MITÄ LIHATTOMIA PROTEIININLÄHTEITÄ ON? KATSO NÄMÄ!

Tarmokasta torstaita jengi! Multa kysytään usein ruokavalioon liittyviä asioita ja viime aikoina erityisesti on mietityttänyt lihattomat proteiininlähteet.

Mitä kaikkia eri mahdollisuuksia on? Mistä napata proteiinia muusta kuin lihasta? Idiksiä kehiin pliis!

Moni haluaa liha-aterioiden lisäksi nauttia muitakin safkoja ja on kiinnostunut erilaista mahdollisuuksista. Liha on ihan superhelppo ja toimiva vaihtoehto, kun se on niin selkeästi pääasiassa korkealaatuista proteiinia. Mutta mitäs helkkaria sitten, jos sitä ei esim. syö? Tai jos haluaa välillä jotain muuta? Let’s see!

Tänään sen syvemmälle ruokavalioiden koukeroihin ja yksityiskohtiin menemättä täräytetään ilmoille erilaisia lihattomia proteiininlähteitä.

 

– pavut, kuten kidneypavut, ruskeat pavut, valkoiset pavut, mustapavut, mustasilmäpavut, edemamepavut

– kikherneet

– herneet

– punaiset linssit ja vihreät linssit

– siemenet, kuten auringonkukansiemet, hampunsiemen, kurpitsansiemenet, kvinoa, seesaminsiemet ja chiasiemenet

– pähkinät, kuten saksanpähkinät, cashew-pähkinät, pistaasipähkinät, pekaanipähkinät

– viljatuotteet, kuten kaurahiutaleet, täysjyväspagetti, makaroni, ruisleipä

– soijarouheet, -suikaleet ja -palat

– soijajogurtit

– tofut

-tempe

– seitan

– nyhtökaura

– härkis

– oumph

Lisäksi (ei sovi vegaaniseen ruokavalioon):

juustot, kuten raejuusto ja mifu

muut maitotuotteet, kuten rahkat, maito ja jogurtit

kananmunat

ja esim. quorn.

Proteiininlähteitä on onneksi paljon ja näiden lisäksi sitä saa monesta muusta aineksesta. Vegaaninen ruokavalio koostuu ennen kaikkea eri raaka-aineiden yhdistelemisestä ja proteiinin suhteen ruokavalion aminohappoprofiiliin tulee kiinnittää hieman tarkempaa huomiota. Jos yksi yhteen yrittää lihan korvata esim. linsseillä, ei sillä kovin pitkälle vielä pötkitä. Kokonaisuutta on mietittävä isommin ja muutenkin kuin pelkän proteiinin kannalta.

Myös se, että jollekin sanoo, että otapas tuosta kuule vähän papuja, niin voi sormi mennä helposti suuhun. Minkä kanssa niitä papuja nyt sitten pitäisi nauttia ja miten yhdistää kaikkia eri raaka-aineita hyväksi maistuvaksi ateriaksi saatika ruokavalioksi?

Aikaa on humpsahtanut siitä, kun viimeksi jaoin reseptejä täällä blogissa, joten pitäisikö niitä laittaa taas jossain vaiheessa kehiin? Herkuttelureseptejä vai terveellisiä arkireseptejä? Kerro kommenteissa! 🙂

KURKKAA SITÄ ENNEN: VÄHÄHIILARINEN JA SUPERMAUKAS RUOKAIDEA! MYÖS VEGAANIVERSIO!

Ja hei! Laitoin eilen instaan @idajemina kokonaisen olkapäätreenin, jonka voi tehdä pelkillä käsipainoilla! Treenijuomana: Ice Tea Peach BCAA

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: PARHAAT KANAVAT YOUTUBESSA! TIEDÄTKÖ NÄITÄ?

 

🔥🔥 Katso valmennukseni TÄÄLTÄ 🔥🔥

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
ja Instagramissa: @idajemina 

Kommentit (18)
  1. Aina oon tykänny blogistasi, mutta ehdottomasti oot nyt kasvissyöjänä vielä entistä inspiroivampi! Ehdottomasti reseptejä kehiin! Etenkin arkeen sopivia. Kiitos parhaasta blogista:)

    1. Voi kiitos😭👊 ihana kuulla että tykkäät blogista! Lämmittää kovasti mieltä❤️ hei hyvä! Ajattelinkin että ne arkeen sopivat reseptit vois olla kivaja 😊👍

  2. Mä innostuin kanssa enemmän sun blogista sen jälkeen kun lopetit lihan syönnin. Itse olen ollut yli kolme vuotta nyt kasvissyöjänä ja olisi tosi kiva nähdä miten sä syöt,sillä urheilet kuitenkin todella paljon ja ylläpidät tota ihanaa vartaloa:P mukavaa vuoden alkua!

    1. Kiitos Viivuseni ja ihanaa uutta vuotta sullekin! <3 pitää alkaa laittamaan kaikkia mun sörsseleitä enemmänkin jakoon 😍👊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *