LANTIONNOSTO – ETHÄN VAHINGOSSA TEE SITÄ VÄÄRIN!

Lantionnosto on aivan loistava liike erityisesti pakaroille ellei jopa paras! Siinäkin on kuitenkin muutama sudenkuoppa, joita kannattaa välttää! Tässä postauksessa kerronkin yleisimpiä virheitä, joita kannattaa väistellä lantionnostoa tehdessä sekä annan ohjeita sen oikeaoppiseen tekemiseen, jotta työ menee sinne minne pitää eli kannikoille ja liike on muutenkin turvallinen tehdä. Eiköhän viedä pakaran kehitys seuraavalle levelille!

Oh jes! Jos kuulostaa hyvältä ja haluat kaikki vinkit talteen, niin jatka lukemista!

LANTIONNOSTO – VÄLTÄ NÄITÄ VIRHEITÄ

Oukkidoukki! Heti niiden virheiden kimppuun, jotta osataan sitten välttää niitä! Viimeinen on tärkeä!

1. Jalat liian kaukana

Kiinnitä huomiota jalkojen etäisyyteen, niin etteivät ne ole liian kaukana lantiosta. Liike tuntuu tällöin helposti lähinnä takareisissä eikä mene kunnolla pakaroille.

2. Jalat liian lähellä

Toisaalta myöskään liian lähellä ei kannata jalkojaan pitää, koska tällöin lantionnosto on tosi hankala tehdä. Säärien tulisi olla neutraalissa pystyasennossa.

3. Kantapäät ylhäällä ja paino päkiöillä

Älä pidä painoa päkiöidesi varassa kantapäät ylhäällä vaan aseta jalkasi tasaisesti ja tukevasti maahan. Tämän korjaaminen auttaa kertaheitolla työn kohdistamista pakaroille. Pidä myös huoli siitä, että jalkaterä on luonnollisessa asennossa polven suuntaisesti.

4. Liika yliojentaminen

Vaikka lantiota nostetaankin ylös, vältä liioiteltua yliojentamista. Lonkka saa kyllä hieman yliojentua, mutta ylettömään läpipuskemiseen niin, että selkäkin on jo aivan kaarella, ei silti ole tarvetta.

5. Aliojentaminen

Vastaavasti vajaa liikerata ja lonkan aliojentaminen ei vie liikettä perille saakka. Vie liike loppuun neutraaliin asentoon. Jos et saa vietyä liikettä loppuun saakka, vähennä hieman painoa ja/tai kiinnitä huomiota lonkankoukistajiesi venyvyyteen.

6. Ryskytys, heilutus ja tiputus

Liikkeen tekemistä kaikilla mahdollisilla lihaksilla, heiluttamisella ja elastisella energialla kannattaa välttää. Pääasia ei ole nostaa rautaa tekniikan kustannuksella liikkeen mennessä kaikkialle muualle kuin pakaroille. Tätä voi verrata esimerkiksi heilurihauiskääntöön, jossa liian isot painot saavat koko kropan ja kaikki muutkin fuskukeinot osallistumaan liikkeen suorittamiseen. Lopputuloksena painot sen kuin heiluvat, mutta kohdelihakset eivät pääse kunnolla töihin. Ei heiluteta eikä ryskytetä, vaan tehdään lantionnosto kontrolloidusti ja tarkoituksenmukaisesti. Unohda myös ”drop it like a squat”, äläkä tiputa painoa alas laskuvaiheessa. Laskuvaiheen tulisi olla hallittu, jarruttava ja kontrolloitu.

8. Liian korkea penkki

Siis se on aivan hanurista, jos penkki on liian korkea! Liian korkea penkki voi aiheuttaa paljon haasteita liikkeen tekemiselle. Optimaalinen korkeus riippuu välityksistä ja omasta koosta, mutta usein normaalit salilta löytävät penkit toimivat hyvin. Kun asento on noin vaakatasossa, ollaan oikeilla jäljillä. Korkeampikin penkki toimii toki silloin, jos käytössä on jokin tukeva koroke jalkojen alla. Huom! Myös matalammat penkit voivat käydä oikein hyvin – pääasia on, että lantionnosto tuntuu siellä missä pitää ja liike on turvallinen.

9. Vain alaselkä liikkuu

Tämä virhe on ehkä vaikein näistä selittää, mutta hyvin olennainen! Selän ei tulisi olla liikkeen aikana valtavalla kaarella ja rinnan röyhistettynä, kuten kuvassa, vaan sen tulisi pysyä neutraalissa suorassa asennossa. Laskeudu siis melkein kuin istuma-asentoon pitäen yläkropan matkassa mukana verrattuna siihen, että yrität jäädä yläkropalla makaamaan alakropan jatkaessa matkaa alas. Muuten homma menee ikävästi vain alaselän nitkutukseksi eikä tuo kaari tee hyvää selälle etenkin kun painoja on vielä tangossa. Selän tulisi koko ajan olla suht suorassa eikä liioitellulla notkolla, joten kuvittele olevasi jäykkä vieteriukko.

Treenipaita TÄÄLTÄ / Trikoot TÄÄLTÄ

Superia!! Eiköhän näillä eväillä ala kuule kankut kirkumaan ilosta! Tsemppiä murut!!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: MUNAKAS UUNISSA! KATSO TÄMÄ ARJEN PELASTUS!

🔥 Katso valmennukseni TÄÄLTÄ 🔥

Seuraa Instagramissa: @idajemina 

Kommentit (0)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *