ERIKOISTEKNIIKAT – HYÖTYÄ VAI HUUHAATA?

On tullut lähikaikoina pohdittua erikoistekniikoiden hyödyllisyyttä/hyödyttömyyttä. Onko ne hyväksi lihaksen kehitykselle vai pitäisikö vain kokeneen urheilijan tehdä niitä?

Aivan loistava kysymys! Erikoistekniikat ovat erittäin hyödyllisiä tehokeinoja lihaskasvua tavoittelevalle, mutta on myös tilanteita, joilloin ne kannattaa jättää vähän enemmän taka-alalle.

MITÄ HYÖTYÄ?

Erikoistekniikoiden tarkoituksena onkin haastaa lihaksistoa vielä pikkuisen rasittavammin kuin tavallisilla suorilla sarjoilla. Esimerksiksi jos ei enää jaksa tehdä yhtäkään toistoa, tiputetaan painoa ja jatketaan taas sarjaa. Kun sitä ei enää jaksa tehdä, tiputetaan taas painoa ja jatketaan. Tätä erikoistekniikkaa kutsutaan tiputussarjaksi. Erikoistekniikat ovatkin kuin sellaisia pieniä ässiä hihassa, joita voi läväyttää pöytään siinä vaiheessa, kun halutaan lisätä treeniin vielä hieman ekstraa. Niillä voi todellakin saada lisäpotkua kehitykseen.

KANNATTAAKO ALOITTELIJAN?

Mutta! Kannattaako aloittelijan runnoa lihaksia erikoistekniikoilla? Aloittelijan ei oikeasti tarvitse niistä heti murehtia, sillä kehitystä tulee jokatapauksessa tavallisilla suorilla sarjoilla ilman kikkailujakin. Perustreenin myötä oppii tehokkaasti myös treenaamaan turvallisesti. Ajan myötä kuitenkin voimatasot, suoritustekniikat, työkapasiteetti, kehonhallinta ja henkinen kantti kehittyvät, jolloin myös tehokkaammat sekä kovemmat treenit ovat mahdollisia. Pidempään treenannut voikin alkaa sitten miettimään, mitä erikoistekniikoita sitä voisi hyödyntää, kun tavallisilla suorilla sarjoilla ollaan jo saavutettu kehitystä. Erikoistekniikoiden merkitys korostuukin kokeneemmilla urheilijoilla, kun kehitys vaatii ennen pitkää perustreenin lisäksi hieman muutakin.

MILLOIN EI KANNATA TAPPAA LIHAKSIA ERIKOISTEKNIIKOILLA?

On kuitenkin myös toinenkin tilanne, jolloin erikoistekniikat kannattaa jättää vähemmälle ja se on dieetin aikana. Raskasta treeniä tarvitaan kyllä katabolian kurissa pitämiseksi, mutta vähempikin murjominen riittää siihen. Pidemmällä tähtäimellä palautumiskykykin heikentyy dieetin edetessä, jolloin kropan ylirasittaminen salin puolella massiivisilla erikoistekniikkabileillä ei palvele parhaalla mahdollisella tavalla jaksamista ja dieetin jatkuvuutta. En siis esimerkiksi suosittele viemään lihaksia sarjasta toiseen failureen ja siitäkin pidemmälle. Maltti on valttia, mitä tulee erikoistekniikoihin miinuksilla. Niitä voi tottakai hyödyntää, mutta ei liiaksi niin, että palautuminen käy sen takia turhan vaikeaksi.

NO ENTÄS SITTEN NORMAALISTI? VOIKO MUUTEN AINA TREENATA ERIKOISTEKNIIKOILLA?

Erikoistekniikoita ei kannata yliviljellä ja tehdä yksinomaan niitä aina vuoden jokaisessa sarjassa. Niillä voi kuitenkin saada kaivattua potkua kehitykseen, kun niitä hyödyntää tarkoituksenmukaisesti ja tarpeen mukaan. Joten ei kun pökköä pesään ja testailemaan! 🙂 Katso täältä mun omat suosikit: PARHAAT ERIKOISTEKNIIKAT-HYÖDYNNÄTKÖ JO NÄITÄ?

Urheilutakki TÄÄLTÄ / Mustat trikoot TÄÄLTÄ

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: PARISUHDEPOSTAUS! MIHIN RAKASTUITTE TOISISSANNE?

🔥 Katso valmennukseni TÄÄLTÄ 🔥

Seuraa snapchatissa: idajemina 
ja Instagramissa: @idajemina 

Kommentit (2)
  1. Pakko kommentoida etten kestä tota koiraa!! <3 Hän ilmeisisti halusi kovasti mukaan kuviin 😀

    1. Haha Urho AINA luulee että jumppamatto on juuri häntä varten siihen levitetty ja tunkee paikalle😄

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *