Älä tee kyykkyä jalkatreenissäsi – ensimmäisenä

Olen jo aiemmin kirjoittanut polvivammastani, jonka myötä jalkatreenit muuttuivat täysin pitkäksi aikaa. Nykyisin jalka on siinä kunnossa, että pystyn taas treenaamaan – polven ehdoilla mennään kuitenkin edelleen. Varsinkin lämmittelyrituaalit ovat ihan eri luokkaa kuin ennen. Lisääntyneiden lämmittelyjen lisäksi yksi oleellisimmista eroista vanhaan treenitapaan verrattuna on se, että en tee enää kyykkyjä ensimmäisinä liikkeinä. Sen sijaan, että rynnistäisin heti kyykkypaikalle, aloitankin treenin tekemällä takareisiä. Kun takareidet ovat täynnä verta, on kyykytkin paljon tukevampia – ja polvi kiittää.

 
 
 



Entä jos ei ole polvivammaa, sitten ekana kyykky?


Kyykyn tekeminen heti treenin alkuun ei ole ollenkaan huono idea, jos siihen vain pystyy. Itselläni ainakin toimi hyvin ja on toiminut myös aika monella muulla. Tästä huolimatta suosittelen jokaiselle kokeilemaan takareisien tekemistä treenin alussa jossain vaiheessa. Iso osa treenaajista (jotka treenaavat jalkoja) ovat huomattavasti kehittyneempiä etureisistään kuin takaosastostaan. Yksi syy tähän voi olla se, että ensin vedetään etureidet tilttiin isoilla ja raskailla liikkeillä, jonka jälkeen käydään sitten väsyneenä huitaisemassa parit reisikoukistukset. Joka tapauksessa takareidet jäävät helposti liian vähälle huomiolle.

Oksana Grishina muistaa selvästi treenata takareisiä


Tärkein juttu on tietysti rakentaa treeniohjelma niin, että kaikki halutut paikat saavat riittävästi rasitusta. Monesti suurimmat ongelmat piilevätkin tässä. Ihan ensimmäisenä on siis syytä varmistaa, että ohjelma on järkevä ja murehtia vasta sen jälkeen liikkeiden suoritusjärjestyksestä. Mutta vaikka ohjelma olisikin kunnossa, niin takareisien tekeminen treenin alussa voi tuoda ihan uudenlaista kehitystä. Varsinkin jos ne laahavat jäljessä – silloin on hyvä vetäistä kunnon takareisisessarit treenin alkuun tuoreilla voimilla.

Yksi juttu tässä tietysti saattaa askarruttaa – jos tekee takareidet alkuun, niin silloinhan kyykkyvoimat kärsii? Pitää paikkansa, näin voi käydä. Kun kyykkyä ei tehdäkään entiseen tapaan tuoreilla voimilla, niin voi tuntua hieman raskaalta. Siihen kuitenkin tottuu aika nopeasti. Sitä paitsi pitää punnita kumpi merkitsee enemmän: kyykyn sarjapainot salilla vai mahdollisesti reilustikin paremmat takareidet. Itse en harrasta voima- tai painonnostoa, jolloin vaaka kallistuu automaattisesti jälkimmäisen puoleen.

 

Ei muuta kuin vain kokeilemaan ja hamstringeja pumppailemaan!

PS. Huomenna on luvassa vinkkejä pepputreeniin. Edelliseen postaukseen pääset tästä: 3 ruokaa, jotka auttavat rasvanpoltossa

 
Kommentit (6)
  1. Itselläni toimii huomattavan hyvin 2xviikossa jalat. Liikepareina, ekana päivänä tehdään pumppaavana etureidet,raskaalla takareidet. Toisena päivänä toisinpäin. Itsellä tämä toimii hienosti.

    1. Hyvältä kuulostaa! Jep jalat on kyllä hyvä tehdä pari kertaa kierrossa 🙂

  2. Kauanko olet treenannut?:) käynyt salilla?

    1. Luisteluharrastuksen myötä tuli ”treenattua salilla” tosi nuoresta asti, mutta sen jälkeen enemmän ja vähemmän tosissaan olen pumppaillut rautaa 7-8 vuotta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *