Bulkki vai dieetti?

Bulkki vai dieetti? Milloin kannattaa aloittaa rakennuskausi? Onko nyt hyvä hetki hankkia uutta pihviä hihaan? Vai pitäisikö ensin kuivatella kylkiä kapeammiksi?

Vastaus näihin kysymyksiin on yksinkertainen. Jos on kertynyt ylimääräistä läskiä, kannattaa laihduttaa. Jos taas läskiä ei ole, kannattaa kasvattaa lihasta.

Näin siis yksinkertaistettuna. Nämä asiat tietysti myös riippuvat ja roikkuvat tavoitteista sekä omista mieltymyksistä. Joku haluaa olla aina isokokoinen riippumatta kehonkoostumuksesta, jolloin dieeteillä ei tarvitse vaivata päätään. Mikäli kuitenkin tavoitteena on atleettinen ja esteettinen kroppa maltillisilla rasvoilla, on pakko lähestyä asiaa eri tavalla.

Vaikka lihaskasvuun tarvitaankin ylimääräistä energiaa ja tästä väistämättömänä seurauksena rasvaa hieman kertyykin, ei ylimääräisestä rasvasta itsessään ole lihaskasvun kannalta hyötyä (itse asiassa tietyn pisteen jälkeen päinvastoin insuliiniresistenssin yms. myötä). Rakennuskauden ei siis tarvitse, eikä kyllä kannatakaan olla mikään all you can eat-lihotuskausi. Siitä miten ”bulkki” kannattaisi mieluummin suorittaa, olen kirjoittanut aiemmin täällä: Rakennuskausi – näin vältyt pahimmilta virheiltä.

bulkki vai dieetti

Jos siis on ylipainoa rasvan muodossa, on useimmissa tapauksissa paikallaan laihduttaa. Dieettaaminen varsinkin lihasmassaa varjellen on joka tapauksessa kovaa hommaa, joten sitä taakkaa ei ainakaan turhanpäiten kannata lisätä bulkkaamalla liikaa. Myös todennäköisyys upean rantakunnon saavuttamisesta saattaa pienentyä sitä mukaa, jos jo valmiiksi suurta rasvamassaa turvotetaan entisestään. Mitä kauempana tavoitekunnosta ollaan, sitä pidempi ja vaikeampi on myös tie maaliin – vaatii entistä kovempaa itsekuria ja työmoraalia kääntää kelkka onnistuneesti myöhemmin kuin ennemmin.

Ihanteellisessa tilanteessa ollaan silloin, kun rakennuskautta voi pitää yhtäjaksoisesti yllä mahdollisimman pitkään ja siistiä kuntoa sitten jossain kohtaa tarpeen tullen maltillisen pituisella kiristelyjaksolla. Tämä onnistuu helpoiten, jos lähtökunto massakaudelle on siisti. Toinen tärkeä pointti on pitää bulkkikauden energiansaanti riittävänä, muttei enemmän kuin riittävänä. Jos paino nousee pari kiloa kuukaudessa läpi vuoden, ollaan kohta taas vetämässä pitkää dieettiä ja se on kaikki pois siitä ajasta, jonka olisi voinut siistin rakennuskauden myötä käyttää edelleen muskuloiden kehittelyyn. Ylibulkkaamisella ei saavuta sen nopeampaa lihaskasvua kuin järkevällä, riittävällä ja maltillisella turvottelulla – dieettiä saa kyllä toisaalta sitten vetää ihan urakalla. Joskus urakka käykin niin suureksi, että on vaikeaa malttaa tiputella painoa riittävän hitaasti. Liian nopeat ja suuret pudotukset ovat puolestaan myrkkyä lihasmassalle. Pattia ei tarvitsekaan palaa edes kauhean paljoa  dieetin tuoksinassa ennenkuin iso osa ellei pahimmillaan kaikki offikauden kehitys ole kärventynyt energiaksi juoksumatolla.

bulkille dieetille

Poikkeustilanteita on toki myös. Joskus ei kannata heti hypätä laihduttamisen mieltäylentävään maailmaan, vaikka ylipainoa olisikin. Esimerkiksi jos takana on todella tiukaksi vedetty kunto, jonka saavuttamiseksi on ollut pakko suorittaa tosi pitkä aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa masentava kova dieettijakso ja paluu rakennuskauden syömisiin on suoritettu pikakelauksella. Silloin voi käydä ohraisesti hyvin nopean pullahtamisen muodossa, eikä tilannetta kannata lähteä korjailemaan välittömästi uudella dieetillä ennen kuin on toivuttu edellisestä – siinä on jojo valmiiksi viritettynä. Silloin on paikallaan kontrolloida tilannetta ja minimoida sen paheneminen entisestään, ei kuitenkaan aloittaa uutta dieettiä. Kurkkaa: Dieetin jälkeen – laihdutuskuurin lopettaminen

Jos rasvaa on normaalisti, on tilanne lihaskasvun kannalta hyvällä mallilla. Silloin järkevästi toteutetulla rakennuskaudella voi saada uutta lihasmassaa hitaasti mutta varmasti. Ja hitaasti sitä nimenomaan tuleekin. Naisella ihan pari hassua kiloa kuivaa lihasmassaa vuodessa jopa treeniuran alkupuolella on ilman hormonitoiminnan ulkoistamista kova suoritus, puhumattakaan jos treeniä on jo hieman enemmän taustalla. Ei olekaan normaalipainoiselle perusteltua nostaa puntarilukemaa lihaskasvun maksimoimisen vuoksi vaikka 15 kiloa vuodessa, sillä se ei vaadi missään nimessä naturaalinaisella niin suurta energiamäärää – huomattavasti vähempikin riittää.

koska aloittaa dieetti
Iloa sumuiseen päivään!

Loppuun vielä yhteenveto:

  • Jos rasvamassaa on jo paljon alla, ei kannata jatkaa saatika aloittaa bulkkaamista. Tällöin dieetti on järkevämpi vaihtoehto.
  • Jos kertyneitä rasvakiloja ei ole montaa, voi hyvillä mielin aloittaa maltillisen rakennuskauden.
  • Jos rasvamassaa on tullut nopeasti ja runsaasti takaisin dieetin jälkeen, ei kertyneitä läskejä kannata alkaa polttamaan kahta kauheammalla dieetillä heti edellisen perään.
  • Lihasmassan kasvatus ei vaadi suurta rasvakertymää. Rasvaa kyllä kertyy jonkun verran, mutta painon ei tarvitse nousta ylettömiä määriä. Liika varastorasva ei tue tehokasta lihaskasvua vaan päinvastoin.
  • Omat tavoitteet sekä mieltymykset vaikuttavat asiaan. Jos tykkää pehmeästä ja rasvaisemmasta kunnosta, kannattaa olla pehmeä. Jos tykkää siistimmästä kunnosta, kannattaa turhia kiloja välttää.

 Edellisessä tekstissä ohjeet ja kuvat jalkatreeniin ilman kuntosalia.

Kommentit (33)
  1. Vihaan tota pihvi-sanaa!!!

    1. PIHVI PIHVI PIHVI PIHVI! 😉 Mukavaa päivää!

  2. Painoindeksini on 19,6 ja rasvaprosenttini n. 17-18 (olen siis nainen). Ongelmani on etten ”uskalla” syödä kuin vajaa 100 kaloria ”plussalla” ollessani koska pelkään juurikin liiallisen rasvan kertymistä. Voisin ottaa painoa vaikka 10 kiloa jos kaikki tulisi puhtaana lihaksena! 😀 Millaista kalorimäärää suosittelisit syömään yli kulutuksen, jos kuitenkin haluaa lisää lihasta mutta samalla pitää kunnon siistinä? Tuntuu että kehitys on jämähtänyt paikoilleen tuon rasvapelon seurauksena – lihaksillekaan ei riitä tarpeeksi energiaa ja sarjapainot junnaavat…
    Sori pitkästä tekstistä! 😀 Olet upea ja blogisi on todella inspiroiva<3

    1. Moikka! Jos päivittäiset kalorit pyörii naisilla parin-kolmensadan kalorin päällä kulutuksesta, se riittää. 100 kaloria plussalla taas on jo liian vähän ja myös käytännössä vaikea toteuttaa. Nyt siis vähän lisää pökköä pesään:) Kiitos kovin ja hyvää viikonloppua<3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *