Dieetin jälkeen – laihdutuskuurin lopettaminen

Kaikki on varmaan kuullut, kuinka laihdutuskuurin jälkeen kilot tulevat usein takaisin hetkessä – pahimmillaan korkojen kera. Aina sanotaan, ettei voi palata entisiin elämäntapoihin dieetin päätyttyä. Tämä on helppo käsittää niin, ettei siis kannata heti dieetin jälkeen syöksyä karkkipussin ja sokerilimupullon ääreen. 

No ei tietenkään kannata. Se on ehkä ilmiselvin virhe mitä voi tehdä, muttei suinkaan ainoa. Itse asiassa kenenkään ei kannata noin vain palata aikaan ennen dieettiä niin kuin yleisesti on tapana ja tämä koskee jokaista, huolimatta siitä millainen ihminen on kyseessä. Erittäin moni fitnessharrastajakin on syyllistynyt tähän karuun virheeseen.

dieetin lopettaminen

Älä lopeta dieettiä seinään

 

Ongelmia syntyy lähes varmasti, kun dieetti mielletään ajanjaksona, joka loppuu tiettynä päivämääränä ja sitten saa taas syödä. Tämä ajattelutapa kannattaa unohtaa nyt saman tien ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Dieettiä ei siis kannata lähestyä matkana pisteestä A pisteeseen B, jonka jälkeen se loppuu. Se ei valitettavasti toimi niin. 

Miten dieetti sitten kannattaa päättää? Kerron ihan kohta. Ensin kuitenkin pieni perusasioiden kertaus, niin kaikki ymmärtää mistä puhutaan ja miksi puhutaan.

On tärkeää ymmärtää, että aineenvaihdunta ei toimi samalla tasolla kokoajan. Sama henkilö voi kuluttaa energiaa jonain ajanjaksona merkittävästi vähemmän tai enemmän kuin toisena. Ihminen on äärimmäisen sopeutumiskykyinen ja niin on myös ihmisen aineenvaihdunta. Kulutustaso ei kuitenkaan heittelehdi äärilaidasta toiseen sattumanvaraisesti. Siihen vaikuttavat pääsääntöisesti ruokavalio, lepo ja treenin laatu sekä määrä.

Dieetillä aineenvaihdunta sopeutuu rajoitettuun kalorimäärään verrattain nopeasti. Tästä samasta syystä paino ei putoa ikuisuuksia sillä kalori- ja treenimäärällä, jolla ensimmäisillä viikoilla rasva paloi iloisesti. Eli dieetin edetessä aineenvaihdunta alkaa hiljalleen sammuttelemaan valoja jatkuvan kalorivajeen takia, eikä toimi enää yhtä nopeasti. Tämä korostuu varsinkin pitkillä dieeteillä, joissa kehon rasvaprosentti vedetään alhaiseksi. Yleistäen voisikin sanoa, että mitä rajumpi ja pidempi dieetti, sitä suurempi virhe on palata dieettiä edeltäviin elintapoihin välittömästi laihdutuksen päätyttyä.

dieetin loppuvaihe
Oh no, ei näin!


Laihduttamisen myötä kulutustaso siis laskee, joskus jopa todella merkittävästi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että henkilö, joka on voinut syödä ennen dieettiä esim. 3000 kaloria päivässä lihomatta, voikin dieetin päätyttyä syödä enää vain 1700 kaloria päivässä lihomatta. Tilanne on siis oman kulutustason suhteen muuttunut oleellisesti. Tämän takia läskit tulevat dieetin jälkeen hetkessä takaisin, useimmiten korkojen kera, jos siirrytään välittömästi takaisin vanhoihin tottumuksiin. 

Aineenvaihdunta sopeutuu siis laihduttaessa verrattain nopeasti vähäiseen energiansaantiin, mutta toimiiko sama periaate myös toiseen suuntaan jos syöty energiamäärä kasvaa? Kyllä, mutta sopeutuminen on hitaampaa tähän suuntaan. Alhaisiin kalorimääriin tottunut kroppa ei pidä dieetin jälkeen kiirettä sopeutuakseen korkeampaan energiamäärään – pikemminkin viivyttelee!

dieetin jälkeen
Hohhoijaa, jo riittää moiset höpinät – siirryttäisiinkö käytäntöön?

 

Hiljaa hyvä tulee

 

Jotta voitaisiin välttää dieetin jälkeistä rajua lihomista, on siis syytä siirtyä korkeampiin kalorimääriin hiljalleen. Pitkään hyvin vähän energiaa saanut kroppa varastoi uskomattoman nopeasti rasvaa, jos rauhallista siirtymävaihetta ei toteuteta. Muun muassa fitness-/bodykisaajat saattavat hankkia käsittämättömiä määriä painoa hyvinkin lyhyessä ajassa, jos kisan jälkeinen syöminen on karannut käsistä. Monet valmentajat ovat kertoneet nähneensä useiden kymmenien kilojen kertymistä kuukaudessa. Ja ei, se ei ole vain nestettä.

Vaikka kisaajat ovatkin äärimmilleen vedettyine dieetteineen ääriesimerkkejä, toimii sama periaate myös vaikka kesäkuntoa tavoitteleviin treenaajiin. Dieettiä ei kannata päättää kuin seinään, vaan mieluummin päättää se siirtymävaiheella, jonka aikana energiamääriä lisätään vähän kerrallaan vaikka viikoittain ja annetaan sitä kautta aineenvaihdunnalle aikaa sopeutua tilanteeseen. Toisin sanoen vältellään dieetin jälkeistä lihomista.

Laihdutuksen jälkeen


Heti dieetin päätyttyä päivittäistä energiamäärää on syytä nostaa vain noin 10 – 20 prosentilla, jonka jälkeen energiamääriä kannattaa nostella vaikka kerran viikossa. Sopiva kalorinnostotahti riippuu ihmisestä ja dieetin kovuudesta, mutta aluksi kannattaa nostaa päivittäistä energiansaantia viikon välein noin 50 – 100 kalorilla, kunnes ollaan taas suunnilleen dieettiä edeltävän ajan kalorimäärissä. Kaloreita kannattaa kyllä pyrkiä nostamaan tästäkin ylöspäin, mutta se on syytä tehdä vielä hitaammin.

Kulutusta nostavan treenin (HIIT/aerobiset treenit) määrää kannattaa myös vähentää pikkuhiljaa dieetin jälkeisellä siirtymävaiheella – ei lopettaa niitä heti kokonaan. Kroppa on tottunut dieetin aikana mahdollisesti hyvinkin suuriin liikuntamääriin, jonka vuoksi on tärkeää vähentää kovaan kulutukseen tähtääviä treenejä systemaattisesti. Salilla on kuitenkin tärkeää käydä koko ajan ja jatkaa siellä kovaa treeniä läpi siirtymävaiheenkin.

Tiivistettynä

 

Dieettiä ei kannata mieltää ajanjaksona, joka loppuu kuin seinään jonain tiettynä päivänä. Äkillinen vanhoihin tapoihin eli kalori- ja treenimääriin palaaminen ei anna aineenvaihdunnalle aikaa toipua dieetin jäljiltä, joka voi aiheuttaa massiivisen rasvan kertymisen hyvin lyhyessä ajassa. 

Dieetti kannattaakin lopettaa siirtymävaiheella, jossa kalorimääriä nostetaan hiljalleen, samoin kuin kulutusta nostavan liikunnan määrää vähennetään pikkuhiljaa.

Lopputuloksena on todella paljon siistimpi kunto, kuin jos olisi vain lopetettu dieetti ja vedetty läskiksi – kyllä siinä vaiheessa itse kukin toteaa, että kannatti malttaa ja olla kärsivällinen.

 
Eilen kerroin, mikä laihdutusvalmiste oikeasti tepsii: Laihdutuspilleri, onko sellaista olemassa?

Kommentit (18)
  1. Pakko taas tulla kehaisemaan tuota jumalaista peppua kun noin hieno otos tuli ekana vastaan 😉

    1. Kiitos kiitos!

  2. Heippa! Olen saanut todella hyviä vinkkejä blogistasi. Aloitin treenaamaan pari vuotta sitten. Lihasta on tullut selvästi ja rasva% laskenut kuuteentoista. Olisi opittava syömään vaan tarpeeksi.. Kysymykseni kuuluu; jaksatko laskea päivittäin kaikki kalorit? Olen yrittänyt nostaa kalorimäärää offilla yli 2000 kaloriin mutta se on melkein väkisin syömistä. Syön kyllä terveellistä ruokaa ja jonkin verran hyviä hiilareita, ja raakasuklaalla ja pähkinöillä lisännyt kaloreita, mutta silti syöminen tuntuu vaikealta. Syön liikaa proteiinia? Mitä kaloripitoisia mutta terveellisiä ruokia syöt? Itselläni mitat 178cm/60kg. Pitäisi siis syödä reilu pari tuhatta kaloria päivässä että massaa tulis.. Dieetit on onnistunu liiankin helposti.

    1. Heippa Lestacia!:) Kiva kuulla, että blogi on ollut hyödyllinen ja hienoa, että olet saanut tuloksia aikaan! Noudatan suunnittelemaani ruokavaliota, johon on laskettu kalorit ja ruokamäärät valmiiksi. Niin minun ei tarvitse laskea niitä joka päivä erikseen, toki ruokavaliota muutellaan aika ajoin. Hyvä, että haluat syödä enemmän. On tosi vaikea analysoida ruokavaliotasi kun en tiedä mitään tarkkaa tämän hetkisestä syömisestäsi. Ylimääräiset kalorit kannattaa ensisijaisesti ottaa hiilihydraatista, ei rasvasta tai proteiinista. Lähde nostamaan hiilarin määrää systemaattisesti niin totut kyllä pikkuhiljaa kasvavaan ruokamäärään. Jos tarvitset enemmän apua ruokavaliosi kuntoonlaittamisessa ja haluat sinun tavoitteisiisi suunnitellun ruokaohjelman, voit ottaa yhteyttä idajemina@idajemina.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *