Forever Pihlajalinna
Forever Pihlajalinna

Pilatesvälineet: mitä olisi hyvä olla, mikä on vapaaehtoista?

Kaupallinen yhteistyö: Forever-blogi: Terveys & Hyvinvointi

Miltä kuulostaisi rauhallinen, rentouttava, ryhtiä korjaava, mutta kuitenkin lihaskuntoa kasvattava laji? Hektisen arjen ja aikataulujen keskellä todella hyvältä! Mutta rentouttava ja lihaskuntoa kasvattava, voiko sellaista lajia ollakaan? Yhdysvalloissa 1900-luvun alussa tunnetuksi tullut, Joseph Pilateksen kehittämä kehonhallintatekniikka Pilates on yhdistelmä kehonhallintaa ja länsimaista voimistelua. Laji on suosittu esimerkiksi tanssijoiden keskuudessa.

Pilates sopii kaikenikäisille kuntoilijoille ja urheilijoille

Tämä kehonhallintatekniikka soveltuu kaikenikäisille liikkujille vahvistaen keskivartalon syviä lihaksia ja syventäen hengitystä. Pilateksen avulla myös koordinaatiokyky kehittyy huimasti. Pilates on hyvä liikuntamuoto sekä kuntoilijalle että urheilijalle ja sopii kuntoutukseen esimerkiksi loukkaantumisen jälkeen.

Kokeile Pilatesta kolme päivää maksutta »

Kauniit, kiinteät lihakset on mahdollista saada ilman apuvälineitä lattialla, salilla rehkimisen sijaan. Mikä parasta pilates ei rasita niveliä. Huonoista työskentelyasennoista johtuvat kehon virheasennot saavat kyytiä pilatestunnilla.

Keho solakoituu ja notkistuu, ryhti parantuu ja tunnet itsesi rennomaksi myös henkisesti. Pilates ei kuitenkaan nosta sykettä eikä polta rasvaa tehokkaasti, mutta oikeaan ruokavalioon yhdistettynä sillä saa hyviä tuloksia aikaan. Toki on suositeltavaa harrastaa myös sykettä nostavaa hikiliikuntaa sen ohella.

Pilates ja tarvittava varustus

Pilatestunnille ei ole pakollista ottaa mitään erityisiä varusteita, mutta seuraavat asiat olisi hyvä olla mukana:

Mukavat ja joustavat vaatteet

Pilatekseen kannattaa pukeutua mahdollisimman mukavasti jumppa- tai kevyisiin vaatteisiin. Liikkeitä tehdään pääosin lattialla, joten vilukissat voivat ottaa mukaan kevyen pitkähihaisen. Tosin lihakset lämpiävät pilateksen aikana mukavasti, joten pitkähihaisen alla kannattaa olla toppi tai t-paita.

Sukat tai ohuet tossut

Sukat tai ohuet tossut voi laittaa jalkaan, jos varpaat palelevat herkästi. Joillakin on jopa villasukat tunnilla jalassa. Sukat eivät kuitenkaan ole pakolliset vaan liikkeitä voi tehdä paljain varpain vallan mainiosti.

Jumppamatto

Mukava alusta on hyvä olla mukana. Yleensä liikuntapaikoista löytyy jumppamattoja, joten se ei ole välttämätön. Jos pilatestunneilla käy muualla kuin liikuntakeskuksissa, on oma matto tarpeellinen. Pilatesmatoksi sopii tarpeeksi pehmeä ja pitkä matto. Hyvä pilatesmatto suojaa selkää ja selkärankaa, varsinkin tiettyjen pilatesharjoitusten aikana.

Vesipullo

Pilates kiihdyttää aineenvaihduntaa, joten vesipullon voi ottaa mukaan. Vettä kannattaa juoda tunnin jälkeen runsaasti. Valitse mukaasi tarpeeksi iso pullo, jotta vesi ei lopu kesken treenin.

Pieni pyyhe

Pyyhettä voi käyttää pään alla tyynynä liikkeiden aikana. Pyyhkeeksi sopii hyvin tavallinen pieni käsipyyhe.

Pilatestunnin hyödyt huomaat heti ensimmäisen kerran jälkeen. Olo on rentoutunut ja mieli kirkas. Vatsan syvät lihakset saavat tehokkaan käsittelyn, joten ei aikaakaan, kun huomaat keskivartalossa muutoksia. Liikkeet muokkavat sekä syvää poikittaista vatsalihasta että vinoja vatsalihaksia.

Hengitystekniikan ja liikkeiden opettelu vaatii hieman aikaa ja harjoittelua, mutta syvemmän kehontuntemuksen sekä paremman lihastasapainon ja kehonhallinnan vuoksi, se on ehdottomasti kannattavaa. Pilatekseen jää helposti koukkuun!

Pilates ja vapaaehtoiset lisävälineet

Pieni pilatespallo

Pienen pilatespallon avulla pystyt lisäämään harjoituksesi tehoa. Pallo on apuna mm. lattialla tehtävissä harjoituksissa. Ne sopivat myös lihasten rentouttamiseen ja tukemiseen.

Pilates-matto

Pilates-matto on yleensä paksumpi kuin joogamatot. Maton on hyvä olla vähintään 8 mm paksu. Pilates-matto tuo tukea nivelille ja toimii pehmusteena harjoituksissa. Erityisen tärkeää pehmuste on selkärangan rullaamisliikkeissä.

Pilates-rengas

Pilates-rengasta käytetään lisäämään Pilates-harjoitusten tehokkuutta. Renkaan vastus auttaa kohdistamaan harjoituksen tiettyihin lihaksiin. Pilates-rengas on yleisimpiä Pilates-harjoittelussa käytettäviä apuvälineitä.

Renkaan vastus kohdistaa harjoituksen erityisesti sisä- ja ulkoreisiin, käsivarsien yläosiin, rintaan ja lantionpohjan lihaksiin.

Suosittelemme myös

Kommentoi »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *