalissa. Jos ei keskity yhtään siihen mitä suuhunsa laittaa ja lisää vain julmat määrät liikuntaa joka päivälle, on petollisen helppoa kompensoida vahingossa kasvanutta kulutusta myös suuremmilla ruokamäärillä.

10. Muut syyt

Näiden yleisten syiden lisäksi on toki monia muitakin tilanteita, joissa ongelma ei löydy edellä mainituista. Yksi aika ylenkatsottu syy on unenpuute. Kroppa ei todellakaan toimi optimaalisesti jatkuvassa univajeessa. Tämä on myös omalla kohdalla tullut käytännössä koettua. Rasvanpoltto sakkasi – en tehnyt mitään muutoksia mihinkään muuhun, paitsi sillä hetkellä hieman vajavaiseen unen määrään ja johan alkoi homma jälleen toimimaan.

miksi laihduttaminen epäonnistuu

Käytännössä jos paino ei laske, on toteutunut energiankulutus vähäisempi kuin energiansaanti. Perinteinen vähemmän syöminen ja enemmän liikkuminen riittää useimpien kohdalla hyviin tuloksiin. Sitten jos tavoitteena on todella rasvaton kuosi, saattaa jossain kohtaa joutua myös hieman kikkailemaan. Varsinkin useasti toistuvilla tosi rajuilla dieeteillä ja äärimmäisellä painon jojotuksella on mahdollista joutua vaikeaan tilanteeseen, jossa metabolinen kapasiteetti on todella alhainen ja rasvaa on päässyt kertymään paljon. Siitä umpikujasta ei sitten olekaan nopeaa ulospääsyä, mutta se onkin jo oma aiheensa, josta olen kirjoittanut aiemmin hieman täällä.

Tärkein juttu on muistaa, ettei laihduttajankaan elämän tarvitse olla liian vakavaa – elämästä saa ja pitääkin nauttia, kerran täällä vain eletään! Tsemppiä hurjasti kaikille dieettaajille ja huippua viikonalkua kaikille!

Jos kamppailet makeanhimon kanssa niin kuin minä aikanaan, kurkkaa tämä posti: Sokeririippuvuus – eroon makeanhimosta

Viime kerralla annoin ohjeen maailman nopeimpiin ja helpoimpiin proteiinikekseihin – ohjeet näihin herkkuihin voit katsoa täältä.

 

 

Kommentit (12)
  1. Mun suurin kompastuskivi taitaa olla tämä, kun en ole oikein ehtinyt käymään kaupassa. Tällaisina päivinä mun vapaa-aikana syödyt asiat koostuu lähinnä leivästä ja juustosta. Ihme, kun ei tule tuloksia? Ehkäpä raivaan huomiselle aikaa käydä kaupassa ja sen jälkeen ruuanlaitolle, jotta tulisi syötyä taas vaihteeksi jotain vähän fiksumpaa..

    1. Moikka Mari! Jep, helposti sitä saattaa syödä jotakin helppoa ja nopsaa mitä kotoa jo valmiiksi löytyy, jos ei ole ehtinyt valmiiksi varautua päivään ruokien suhteen. Mutta hyvä kun olet löytänyt tämän kompastuskivesi niin siihen on helppo tehdä muutos:) tsemppiä!

  2. Heipsan!
    Tykkään älyttömästi sun blogista ja puhut todellakin asiaa! Tää postaus on lähellä mua koska uutta elämäntapaa eli ruokavalion opettelua ja salia 3 kertaa viikossa on takana nyt noin puoli vuotta! Patti on kasvanut kivasti mutta pudotettavaa olis vielä n.4 kg , siksi haluaisinkin kysyä, että paljon miinus kaloreita päivässä olisi optimaalinen? Ja haittaako kun miinuksia tulee enemmän salipäivinä kuin välipäivinä? Keep going girl!!!

    1. Heipsistähei!:) Mahtavaa että tykkäät blogista ja hienoa kuulla että olet innostunut treenaamaan ja syömään hyvin! Yleisesti sanoen miinuksella kannattaa olla noin 200-500kcal päivässä, riippuen toki paljon lähtötilanteesta, taustasta ja tavoitteista. Kokonaisuus ratkaisee enemmän kuin yksittäiset päivät, joten ei haittaa jos treenipäivinä olet enemmän miinuksella kuin välipäivänä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *