Ida Jemina
Ida Jemina

LAIHDUTUSMYYTTEJÄ – ÄLÄ USKO NÄIHIN!

Myyttejä riittää, se on selvä! Osa niistä kuolee pois nopeasti, kun taas toiset vain elävät sitkeästi omaa elämäänsä. Moni lausahdus on saattanut lähteä ihan hyvästä pointista alunperin liikkeelle, mutta on sitten mutkien kautta muodostunut sellaiseksi mustavalkoiseksi säännöksi, joka ei enää ihan pidäkään paikkaansa. On aika kurkistaa laihdutusmyyttien maailmaan!

RASVA MUUTTUU LIHAKSEKSI TREENAAMALLA

Ei muutu. Rasva ei suoraan muutu lihakseksi vaikka miten treenaisi. Se voi kyllä palaa lihaksen päältä pois luoden näin vaikutelman lihaksikkaammasta ja timmimmästä ulkomuodosta.

PUHTAASTI SYÖMÄLLÄ EI VOI LIHOA

Puppua! On ihan sama kuinka ”puhtaasti” syö – liika on aina liikaa. Parsakaalia ja kanaa saa toki syödä huomattavasti enemmän kuin vaikka hamppareita, mutta niitäkin ylimääräistä syömällä alkaa kyljet paisua ja napa naukua.

KETODIEETILLÄ EI OLE MAHDOLLISTA KERRYTTÄÄ RASVAA

Sama kuin yllä! Mikään ruokavalio ei automaattisesti tarkoita taianomaista laihtumista. Myös ketoruokavaliolla on mahdollista kerryttää massaa, jos sitä ei noudata dieettitavoitteisiin sopien. Monesti näissä ruokavalioasioissa oiotaan mutkia ja yksinkertaistetaan. Ketoruokavaliolla moni on todellakin laihduttanut onnistuneesti, mutta onko se pettämätön laihdutusruokavalio vaikka söisi kuinka paljon yli oman toteutuneen kulutuksensa? Ei tietenkään.

HERKUTTELU LIHOTTAA

Suklaa lihottaa, karkit lihottaa, sipsit lihottaa ja leivokset ne vasta lihottaakin. Myytti, joka on lähtenyt taas ihan ymmärrettävästi liikkeelle, mutta ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Onneksi! Mikään ruoka tai raaka-aine ei automaattisesti lihota. Suklaassa on toki paljon energiaa, jonka vuoksi sitä nauttimalla saavuttaa kulutustason ylittävän energiansaannin helposti. Herkuista saa todellakin helposti kunnon kalorit kehiin, mutta kaikki on kuitenkin kiinni kokonaisuudesta ja suklaatakin on mahdollista sisällyttää ruokailuihin ilman lihomista. Jos söisi esimerkiksi vain yhden suklaapatukan päivässä eikä mitään muuta, johtaisi tämä päinvastoin laihtumiseen kokonaisenergiansaannin jäädessä hyvin vähäiseksi (Huom! Ei ole missään nimessä suositeltava keino laihduttaa!). Mutta mikäli suuri kokonaisuus ruokavalion suhteen on järkevällä mallilla, ajoittaisen suklaaherkun, karkkien tai jätskin nauttiminen ei paattia kaada.

IHANNEPAINO

”Painan nyt 68 kiloa, mutta haluaisin olla 64 kiloa”. Tavoite- ja ihannepainot ovat kinkkisiä juttuja. Meidän kenenkään rinnassa ei roiku lappua, jossa lukee kuinka monta kiloa kukin painaa. Silti usein päässä on jokin tietty painolukema missä pitäisi olla. Ajatellaan, että jos pääsen tähän lukemaan, voin olla tyytyväinen. Vaakalukema on oikeasti kuitenkin todella huono mittari niin moneen asiaan ja se on saanut ihan liikaa painoarvoa ihmisten mielissä. Tiedän monia tapauksia, joissa vyötärö on kiristynyt, selluliitti vähentynyt ja kroppa saanut uutta lihaksikasta muotoa, mutta paino onkin pysynyt täsmälleen samana. Pitäisikö siis olla pettynyt kehitykseen, kun ihannepaino ei kolahtanutkaan mittariin? Ei todellakaan kannata keskittyä vaa’an lukemaan, sillä se kertoo vain sen mitä painat – ei mitään muuta.

TEE PITKIÄ SARJOJA JOS HALUAT KIINTEYTYÄ JA LYHYITÄ JOS HALUAT KASVATTAA LIHASTA

Kummastakin on hyötyä oli tavoite kumpi tahansa eli jokatapauksessa kannattaa hyödyntää monipuolisesti eri toistoalueita. Katso tämä: SKIPPAATKO JONKIN NÄISTÄ JALKATREENISSÄSI? EI KANNATTAISI!

LAIHTUMISEEN TARVITAAN SÄÄNNÖLLISTÄ TREENIÄ

Ei tarvita. Se on kyllä suositeltavaa, koska liikunnasta on kohonneen kulutuksen myötä hyötyä ja esim. lihaskuntotreeni tukee erinomaisesti näitä tavoitteita myös lihaksiston säilymistä ajatellen. On kuitenkin mahdollista laihtua vaikka ei treenaisi yhtään. Ruokavalio on tässä ensisijaisesti avainasemassa.

SALITREENI ON LIHASTENKASVATUKSEEN – AEROBINEN LAIHDUTUKSEEN

Vaikka treenaisi pelkästään salilla, on ihan mahdollista laihtua jos ruokavalio tukee laihtumistavoitteita ja aerobisista on hyötyä muutenkin kuin laihdutukseen. Liikunnan harjoittaminen voi toki jouduttaa rasvan käryämistä ja aerobinen on yksi toimiva liikuntamuoto tukemaan tätä, niin kuin salitreenikin, joka toimii myös erinomaisesti.

MITÄ ENEMMÄN TREENIÄ – SITÄ ENEMMÄN JA NOPEAMMIN TULOKSIA

Treenaaminen on kivaa, mutta enemmän ei kuitenkaan ole aina parempi – laatu korvaa määrän! Ihan niin kuin seinää maalatessa, paras lopputulos ei synny lätkimällä maalia hurjaa kerrosta seinälle ja lyömällä saman tien lisää litimärkää pensseliä pinnoille niin, että maalinorot vain valuvat ennen kuin edellisetkään ovat ehtineet asettua paikoilleen saati edes aloittaa kuivumista. Toisaalta jos maalaa huolellisesti sekä järjestelmällisesti sopivan kerroksen ja antaa tämän kuivua riittävästi, voi tämän jälkeen teloa jälleen seuraavaa kerrosta seinälle jne. Lopputuloksena on kaunis ja tasainen maali, eikä edes tullut yhtä hiki tehdessä kun sai pitää vähän välissä taukoa. Tämä on kohta, jonka olen huomannut olevan monelle vaikea uskoa, mutta mistä jengi on tullut jälkikäteen kiittelemään. Laatu on se mikä treeneissä ratkaisee ja kroppa tarvitsee muutakin kuin sitä treeniä. Se tarvitsee myös palautumista.

Paita TÄÄLTÄ / Farkut TÄÄLTÄ

Huh! Johan tuli kirjoitettua! High five jos luit tänne asti ja pidähän pää kylmänä tässä sääntöjen maailmassa. Melkein kaikki asiat ovat nimittäin jossain mustan ja valkoisen välimaastossa.

LUE MYÖS: TYPERIMMÄT FITNESS-LAUSEET

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: TILANTEET JOISSA SKIPPAAN TREENIIN – SAATAT YLLÄTTYÄ!

🔥 Katso valmennukseni TÄÄLTÄ 🔥

Seuraa snapchatissa: idajemina 
ja Instagramissa: @idajemina 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *