EIKÖ SUA KOSKAAN V*TUTA LÄHTEÄ TREENAAMAAN?

Tiistai käyntiin napakoilla treenikysymyksillä! Ajattelin vastata tänään kolmeen treeneihini liittyvään kysymykseen, mutta olikin ihan pakko vielä sisällyttää tämä ensimmäinen kyssäri, koska se oli ihan loistava! Hypätään suoraan asiaan BANG!

EIKÖ SUA KOSKAAN V*TUTA LÄHTEÄ TREENAAMAAN?

Tämä oli musta hauska, koska vastaus on, että totta mooses! Voin kertoa, että se kuka sanoo, että aina olisi helppoa, puhuu shaibaa! Po-tas-kaa. Aina ei todellakaan ole motivoinut fiilis tai energiat huipussaan. Joskus ei tee yhtään mieli lähteä kodin lämmöstä mihinkään. Mun mielestä itseasiassa se lähdön hetki ja salikamojen pakkaaminen yms. on aika usein hanurista eikä se ole mikään lempparihetki päivästä. Auta armias, jos on jo istahtanut sohvalle, saanut mukavan hyvän asennon ja siitä pitäisi nyt sitten lähteä. Treeni vaatii aina tietynlaisen latautumisen ja siinä sohvalla muhistellessani yritän muistella, miksi sinne treenaamaan ylipäätään on menossa ja mitä se treeni antaa. Ilman mitään syytä, on totta tosiaan vaikea repiä itseään liikkeelle. On myös hyvä tiedostaa ja hyväksyä, että ennen treeniä on usein se vaikein hetki, jolloin itsekuria vaaditaan, mutta tunne helpottaa heti, kun astuu salille. Jos venaisin aina vain täydellisiä hetkiä tai huipussaan olevia motivaatiopiikkejä, tulisi varmuudella treenattua aivan liian vähän. Eli kyllä täälläkin joskus ketuttaa – se on ihan normaalia! Näissä tilanteissa tiedän kuitenkin kokemuksesta, että treeni aina ensin ottaa (pitää tsempata ja antaa itsestään). Sen jälkeen se kuitenkin antaa moninkertaisesti takaisin ja sen vaikutukset henkiseen olotilaan vaikuttavat positiivisesti ihan koko päivään. Tuo kuvassa näkyvä jumppapallotreeni oli kyllä varsinainen farssi! Katso: TREENI JOHON MENI HERMOT!!

KUINKA MONTA LIIKETTÄ TEET YLEENSÄ PER TREENI?

Yleensä 6 – 8 riippuen treenistä.

KUINKA MONTA SARJAA JA KUINKA PITKIÄ SARJOJA?

Teen 2 – 4 sarjaa riippuen liikkeestä. Yleensä kuitenkin 3 – 4. Sarjojen pituudet vaihtelee lyhyestä kuuden toiston sarjasta aina sinne 15 toiston setteihin. Kannattaa rohkeasti kokeilla myös lyhyempiä sarjoja joskus, jos ne ovat päässeet unohtumaan. Dynamiikka niissä on nimittäin aivan erilainen. Kutosen sarjat kyykyssä tuntuvat huisisti erilaisilta kuin esim. kasin sarjat. Muista myös, että jos teet lyhyempiä sarjoja, lisää painoa! Se on homman idea. Kaiken pituisia sarjoja kannattaa hyödyntää. Lue: SKIPPAATKO JONKIN NÄISTÄ JALKATREENISSÄSI? EI KANNATTAISI!

TEETKÖ LÄMMITTELYSARJOJA ENNEN VARSINAISIA SARJOJA JA JOS TEET NIIN KUINKA PITKIÄ?

Teen aina jokaisessa liikkeessä lämmittelyt ensin pienemmillä painoilla. En koskaan siirry heti suoraan sarjapainoihin. Tämä tapahtuu niin, että lähden kasvattamaan painoja pikkuhiljaa suuremmiksi ennen ensimmäistä työsarjaa ja joskus aloitan ihan omalla kehonpainolla. Ensimmäisissä lämmittelysarjoissa teen toistoja myös enemmän kuin jäljemmissä. Mitä lähemmäs työsarjan painoja etenen, sitä vähemmän teen toistoja. Viimeisessä lämmittelysarjassa saatan tehdä esimerkiksi vain muutaman toiston. Liikkeestä ja sarjapainoista riippuen lämmittelysarjoja saattaa tulla neljästä joskus jopa kahdeksaan (isot ja raskaat liikkeet). Mitä enemmän kuormaa, sitä enemmän lämmittelyä. Myös mitä vähemmän lihakset ovat kyseisessä treenissä vielä päässeet työskentelemään, sitä enemmän lämmittelyä. Treenin edetessä lämmittelysarjojen tekeminen vähenee, kun lihakset ovat jo aiemmista liikkeistä lämpimät. Tämän kaltaisen painojen lisäyksen kautta lihakset ja mieli pääsevät valmistautumaan edessä olevaan työsarjaan. Näin pääsee myös todennäköisemmin käyttämään isompia painoja, kuin ilman lämmittelysarjoja. Ne skippaamalla rauta ei liiku yhtä sujuvasti ja treenitehot jäävät auttamatta vajaiksi.

Sellaisia kyssäreitä tänään! Tulisia treenejä jengi ja tsemppiä niihin kaikille joskus vastaan tuleviin ketuttaviin hetkiin! Annetaan silti palaa! 🙌

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: SE TUNNE KUN…

Katso valmennukseni TÄÄLTÄ 🔥

Seuraa Instagramissa: @idajemina

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *