6 ASIAA JOTKA TEKISIN TOISIN JOS ALOITTAISIN SALIN NYT

Voi kun voisikin matkata ajassa taaksepäin ja tehdä jotkin asiat toisin! Virheistä oppii, joten niitä ei kannata liikaa pelätä tai hävetä. Ei täällä kukaan seppä syntyessään ole. Pääasia onkin ryhtyä tuumasta toimeen eikä jäädä mähmimään. Sillä välin kun yksi vielä pohdiskelee aloittamista, on toinen jo ehtinyt ottaa sen kriittisimmän ja tärkeimmän askeleen eli aloittaa.

Tekemällä oppii ja kommelluksia sattuu jokaiselle matkan varrella. Mitä asioita tekisin itse toisin, jos palaisin nyt takaisin ihan sinne lähtöruutuun?

1. FUNTSISIN ENEMMÄN TUNTUMAA

Olisin keskittynyt alusta asti enemmän tuntuman saamiseen. Olen aina treenannut suhteellisen suunnitelmallisesti ja sain ensimmäisellä ohjelmalla loistavia tuloksia. Tästä ohjelmasta olen kirjoittanut täällä: Tällä ohjelmalla aloitin saliharrastuksen. Pyrin kasvattamaan painoja, kun sain tavoitellut toistomäärät mikä oli ehdottomasti hyvä juttu. Kuitenkin jos nyt voisin tehdä jotakin asioita toisin, keskittyisin alusta asti myös paremman tuntuman saamiseen treenin aikana. Painoja ei missään nimessä pidä pelätä ja niitä on syytäkin hilata pikkuhiljaa suuremmiksi, mutta toisaalta treenien tulisi mennä perille sinne minne pitää.

2. TEKISIN LIIKKEET KONTROLLOIDUMMIN

 

Keskittyisin enemmän siihen, että teen liikkeet kontrolloidusti ja raskaasti – en helpoimman kautta. Tarkoitan sitä, ettei painoja nosteta elastisella energialla tai muullakaan trampoliinimomentumilla (esim. kyykyn tiputtaminen turhan nopeasti alas). Sen sijaan keskittyisin enemmän suoritusten eksentriseen vaiheeseen tekemällä sen hallitummin jarruttaen.

3. EN KYYKKÄISI NIIN SYVÄÄN

WHAAAAAAAT?!?!? Kyllähän se perse pitää lattiaan osua tai olet pelkkä fuskari! On kuitenkin yksilöllistä kuinka alas kyykkyyn pääsee asennon pysyessä luonnollisena ja tähän liittyy liikkuvuuden lisäksi ratkaisevasti henkilön ruumiinrakenne (esim. selän ja jalkojen pituus). On tärkeää tehdä kyykky niin, että se ei riko paikkoja ja tuntuu luontevalta. Aloittaessani tein kyykyt niin syvään kuin vain olla saattaa ja alaselkä lähti dippaamaan liikaa. Eihän siitä seurannut kuin harmia ja armottomat selkäkivut. Katso täältä kuulutko niihin joiden on vaikea kyykätä

4. OLISIN PANOSTANUT SELKÄÄN ENEMMÄN

Olisin mm. opetellut maastavedot heti sekä panostanut lapojen liikuttelun opetteluun vetoliikkeissä. En osannut sitä yhtään ja siksi selän treenaaminen ei ollut edes mitään lempparia. Nykyisin myös suosittelisin aloittelevalle minälleni ottamaan rohkeasti selkäliikkeisiin pienemmät painot. Vaikka raskaat painot on jees niin rohkeutta on myös valita sellaiset painot mitkä oikeasti menee perille asti. Oli ne sitten jonkun muun mielestä pienet tai ei.

5. OLISIN TEHNYT ERISTÄVIÄ LIIKKEITÄ VÄHEMMÄN

En tehnyt eristäviä liikkeitä juuri muille kuin käsille, mutta niitäkin olisi voinut heilutella vähemmän. Aloittelijalle kokonaisvaltaiset perusliikkeet ovat oikeasti poikaa!

6. OLISIN ROHKEAMPI

En välittäisi niin paljon muiden katseista ja antaisi epävarmuuden vaikuttaa esimerkiksi uusien liikkeiden kokeiluun. Jännittäminen on ihan normaalia, mutta on hyvä muistaa, ettei ole mikään kummajainen salilla. Kyllä muutkin ovat jostain asioista epävarmoja ja kaikki ovat salilla kehittyäkseen. Moni liike jäi kokeilematta, koska en vain uskaltanut alkaa harjoittelemaan niitä.

Crop-treenipaita TÄÄLTÄ / Trikoot TÄÄLTÄ / Kengät TÄÄLTÄ / Hiuspanta TÄÄLTÄ

 

Sellaisia jutskuja! Onneks tää elämä ei kuitenkaan niin vakavaa ole ja jostainhan pitää aina aloittaa! Olisitko sinä tehnyt jotakin toisin, jos voisit palata ajassa taaksepäin?

KATSO MYÖS: PERUSLIIKKEET JOTKA SKIPPASIN – ÄLÄ TEE SAMOIN!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: KYYKKY EI TUNNU PAKAROISSA! REISISSÄ KYLLÄ POLTTAA!

🔥 Katso valmennukseni TÄÄLTÄ 🔥

Seuraa Instagramissa: @idajemina 

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *