Viisi vinkkiä painonpudotukseen

Kaupallinen yhteistyö: Forever-blogi: Terveys & Hyvinvointi

iStock_000047800144_Double

Painonpudotuksessa pääpaino on ruokavaliossa. Liikunnalla ja yleisen aktiivisuustason nostamisella saadaan myös hyviä tuloksia aikaan. Suurin haaste painoa tiputtaessa on elämäntapamuutoksen tekeminen, joka projektin jälkeen on vielä pidettävä pysyvän tuloksen saavuttamiseksi. Seuraavien vinkkien avulla pääset varmasti lähemmäs tavoitteitasi.

Mitä enemmän lihasta, sitä enemmän kulutat. Yleinen uskomus on, että rasva palaa matalatehoisella aerobisella harjoittelulla tehokkaimmin. Yksi tie tehokkaaseen rasvanpolttoon on lihasmassan kasvattaminen esimerkiksi kuntosalilla, koska lihas kuluttaa treenin lisäksi myös levossa enemmän energiaa. Panosta voimaharjoitteluun aerobisen liikunnan lisäksi!

Syö laadukasta ruokaa. Karsi einekset, roskaruoka ja lisäaineet ruokavaliostasi. Vaikka päivän kokonaiskalorimäärällä on iso rooli jos tavoitteenasi on laihdutus, uskon ruoan laadun vaikuttavan huomattavasti. Puhdas, monipuolinen ja järkevällä energiajakaumalla koostettu ruokavalio takaa painon tippumisen. Määrän lisäksi kiinnitä ruokavaliossasi huomiota myös laatuun.

Karsi hiilihydraatteja ruokavaliostasi. Suosi enemmän proteiineja ja pehmeitä rasvoja sisältäviä elintarvikkeita. Ajoita hiilihydraatit treenin ympärille: välipalana ennen harjoitusta ja treenin jälkeen isomman aterian kylkiäiseksi. Kasviksia voit syödä niin paljon kuin napa vetää!

Syö tasaisin väliajoin. Kaikki tiedämme mitä tapahtuu kiljuvan nälän yllättäessä. Ruokaa tulee syötyä ähkyyn asti ja sisältökään ei ole sitä mitä pitäisi. Suunnittele ruokailuasi etukäteen, kanna mukana välipaloja ja syö ennen nälkää.

Hae tukea muilta ihmisiltä. Kerro painonpudotusprojektista läheisillesi, liiku porukassa, ota osaa painonpudotusryhmään jne. Ympärillä olevat ihmiset tsemppaavat heikkoina hetkinä ja motivoivat sinua jatkamaan. Halu muutokseen on tultava itsestä onnistuakseen, mutta ulkopuolinen tuki parantaa mahdollisuuksiasi.

Kokeile myös uusia lajeja, kuten Fustra-harjoittelua, uintia tai joogaa.

 

Asta Vilenius

Kommentit (3)
  1. Mutta missä vika jos tekee kaiken oikein?
    Syön terveellisesti, säännöllisesti, fiksusti. En ole laihdutuskuurilla. On enemmän elämäntapamuutos. Ei siis mitään salaattilinjaa eikä nutrilettiä. On kalaa, jauhelihaa, tummaa riisiä, kananmunaa,näkkileipää, tonnikalaa, kanaa… Treenaan salilla 2-3 kertaa viikossa. Aerobista sekä painoja
    Jättänyt sokerin; ei siis karkkia, kakkuja,keksejä,jätskiä ym… Koko syksyn aikana.
    Vointini on todella hyvä, olo on mikä mainioin!
    Mutta paino ei putoa millään! Jotenkin olen ruvennut jo nauramaan kun olen vaa’alla ja samat lukemat koko ajan. Normaalipainoon olisi matkaa n 10kg!
    Pituus163, ja paino nyt 74…
    Ikä on ( jo 🙂 ) 48 .
    Help… 🙂

    1. foreverhyvinvointi
      14.1.2016, 14:23

      Karin, kiitos kommentistasi! Aina ei kannata tuojottaa vaa’an lukemia. Onko vaatteet jääneet suuriksi? Onko turvotus kadonnut? Sanoitkin, että olo on parempi, mikä varmasti on tulosta tästä elämäntapamuutoksesta.

      Suosittelisin sinun ottavan yhteyttä johonkin Forever Personal Traineriin, niin hän osaisi auttaa sinua kartoittamaan tilanteen henkilökohtaisesti.

      1. Juu tiedän että vaaka ei kaikkea kerro , ja ettei sitä saisi tuijottaa:) Olen ottanut sen jotenkin vaan jonkinlaisena ”mittarina” ; että tapahtuuko mitään?:)
        Mutta ei, vaatteet ei ole jääneet pieneksi. Sen takia tämä on niin omituista. Olen saman kokoinen koko ajan 🙂 Mutta olo on kevyt! Ehkä olen ihan hyvä näin ?:)
        Mutta joo, taidan ottaa kuitenkin puheeksi jonkun pt:n kanssa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *

%d bloggaajaa tykkää tästä: