Ida Jemina
Ida Jemina

HERKUTTELU MIETITYTTÄÄ – KUINKA USEIN VOI HERKUTELLA?

Kaupallinen yhteistyö: Lohilo

Alright! Niin kuin lupasin, vastaan tänään teidän lähettämiin herkuttelukysymyksiin. Herkuttelu aiheena on sellainen, joka saattaa tuottaa päänvaivaa ja pohdintaa. Miten se kannattaisi tehdä? Kuinka usein voi herkutella? Millä tavalla? Voiko dieetillä herkutella? Herkuttelenko mä koskaan ja jos herkuttelen, niin pidänkö jotain tiettyjä herkkupäiviä?

Huh! Alkuun on sanottava, että ihan rennosti vaan. Herkuttelu ei oo vakavaa vaan nimenomaan ihanaa! Se on viimeinen asia, josta kannattaa ottaa stressiä.

Terveelliset elämäntavat ja ruokailutottumukset on aina suhteellisia käsitteitä. Mun mielestä terveellistä on nimenomaan rento suhtautuminen näihin ruoka-asioihin ja se tarkoittaa sitä, että silti voi tehdä fiksuja ruokavalintoja myös fysiologiselta kantilta. Ihminen kun voi syödä vaikka kuinka hifistellen vain pelkkiä terveelliseksi miellettyjä raaka-aineita ja silti kokonaisuus voi olla aivan päin hanuria. Pelkästään niinkin lähtöviivoilla kuin makroissa on jo mahdollista mennä niin metsään, että puistikossa suhisee. Kokonaisuus on aina se mikä ratkaisee ja se on hyvä uutinen se!


Syön mitä todennäköisemmin ihan samoja herkkuja kuin säkin. Tykkään nimittäin kaikesta! Berliinimunkki kuuluu ikisuosikkeihini, samoin kuin laskiaispulla, vohvelit, letut, jäätelö, irtokarkit – you name it! En pidä mitään valmiiksi nimettyjä herkkupäiviä viikossa vaan vedän aika rennolla otteella fiiliksen mukaan. Näin välttyy myös sellaisilta överimättöpäiviltä, joita kieltolistat voi saada aikaan. Usein heti kun kieltää itseltään jotain, sitä alkaa samantien tekemään mieli. Oikein tulee sellaiset lasit silmiin, että kaupassa kaikki karkit ja muffinssit näyttää tuplasti suuremmilta.

Ajoittainen nauttiminen myös ns. epäterveelliksi käsitetyillä herkuilla on ihan ok sekä normaalia ja sitä on erittäin mahdollista sisällyttää elämään. Toki selvä valtaosa ruokavaliosta silloinkin kannattaa tulla laadukkaista raaka-aineista ja tuota joustavuutta ei parane ylitulkita tai ymmärtää väärin. Överi on aina överiä oli kyse sitten kermamunkista tai broilerinfileestä. Maalaisjärki on se, joka tässä hommassa pätee. Kuinka usein voi herkutella riippuu myös siitä, kuinka sopivassa suhteessa energiansaanti on kulutukseen nähden. Periaatteessa on siis mahdollista herkutella vaikka joka päivä, kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on sopivassa tasapainossa ja suhteessa energiankulutukseen. Toki on ihan sikana väliä, millä herkuilla herkuttelee. Jotain täytekakkuja ei nyt kannata vältsisti syödä joka päivä monestakaan syystä, kun taas sitten jotain vähemmän sokeri- ja rasvapitoista voi nautiskella useamminkin eikä välttämättä pelkästään nimettyinä herkkupäivinä.

Nykyään on myös onneksi fiksuja vaihtoehtoja myös herkutteluhetkiin ja nimenomaan sellaisia, joita pystyy aivan iisisti sijoittamaan vaikka monta kertaa viikkoon. Te varmasti tiedätte Lohilon jätskit, jotka sai mut aivan sekaisin silloin, kun ensi kerran maistoin. En ois oikeesti voinut kuvitella, että proteiinijäätelö voi maistua tuolta! Siis aivan kuin normaalia jäätelöä, mutta vain kevyempänä, vähäsokerisempana ja proteiinipitoisempana. Mikä on teidän lempimaku? Mun lemppari on Salted Caramel näistä bokseista ja itseasiassa yllättäen Banana Split tulee hyvänä kakkosena! Nyt kyllä kuolaan sen uuden Strawberry White Chocolaten perään, jota en oo vielä maistanut. Kuulostaa ihan täydelliseltä. Yhdestä boksista saa jopa 23 grammaa proteiinia riippuen vähän mausta ja sadassa grammassa sokrua on vain 7 g.  Joissain mauissa vielä vähemmän. Nää on myös hyvin vähälaktoosisia, alle 1 g laktoosia.

Multa kysyttiin snäpissä myös, että miten kesällä kannattaa herkutella järkevästi ja tässä on yksi ihan jäätävän hyvä vaihtoehto, jos haluaa herkutella vähäsokerisemmin ja kevyemmin. Lohilolla on myös sellaisia tikkujätskejä ja patukkajätskejä, jotka on myös ihan supereita. (Esim. Raspberry Dark jädepatukassa 106 kcal.) Näissä parasta on just se, että ne ei todellakaan maistu miltään proteiinikokkailuilta tai terveelliseltä vaan täsmälleen yhtä hyviltä jätskeiltä kuin normaalikin. Tän voi varmasti allekirjoittaa jokainen maistamaan päässyt. Ihan parhaita! Valitsemalla vähän mitä herkuttelee, saa mahdolliseen dieettiinkin ihan näppärästi otettua mukaan herkkuja. Tottakai raskaammatkin normiherkut on silloin mahdollisia aika-ajoin, mutta ei tietenkään niin usein.


Samalla multa kysyttiin myös, että kannattaako vetää alkuviikko tiukasti ja viikonloppu vapaammin? Mun mielestä se riippuu ihan siitä, mikä sopii kenellekin parhaiten. Ite en tykkää sellaisesta supertiukasta meiningistä arkenakaan vaan silloinkin on kiva nauttia elämästä, jos siltä tuntuu. Toiset taas tykkää siitä, että arkena vedetään kliinisti ja viikonloppuna höllätään. Niin tiukkaa arkea en kuitenkaan suosittele, että viikonloppu on sitten vedettävä ihan periaatteesta aivan överiksi. Toki tää taas riippuu myös siitä mitä herkuttelee. Kultainen keskitie, vaikka se lamelta saattaa kuulostaakin, on oikeastaan aika jees. Etenkin jos tekee välillä niitä fiksujakin herkkuvalintoja, voi arkikin olla aikamoisen makoisaa.

Jos Lohilon jätskit nappaa tai et hyvä ihminen ole vielä päässyt maistamaan, niin Instagramissani @idajemina pamahtaa tänään kisa käyntiin, jossa arvotaan 3 x 40€ arvoiset tuotepaketit! Kannattaa siis käydä sitä kyttäilemässä ja osallistumassa!

Nautinnnollista ja stressitöntä päivää toivotellen,
IJ

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: EKOJA KERTOJA SALILLA – NÄIN PÄÄSET ALKUUN!

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
ja Instagramissa: @idajemina 

<3

Kommentoi »

Vastaa