Kun paino ei laske vaikka syön vähän

Mitä tehdä jos syö todella vähän, mutta paino ei vain laske? Tänään pureudutaankin tilanteeseen, jossa painonlasku ei ota luonnistuakseen vaikka edelleen olisi tiputettavaa.

paino-ei-laske

Lukijoiden kysymyksiä:

”hei! minulla olisi rasvaa poltettavana, mutta en haluaisi lihasten lähtevän.Teen viikossa 6 lihaskuntotreeniä + yhden hiit-treenin. pyöräilen myös päivittäin n. 15min. Olen 17-vuotias 170cm ja olen syönyt nyt 1500-kalorilla. Paino putosi aluksi, mutta nyt se on jämähtänyt paikoilleen. Salillakin voimatasot ovat laskeneet, esim. sjmv ennen 60kg, nyt 55-50kg. Olenko syönyt liian vähän, ja pitäisikö kaloreita nostaa? en haluaisi kuitenkaan rasvaa takaisin kaloreita nostettaessa. kiitos!”

”mullakin on vähän samankaltasta ongelmaa! oon syöny jo pidempään bulkilla lepopäivinä vahingossa liian vähän (reilusti alle 1500), treenipäivänä oon kyllä ollu plussilla , mutta en sitte tiiä oonko loppupeleissä jäänyt sitte miinuksille . nyt dieetin aikana lähdin kiristelemään lepopäivän kaloreista, ja huomasin tänään kalorilaskurista kauhukseni että oon syönyt vahingossa nyt parin viikon ajan vaan reilu 1000 kcal lepopäivinä! en nyt yhtään tiiä miten tästä on helpointa jatkaa dieettiä. paino on kyllä laskenu, mutta tajuan että toi 1000 on hälyttävän matala treenaavalle ihmiselle ja pelkään että oon sotkenu kroppani toiminnan totaalisesti.”

Vastailen näihin kysymyksiin yleisellä tasolla. Ennen jokaisen dieetin alkua tulisi katsoa millaiset edellytykset sillä hetkellä on aloittaa rasvan polttaminen. Ylimääräiset kilot eivät automaattisesti tarkoita, että edellytykset varastoenergian huventamiselle olisivat hyvät. Esimerkiksi jos taustalla on pahimmillaan vuosikausien jojottelu painon kanssa sekä ääripäästä toiseen kallistelu, voi pakka olla seurauksena melko sekaisin. On voitu syödä suurimman osan ajasta aivan liian vähän ja mahdollisesti laaduttomasti sekä on saatettu urheilla aivan liian paljon. Jossain kohtaa herkuttelu on kuitenkin karannut käsistä ja painoa kertynyt todella tiuhaan tahtiin huomattavia määriä. Tätä on voinut seurata välitön morkkis ja uusi kidutuskuuri. Esimerkiksi tällaisella kierteellä on saatettu möhliä ajamalla aineenvaihdunnan toimintataso hyvin alas eikä ylimääräisestä rasvasta ole päästy eroon. Kun kroppaa on totutettu toimimaan tehokkaasti vähäisellä energiansaannilla, on tilanne dieetin onnistumisen kannalta huono. Jos syö valmiiksi liian vähän ja liikkuu valmiiksi liian paljon, on hyvin vaikeaa enää kiristää ruuveja tiukemmalle.

Tämän kaltainen tilanne on valitettavasti jopa melko yleinen etenkin tyttöjen keskuudessa. Liian pienillä kaloreilla porskuttaminen, syömisten liiallinen rajoittaminen mutu-tuntumalla sekä liikuntojen tappiin nostaminen saattavat pitkässä juoksussa aiheuttaa kropalle paljon hallaa. Joskus pelkkä raaka-aineiden ja makrojen kuntoon laittaminen voi pyöräyttää koneet käyntiin (ei ole yksi ja sama mistä kokonaisenergiamäärä muodostuu). Toisinaan on kuitenkin järkevintä keskittyä tilanteen normalisoimiseen ja lähteä maltillisesti kasvattamaan ruokamääriä – riippuu kuitenkin täysin tapauksesta.

Kaikilla ei ole samat lähtökohdat läskin käryttämiselle (samankin ihmisen kohdalla lähtökohdat vaihtelevat eri tilanteissa), mutta näihin asioihin voi onneksi itse vaikuttaa. Dieetin onnistumiseen vaikuttaakin lähtökunnon lisäksi suuresti sen hetkinen aineenvaihdunnallinen kapasiteetti, jota voi ja kannattaa harjoittaa. Siinä missä on olemassa tottakai yksilöllisiä eroja (esim. hiilidydraattien siedossa yms.), voi kapasiteettiin aina jossain määrin vaikuttaa. Tämä tapahtuukin jo ennen dieettiä eli ”offilla”. Toiminta ennen laihdutusta vaikuttaa suuresti dieetin onnistumisen mahdollisuuksiin. Mikäli ennen dieettiä syödään valmiiksi jo hiiren annoksia ja liikutaan kolme kertaa päivässä, ovat lähtökohdat järkevälle rasvan polttamiselle hyvin haastelliset.

paino-ei-laske-vaikka-syon-vahan
ICANIWILL Animal-trikoot

Tällaisessa tilanteessa on tärkeää alkaa korjaamaan tilannetta ja normalisoimaan kropan toimintaa, jotta joskus myöhemmin dieettaaminen voisi onnistua. Käytännössä tämä tarkoittaa reverse-dieetin aloittamista ja sitä saattaa joutua tapauksesta riippuen tahkomaan läpi hyvinkin pitkään. Siitä, miten reverse-dieetti kannattaa toteuttaa, olen kirjoittanut tässä postauksessa.

Laihdutus vaatii malttia etenkin tilanteessa, jossa kierroksia pitää lähteä hakemaan uudelleen kaloreita nostamalla ja metabolista kapasiteettia kasvattamalla. Liian vähän syömisellä voi olla kauaskantoisia seurauksia, joten ei muuta kuin pannut kuumaksi ja sapuskaa kielen päälle!

Lue myös edellisestä postauksesta: ”Mistä toi on?”

Kommentit (24)
  1. Tän aiheen kanssa on myös täälä painittu kun paino vaan junnaa samoissa luvuissa, kiitos siis hyvästä postauksesta! Ja nyt kun syömisestä puhutaan, niin voisitko tehdä jotain ruokapostauksia, että minkälaisia sun ateriat yleensä on ja mistä koostuu jne. Olisi kiva saada uusia ideoita terveelliseen ruokailuun, kun liian usein kaupassa käy niin, että pää on ihan tyhjä ideoista, että mitä sitä sitten tekisi ruuaksi. 🙂

    1. Kiva, että osui oikeaan saumaan Miisa! Kiitos toiveesta, ruokajuttuja ja vinkkejä on varmasti tulossa tulevaisuudessa 🙂

  2. Heips! Ollaan jo pitkän aikaa mietitty yhden kaverin kanssa että millä muilla liikkeillä saisi habaa kasvatettua kuin vain leuanvedolla ja jo hyvin tutuksi tulleella hauiskäännöllä 🙂 olisiko muita vaihtoehtoja ja vinkkejä käsien kasvatukseen?

    1. Heippis Essi! Tästä itse asiassa olen pian tekemässä postausta joten stay tuned! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *