Ida Jemina
Ida Jemina

KETOOSIDIEETTI – ONKO MITÄÄN JÄRKEÄ?

Mikä myytti ketoosidieettiin liittyy? Onko hommassa itua vai ei? Missä tilanteissa se voi toimia ja missä taas se ei ole paras vaihtoehto? Käydään aiheen kimppuun! 

Missä tilanteissa ketoosidieetti voi toimia erinomaisesti?

Ketoosidieetti voi toimia hyvin erityisesti laihtumista tavoiteltaessa. Osalle ihmisistä hiilihydraattien alhainen osuus ruokavaliosta toimii varsinkin, jos niitä ei siedä kovin hyvin – tästä merkkinä voi olla esimerkiksi väsymys ateriointien seurauksena. Silloin niiden vähentämisestä saattaa olla hyötyä parantuneen olon myötä ketoosin syventyessä. Hiilihydraatteja merkittävästi vähentämällä voikin saavuttaa erinomaisia tuloksia ja se on yksi toimiva vaihtoehto kylkien kaventeluun. Osalla homma toimii toisaalta vaikka kuinka korkeilla hiilihydraattimäärillä eikä niiden suhteen tarvitse tehdä radikaaleja peliliikkeitä – eli hyvin yksilöllisistä seikoista on kysymys.

Missä tilanteissa ketoosidieetti ei ole paras vaihtoehto?

Kehonmuokkaajan treenien kannalta lihasmassan kasvun ollessa jakson tavoitteena hiilihydraattien kova rajoittaminen ei ole treenitehojen kannalta optimaalisin vaihtoehto. Fysiikan muovaamiseen tähtäävien treenien pääasiallinen polttoaine lihasglykogeeni eli lihaksiin varastoitunut hiilihydraatti hupenee kovien treenien myötä ja varastojen täyttyminen tapahtuu tehokkaasti, mikäli hiilihydraattia nautitaan ruokatorvesta alas. Kurkkaa aihetta sivuten tämäkin postaus: Kumpi on parempi: VHH-dieetti vai vähärasvainen dieetti?

Ketoosimyytti

Erilaisiin ruokavalioihin liittyy oikeastaan aina uskomuksia, väärinkäsityksiä ja valikoivia johtopäätöksiä – ketoosiruokavalio ei tee tähän poikkeusta. Eräs myyteistä jopa kuiskii, että niin kauan kun ei syö hiilihydraattia, voi syödä ihan mitä vain ja miten paljon tahansa eikä rasvaa kerry varastoon. Se olisi kyllä melkoisen hieno homma jos näin olisi, mutta käytännössä tämä ei pidä paikkaansa. Keho hyödyntää toki rasva-adaptoitumisen myötä tehokkaasti rasvoja energiaksi, mutta se ei vielä tarkoita varastorasvojen määrän vähenemistä ilman toteutunutta energiavajetta.  Sitten kun sopiva toteutuneen kulutuksen ja toteutuneen energiavajeen suhde kohtaavat, läskikin luonnollisesti tirisee.  

Puma-toppi täältä / Korkeavyötäröiset trikoot täältä / Kengät täältä

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA -> OMISTATKO VIELÄ NÄITÄ TREENAAJAN MUST HAVE-TUOTTEITA?

YouTube: Ida Jemina
Snapchat: idajemina
Instagram: @idajemina
Facebook: Ida Jemina

Kommentit (10)

  1. Betsy

    Hei ihanuus!
    Yritin laittaa sulle viestiä ikivanhaan osoitteeseen contact@idajemina.fi mutta ei oo käytössä enää?
    Voinko laittaa sulle viestiä johonkin muualle ? 🙂

    1. Betsy

      .com siis oli loppu. 🙂

      1. Ida Jemina

        Heiiiii! 🙂 Tuo osoite on vaihtunut: idajemina@idajemina.com joten sinne voi laittaa viestiä! 🙂

      2. Anni

        Moi Ida! Mulla ois kysymys superseteistä. Tehdäänkö ne siis aivan peräjälkeen? Eli teen ensin esim. 3×12 hauiskääntöä ja sen jälkeen 3×12 hammerkääntöä? Eikö taukoa pidetä välissä ja teenkö ensin tietyn liikkeen sarjan kokonaan? 🙂

        1. Ida Jemina

          Moikka Anni! Tehdään peräjälkeen 🙂 Eli ensin yksi sarja hauiskääntöä, jonka jälkeen yksi sarja hammeria. Tämän jälkeen tauko.

        Vastaa

        Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *