10 asiaa, jotka jokaisen salitreenaajan tulisi tietää

On tiettyjä juttuja, jotka on hyvä tiedostaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa punttiharrastuksen pariin päädyttäessä. Tässä tärkeimmät:

1. Älä luovuta vaikka tuloksia ei näkyisi samantien, ole kärsivällinen ja jatka määrätietoisesti työntekoa. Rome wasn’t built in a day – eikä muuten yksikään atleettinen kroppakaan! Pitkäjänteinen päivästä, viikosta sekä vuodesta toiseen tehtävä työ on kaiken kehityksen perusta. Hiljaa hyvä tulee! 

2. Pelkkä treeni ei riitä tuloksiin. Ruokavalion on oltava tukemassa harjoittelua eikä siitä pääse yli eikä ympäri. 

asioita-jotka-jokaisen-treenajan-tulisi-tietaa

3. Mieti lisäravinteita vasta siinä vaiheessa, kun ruokapuoli on kunnossa. Lue: Mikä erottaa jyvät akanoista? 

4. Treenaa lihasta äläkä liikettä, jos tavoittelet lihasten kasvua. Se kuka saa eniten rautaa nostettua, mutta tekee liikkeen keskittymättä kohdelihakseen (käyttäen jänteiden elastista energiaa, mahdollisimman kevyttä ja taloudellista tekniikkaa), ei kehity yhtä hyvin kuin se, joka tekee ehkä pienemmillä painoilla, mutta saa liikkeen menemään perille sinne minne pitää. Tämä ei kuitenkaan myöskään tarkoita mitään puolen tunnin kestävyystreenejä loitontajalaitteessa. 

5. ”Mitä enemmän treenaat sitä enemmän saat tuloksia” – ei pidä paikkaansa! Lihas kasvaa levossa. Muista siis pitää myös välipäiviä, ne ovat ensiarvoisen tärkeitä jokaiselle treenaajalle. Lue: Unohtuiko lepo?

6. Nuku tarpeeksi. Lyhyet yöunet eivät tue tehokasta lihaskasvua eivätkä myöskään rasvanpolttoa. Treenitehokaan ei voi pysyä kovinkaan korkealla, jos ei koskaan saa riittävästi unta. Uni on myös mukana mm. kasvuhormonin ja testosteronin erityksessä, jotka vaikuttavat lihasten kasvuun.

7. Opettele liikkeet kunnolla ennen kuin siirryt isoihin painoihin, niin vältyt turhilta haavereilta.  Olisi ikävää, jos vältettävissä oleva loukkaantuminen löisi kapuloita kehityksen rattaisiin.

8. Vältä egon treenaamista. Ketään ei kiinnosta paljonko sinulla on hauiskäännössä painoja, varsinkaan jos torso keinuu enemmän kuin maastavetoa tehdessä.

kymmenen-asiaa-jotka-kaikkien-tulisi-tietaa

9. Älä kuuntele jokaista salihiihtäjää. Neuvojia riittää ja osa neuvoista on toki hyviäkin. Ole kuitenkin tarkkana siitä, ketä kuuntelet.

10. Muista, että jokainen on salilla kehittämässä itseään. Älä vertaa omia painojasi muiden painoihin. Et voi tietää mitä muut treenillään tavoittelevat, millä ohjelmalla kukin treenaa, onko heillä menossa päivän ensimmäinen vai viimeinen liike tai jopa kokonainen treeni jne. Muiden tekemisillä ei ole oman kehityksesi kannalta merkitystä. Siksi onkin turha verrata itseään toisiin ja ottaa siitä paineita. Lue: Kun salille meno jännittää.

Edellisessä tekstissä ohje aivan supermaukkaisiin välipaloihin!

Kommentit (14)
  1. Tohon neloskohtaan kommentoisin sen verran, että nykyään n salilla näkee aloittelijatason treenaajia vääntämässä jotain wlogeista bongattuja komboja luudanvarsilla vaikka heille selvästi nopein ja paras tapa olisi tehdä isoja moninivelliikkeitä ja keskittyä niissä sarjapainoprogressioon. Tästä eräs tunnettu pt:kin puhui eräällä videollaan.

    1. Ehdottomasti aloitteleville treenaajille paras tapa kehittyä on tehdä isoja perusliikkeitä sarjapainoja kasvatellen ja ihan totta, että erikoistekniikkavitkutukset on monien mielestä kivaa kikkailua vaikkei sellaista treeniä olisi perusteltua harrastaa. Hyvällä lihastuntumalla tekeminen ei kuitenkaan tarkoita pelkkiä pudotusvuorosarjakikkailuja eikä se poissulje perusliikkeiden tekemistä suorilla sarjoilla ja riittävän mekaanisen ärsykkeen aikaansaamista sarjavastuksia kehittämällä. Esim. penkkiäkin voi tehdä pompauttamalla peppu irti penkistä tai sitten epätaloudellisemmalla tekniikalla, jolloin kohdelihakset pääsevät töihin vähemmälläkin vastuksella. Samalla tavalla silloin sarjapainoprogressiota toteuttaa vaikkei ehkä samoihin kilomääriin pääsekään. Kyse olikin tässä yhteydessä enemmänkin siitä, ettei liikkeitä tehtäisi salilla vain tekemisen ilosta lihaskasvua tavoitellessa, vaan tiedostaen mille lihasryhmille kussakin liikkeessä olisi tarkoituksena aiheuttaa kasvuärsykettä ja myöskin saada jonkunasteista lihastuntumaa aikaiseksi.

  2. Heips Ida !
    Voisitko tehdä sellasen joulusta selviytymis- postauksen 🙂 En tiedä muista lukijoista, mutta ite kyl oon nii surkee hillitsee sitä Ähkyyn saakka syömistä 🙂
    Ei se ruoka vaan ne herkut. Ja varsinkin kun on meidän vuoro kestitä… Ahdistaa.

    1. Moikkista Tia! Ei syytä ahdistukseen! Voin ehdottomasti tällaisen postauksen toteuttaa:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *