7 asiaa jotka tekisin toisin jos aloittaisin saliharrastuksen nyt

Mita tekisin eri tavalla
Sis. mainoslinkkejä

Voi kun voisikin matkata ajassa taaksepäin ja tehdä jotkin asiat toisin! Virheistä oppii, joten niitä ei kannata liikaa pelätä tai hävetä. Pääasia onkin, että ryhtyy tuumasta toimeen eikä jää mähmimään. Sillä välin kun yksi vielä pohdiskelee aloittamista, on toinen jo ehtinyt ottaa sen kriittisimmän ja tärkeimmän askeleen eli aloittaa.

Tekemällä oppii ja kommelluksia sattuu jokaiselle matkan varrella. Mitä asioita tekisin itse toisin, jos palaisin nyt takaisin lähtöruutuun?

1. Olisin keskittynyt alusta asti enemmän tuntuman saamiseen. Olen aina treenannut suhteellisen suunnitelmallisesti ja sain ensimmäisellä ohjelmalla loistavia tuloksia. Tästä ohjelmasta olen kirjoittanut täällä: Tällä ohjelmalla aloitin saliharrastuksen. Pyrin kasvattamaan painoja, kun sain tavoitellut toistomäärät mikä oli ehdottomasti hyvä juttu. Kuitenkin jos nyt voisin tehdä jotakin asioita toisin, keskittyisin alusta asti myös mahdollisimman hyvän tuntuman saamiseen pelkkien liikkeiden suorittamisen sijaan. Painoja ei missään nimessä pidä pelätä ja niitä on syytäkin hilata pikkuhiljaa suuremmiksi, mutta toisaalta tämän ei tulisi tapahtua tuntuman kustannuksella.

sali aloittelija
Björn Borg trikoot täältä

2. Tekisin liikkeet kontrolloidummin. Keskittyisin enemmän siihen, että teen liikkeet kontrolloidusti ja raskaasti – en helpoimman kautta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei painoja nosteta elastisella energialla tai muullakaan trampoliinimomentumilla (esim. kyykyn tiputtaminen turhan nopeasti alas). Sen sijaan keskittyisin enemmän suoritusten eksentriseen vaiheeseen tekemällä sen hallitummin jarruttaen.

3. En kyykkäisi niin syvään. WHAAAAAAAT?!?!? Kyllähän se perse pitää lattiaan osua tai olet pelkkä fuskari! On kuitenkin yksilöllistä kuinka alas kyykkyyn pääsee asennon pysyessä luonnollisena ja tähän liittyy liikkuvuuden lisäksi ratkaisevasti henkilön ruumiinrakenne (esim. selän ja jalkojen pituus). On tärkeää tehdä kyykky niin, että se ei riko paikkoja ja tuntuu luontevalta. Aloittaessani tein kyykyt niin syvään kuin vain olla saattaa ja alaselkä lähti dippaamaan liikaa. Eihän siitä seurannut kuin harmia ja armottomat selkäkivut. Aiheeseen liittyen lue: 5 yleisintä virhettä kyykyssä.

kyykky-takaa
ICANIWILL leggings täältä

4. Olisin panostanut selkään enemmän. Olisin mm. opetellut maastavedot heti sekä panostanut lapojen liikuttelun opetteluun vetoliikkeissä.

5. Olisin tehnyt eristäviä liikkeitä vähemmän. En tehnyt eristäviä liikkeitä juuri muille kuin käsille, mutta niitäkin olisi voinut heilutella vähemmän. Aloittelijalle kokonaisvaltaiset perusliikkeet ovat poikaa!

6. Olisin rohkeampi! En välittäisi niin paljon muiden katseista ja antaisi epävarmuuden vaikuttaa esim. uusien liikkeiden kokeiluun. Lue: EPÄVARMA OLO SALILLA.

potku
Porvoon vanha kaupunki <3 Karvavuorelliset Converset täältä

7. Olisin asettanut selkeämmät tavoitteet. Kun aloitin, en oikein itsekään osannut kunnolla vastata, kun minulta kysyttiin miksi käyn salilla. Tykkäsin vain salilla treenaamisesta, kehityksestä painoissa ja siinä ohella kroppaan tuli myös muutoksia. Toisaalta nämä olivat täysin riittäviä syitä treenaamiseen ja tavoitteet selkeytyivät myöhemmin tekemisen myötä, joten enpäs tiedä olisinko sittenkään osannut edes asettaa sen kummempia tavoitteita.

Sellaisia juttuja! Olisitko sinä tehnyt jotakin toisin, jos voisit palata ajassa taaksepäin? Jos taas olet aikeissa aloittaa salipuuhat tai olet juuri aloittanut, lue nämä 11 vinkkiä salitreeniin.

KATSO MYÖS: 4 ASIAA JOTKA MUUTTAISIN SYÖMISISSÄNI JOS ALOITTAISIN TREENAAMISEN NYT

Mahtavia jumppia! Edellisessä postauksessa: Kuinka paljon voin syödä lihomatta? Näin lasket oman kulutustasosi kotikonstein!

Kommentit (38)
  1. Hei! Löytykö sulta jostain postausta tästä ”lapojen liikuttelusta”? Siitä lukisin mielellään lisää 🙂
    Ps. Kärsimättömänä odottelen sitä tulevaa ”kohti pyöreämpää…”;)

    1. Heippis! Omaa postausta en ole tehnyt aiheesta mutta täällä olen sivunnut aihetta: Etkö saa selkään tuntumaa? Ota nämä 10 kikkaa käyttöön! ”Kohti pyöreämpää” on tulossa pikemmin kuin luuletkaan 😉

  2. Moikka! Minua kosketti erityisesti tuo nelonen ”en kyykkäisi niin syvään” -kohta. Minulla on hieman pidempi selkä kuin jalat ja kyykätessä nojaudun hieman eteenpäin ja alhaalla minun alaselkäni pyöristyy ikäänkuin peppuni alle. Jos tajuat mitä tarkoitan:D Haen tässä takaa sitä, että onko minun mahdollista oppia kyykkäämään niin, että alaselkä ei pyöristy, vai pitääkö minun vai tyytyä kohtalooni? Auttaisiko mahdollisesti liikkuvuuden parantaminen vai pitääkö vain alkaa kyykkäämään siihen tasoon kun liike pysyy puhtaana?=) luin myös sinun kirjoittamasi tekstin 5 yleisintä virhettä kyykyssä, mutta haluaisin sinun henk koht mielipiteen tähän:)

    1. Moikka! Toki liikkuvuuden parantaminen voi edesauttaa asiaa, mutta vain rajallisesti. Jokaisen kehon yksilöllinen antropometria määrittää suurimmaksi osaksi, minkälaisessa asennossa kyykky onnistuu ja kuinka syvälle. Pari mahdollisesti helpottavaa kikkaa voisivat olla pienen koron asettaminen kantapäiden alle (esim. laudanpätkä tai pienet kiekot tai kyykkääminen painonnostokengillä) tai tangon paikan vaihtamista high bariin (epäkkäiden päälle), mikäli olet yleensä tehnyt low barina. Näillä keinoilla voi todennäköisesti hieman helpottaa tuota asennon ruodussa pysymistä syvemmissäkin kyykyissä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *