TAVOITTEENA LIHASTEN KASVATUS – VÄLTÄ NÄITÄ!

Lihasten kasvatus! Mitä juttuja kannattaa välttää, jos tavoitteena on lihasten kasvatus? Entä mitä asioista suosittelen? Nyt on luvassa megaluokan postaus, joten otapas mukava asento ja nappaa tärpit talteen!

Moikka! Blogisi on aivan mahtava :)! Olet ihanan hyväntuulinen ja asenteesi on ihana – ei voi kun ihailla:) Monia vinkkejä olen sinulta täältä napannutkin ja siksi odottelen aina innolla uusia juttuja. Jos toiveita postauksiin saisin ehdottaa niin toivoisin lihasmassan kasvatukseen vinkkejä 🙂 esim juuri sellaisia asioita mitä suosittelisit tekemään, jotta tuloksia alkaisi näkyä ja minkälaisia asioita välttäisit.

Ei kun tuumasta toimeen! Kerron ensin 7 asiaa mitä suosittelen ja sen jälkeen 6 asiaa mitä en suosittele.

LIHASTEN KASVATUS VINKKEJÄ – SUOSITTELEN NÄITÄ!

1.

Treenaa riittävän kovaa! Salille on tehotonta mennä toistamaan liikkeitä, jotka eivät tunnu koskaan missään. Treenit ovat treenejä, joten silloin kuuluu myös työskennellä. Kehittyäkseen lihasten on saatava riittävästi ärsykettä, jotta ne pääsevät kehittymään sekä korjautumaan entistä vanhemmiksi ja isommiksi. Harjoittelun ja kokemuksen myötä treenejä pystyy vetämään koko ajan yhä kovempaa ja kovempaa – sekä fyysisesti että henkisesti.

Kovalla treenillä en tarkoita joka setissä failureen ja pitkälle siitä yli tappamista, vaan riittävän kasvuärsykkeen tuottamista. Alussa kyse onkin ehkä siitä, että uskaltaa treenata riittävän kovaa. Se voi tarkoittaa sitä, että naama ei pysy välttämättä ihan peruslukemilla, saattaa hikoiluttaa ja puuskututtaa. Ole rohkeasti crazy treenaaja ja vähän ekstrampi versio itsestäsi äläkä välitä siitä miltä se muiden silmissä näyttää. Kuinka paljon se meitä jarruttaakaan. (Lue: OLEN HULLU!) Siitä päästäänkin olennaiseen vinkkiin: Astu pois mukavuusalueeltasi – treeni ei saa aiheuttaa vääränlaista fyysistä kipua, mutta ei sen aina helpolta ja mukavaltakaan pidä tuntua. On normaalia, että lihaksissa tuntuu ja joskus tekisi mieli lopettaa. Puske sen tunteen yli.

2.

Suosittelen ottamaan treeneihin mukaan aina jonkin raskaan perusliikkeen tai useammankin. Treeniä voi sitten täydennellä eristävillä liikkeillä, mutta sen ei kannata rakentua pelkästään niiden varaan.

3.

Kun lihasten kasvatus nimenomaan on tavoitteena, koita treenata lihasta. Rautojen heiluttelu ei johda parhaaseen lihaskasvuun, jos tehty työ ei mene perille. Liikkeet voivat mennä harakoille esimerkiksi puutteellisen suoritustekniikan takia. Voimalajit ovat myös asia erikseen, joissa suoritus tapahtuu oikeaoppisesti mahdollisimman taloudellisella tekniikalla. Lihaksenkasvattajan kannattaa kuitenkin keskittyä siihen, että liikesuoritus tapahtuu kohdelihaksilla – ei millä tahansa energialla. Älä siis tiputa tai heijaa, äläkä käytä lyhintä mahdollista liikerataa. Tee liikkeet raskaimman kautta.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettekö lyhyempiä sarjoja ja isompia painoja tulisi myös hyödyntää. Monesti tehdään kyllä 8-15 toiston pituisia sarjoja, mutta ei koskaan siitä lyhyempiä. Ja hommahan on niin, että kaiken pituisia sarjoja kannattaa hyödyntää, eikä tyystin unohtaa lyhyempiä sarjoja. Dynamiikka niissä on nimittäin aivan erilainen. Kutosen sarjat kyykyssä tuntuvat huisisti erilaisilta kuin esim. kasin sarjat. Muista myös, että jos teet lyhyempiä sarjoja, lisää painoa! Se on homman idea. Pistä ihmeessä näitä lyhyempiäkin sarjoja testiin, jos et ole koskaan kokeillut!

4.

Lepää, lepää, lepää! Tämä on tärkeä muistaa ihan oikeasti, sillä lihasmassa kehittyy levossa eikä salilla! Lihas saa kyllä salilla tarvitsemansa kasvuärsykkeen levossa tapahtuvaa kehitystä varten, mutta sen jälkeen pitää lihaksille antaa mahdollisuus kehittyä ja korjaantua.

5.

Laatu korvaa määrän treeneissä, joten treeneihin kulutettu aika ja salikertojen määrä ei ole itseisarvo. Panosta niihin treeneihin, jotka teet ja muuten voit ottaa rennosti. Mieluummin sopivasti kunnolla, kuin enemmän hutiloiden.

6.

Kun lihasten kasvatus on tavoitteena, on syötävä tarpeeksi. Treeni menee harakoille, jos kroppa ei saa tarpeeksi rakennus- ja polttoainetta. Tässäkin pätee rohkeus – uskalla syödä. Parhaisiin tuloksiin pääsee, kun pitää jatkuvasti huolen riittävästä ravinnonsaannista. Kasvua ei voi tapahtua, jos ei syö. Ennen lisäravinteiden käyttöä, tarkastele omaa päivittäistä syömistäsi. Onko se kunnossa ja tukeeko se tavoitteita? Varmista riittävä proteiinin-, rasvan- ja hiilihydraatinsaanti.

7.

Lämmittely ja lihashuolto. Vaikka nämä asiat kuuluvatkin lähinnä epäsuoriin lihaskasvua edistäviin asioihin, ovat ne erittäin oleellisia. Lihaksen kasvattaminen on vuosikausia kestävää pitkäjänteistä työtä ja vammoista toipuminen on aina kehityksestä pois. Keskinkertaisellakin puurtamisella ilman vammoja pääsee pidemmälle vuosien mittaan, kuin täydellisellä tekemisellä säännöllisesti kuukausikaupalla sairaslepoa vietellen. Elämässä ja urheillessa voi sattua sekä tapahtua parhaistakin yrityksistä huolimatta, joten sitä suuremmalla syyllä niitä kaikista turhimpia haavereita kannattaa välttää parhaansa mukaan.

VÄLTÄ NÄITÄ KUN TAVOITTEENA ON LIHASTEN KASVATUS

1.

Liikaa treenaaminen. Etenkin alkuinnostuksissaan voivat välipäivät helposti unohtua.

2.

Ääretön hifisteleminen. Perusasiat kunniaan! Lihaskasvun onnistuminen ei jää kiinni pikku yksityiskohdista, kuten vedätkö palkkarin naamaan 15 minuuttia aiemmin vai myöhemmin vaan paljon perustavampaa laatua olevista asioista.

3.

Treenaaminen aina samalla tavalla. Ai miten niin? Treenaa progressiivisesti eli nousujohteisesti. Yksi yleisimmistä progressiomenetelmistä on sarjavastuksen lisääminen treeneissä, jota erityisesti saliuran alkuvaiheessa on helppoa hyödyntää. Samalla ohjelmalla ei myöskään voi kehittyä loputtomasti ja siksi onkin tärkeää vaihtaa ohjelmaa siinä vaiheessa kun edellinen on lypsetty kuiviin.

4.

Toisaalta koko ajan ei kannata olla vaihtamassa ohjelmaa ja liikkeitä. Pysy suunnitelmassa. Älä tee sitä sun tätä vaikka toki kaikki on aina kotiin päin. Tehokkainta kehitystä saa kuitenkin, kun on jonkinlainen punainen lanka ja kasvattaa kokonaisvolyymia treenien edetessä.

5.

Lihaskasvun kolme kulmakiveä ovat treeni, ravinto ja lepo. Se tarkoittaa sitä, että kaikkia näitä kolmea tarvitaan eikä yhden suhteeton korostaminen johda mahdollisimman tehokkaaseen kehittymiseen. Usein yksi näistä saa liian korostetun painoarvon ja arvaatte varmasti jo mikä se on. Treenipä hyvinkin! Vastaavasti lepo on usein liian vähän arvostettu elementti ja jostain syystä aina ei meinata uskoa, että sitäkin tarvitaan. Joten ei kun lepäämään siitä!

6.

Jatkuva tulosten ja peilin kyttääminen ei tee hyvää. Anna itsellesi aikaa kehittyä ja nauti itse tekemisestä. Muista, että vaikka et itse huomaisi heti kehitystä, sitä silti tapahtuu. Muutokset eivät vain tapahdu yhdessä yössä, joten keep on going, treenaa, syö, lepää ja muuten laita aivot narikkaan äläkä ala ylianalysoimaan.

LUE MYÖS: SKIPPAATKO JONKIN NÄISTÄ JALKATREENISSÄSI? EI KANNATTAISI!

Tsemppiä treeneihin lihaskimput!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: AINA SAMAA RUOKAA? KOKEILEPA TÄTÄ!

Katso valmennukseni TÄÄLTÄ 🔥🔥

 Seuraa Instagramissa: @idajemina 

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *