7 fitnessmyyttiä

Liikuntaan, laihdutukseen, kehonmuokkaukseen ja ravitsemukseen liittyy lukemattomia pienempiä ja suurempia myyttejä. Osa näistä elää vuodesta toiseen edelleen vaikka ne onkin jo monta kertaa osoitettu väärinkäsityksiksi. Tässä seitsemän yleistä fitnessmyyttiä.

FitnessMyytti

1. Läski muuttuu lihakseksi treenaamalla.

Läski ei suoraan muutu lihakseksi vaikka miten treenaisi. Läski voi kyllä palaa lihaksen päältä pois luoden näin vaikutelman lihaksikkaammasta ja timmimmästä ulkomuodosta.

2. Vatsalihasliikkeet poistavat makkaran vyötäröltä.

Jos toiveissa on vähärasvainen ja kapea vyötärö, löytyy avain tähän muualta kuin vatsalihaspenkistä. Valitettavasti paikallinen rasvanpoltto valittujen saliliikkeiden avulla on käytännössä mahdotonta. Vatsalihasliikkeiden hinkkaamisen sijaan makkarat lähtevätkin muuttamalla ruokailutottumuksia läskinlähtöä tukevaksi.

3. Puhtaasti syömällä ei voi lihoa.

Puppua! Jos syö yli toteutuneen kulutuksen, niin on ihan sama kuinka ”puhtaasti” syö. Parsakaalia ja kanaa saa toki syödä huomattavasti enemmän kuin roskaruokaa, mutta sitäkin liikaa syömällä alkaa kyljet paisua ja napa naukua.

4. Suklaa lihottaa.

Mikään ruoka tai raaka-aine ei automaattisesti lihota. Suklaassa on toki verrattain paljon energiaa, jonka vuoksi sitä nauttimalla saavuttaa kulutustason ylittävän energiansaannin helposti. Kaikki on kuitenkin kiinni kokonaisuudesta ja suklaatakin on mahdollista sisällyttää ruokailuihin ajoittain ilman lihomista. Jos söisi esimerkiksi vain yhden suklaapatukan päivässä eikä mitään muuta, johtaisi tämä päinvastoin laihtumiseen kokonaisenergiansaannin jäädessä hyvin vähäiseksi (huom! Ei ole missään nimessä suositeltava keino laihduttaa!). Mikäli suuri kokonaisuus ruokavalion suhteen on järkevällä mallilla, ajoittaisen suklaaherkun nauttiminen ei paattia kaada.

5. Laihtumiseen tarvitaan aerobista liikuntaa.

Laihtumiseen ei tarvita välttämättä liikuntaa olleenkaan. Timmiä ja atleettista ulkomuotoa tavoittelevalle, on tärkeämpää panostaa kuormittavaan lihaskuntotreeniin kuten esimerkiksi salitreeniin. Kulutukseen tähtäävän liikunnan harjoittaminen voi toki jouduttaa rasvan käryämistä, jolloin aerobinen voi olla yksi vaihtoehto – laihtumisen edellytys se ei kuitenkaan ole.

myyttia

6. Aamuaerobisella saa parempia laihdutustuloksia kuin muulloin urheilemalla.

Tästä aiheesta olen kirjoittanut oman postauksensa: Totuus aamuaerobisesta

7. Jos ei tunne lihaskipua seuraavana päivänä, treeni ei mennyt perille.

Lihasten ei suinkaan aina pidä olla kipeät treeniä seuraavina päivinä, jotta ne kehittyisivät. Usein jos esimerkiksi kokeilee pitkästä aikaa jotain uutta, tuntee treenin helposti jälkikäteen lihaskipuna. Viivästynyt lihaskipu voi toki indikoida treenin menneen perille kipeytyneille lihaksille. Viivästynyt lihaskipu ei kuitenkaan ole itseisarvo tai välttämättömyys lihaksen kehittymisen kannalta vaan paljon tärkeämpää on keskittyä itse treenissä haluttujen lihasryhmien työstämiseen.

Oletko sinä törmännyt joihinkin myytteihin liittyen urheiluun tai salimaailmaan?

Katso edellisestä postauksesta vastaukset 40 kysymykseen

Kommentit (12)
  1. Joo,tosta kohdasta 2 kuulee liiankin usein 😀 tiedän joitakin,jotka tekee päivittäin satoja vatsoja ja ruokavalio on mitä sattuu ja sitten ihmetellään,kun tuloksia ei tule..
    Olisko sulla muuten jotain vinkkejä leuanvetoihin,kun itselläni vaikeuksia päästä leukoja ?

    1. Juuri näin! Mikäli mahdollista, apuna kannattaa käyttää kuminauhaa, joka avustaa liikkeen suorittamisessa. Kuminauha kiinni tankoon ja jalkojen/polvien alle 🙂

  2. Tämäpä oli tosi mielenkiintoinen ja hyödyllinen postaus, kiitos! 🙂

    1. Se on kiva kuulla! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *