Forever Pihlajalinna
Forever Pihlajalinna

Laihduttaja, muista nämä treeneissäsi

Kaupallinen yhteistyö: Forever-blogi: Terveys & Hyvinvointi

Muista nämä laihduttaja

Ole aktiivinen

Arkiliikunta ja arkiaktiivisuuden lisääminen on yksi helpoimmista keinoista lisätä päivittäistä energiankulutusta ja näin ollen edistää painonpudotusta. Jos teet istumatyötä, nouse vähintään tunnin välein jaloittelemaan ja jos mahdollista, tee kahvitauolla lyhyt jumppa. Pyörittele istuessasi jalkoja ja hartioita, kävele tai pyöräile työmatkasi, nouse raput hissin sijaan, imuroi asenteella ja riehaannu lasten tapaan lumihangessa.

Kasvata lihasta

Lihaskuntoharjoittelu tukee painonpudotusta monella tapaa. Jotta laihduttaessa paino ei lähtisi lihaksista, tulee riittävän proteiinin syönnin lisäksi tehdä lihaskuntoharjoittelua vähintään kaksi kertaa viikossa sellaisilla painoilla, että jaksat tehdä kerralla 8 – 12 toistoa. Lihas myös kuluttaa levossa energiaa enemmän kuin rasva, joten painoharjoittelu lisää kokonaisenergiankulutusta ja näin ollen auttaa laihdutuksessa.

Älä stressaa

Stressi vaikeuttaa painonpudotusta. Älä siis suorita liikuntaa vaan koita löytää sellaiset lajit, jotka tuottavat mielihyvää ja joita jaksat tehdä vielä alkuinnostuksen jälkeenkin. Jos et pidä lenkkeilystä vaan uiminen on enemmän sinun juttusi, suuntaa uimahallille pururadan sijaan. Jos luonnossa samoaminen auttaa rentoutumaan mene metsälenkille raskaan ryhmäliikuntatunnin sijaan. Jos kuntosalit ahdistaa, tee painoharjoittelu vaikka puutöiden yhteydessä nostelemalla klapipinoja. Pääasia on, että liikut!

Laihduttaja muista nämä

Aloita maltilla

Älä ahnehdi kalenteriasi heti täyteen erilaisia treenejä vaan aloita liikunta maltilla. Mikään ei lannista laihdutus- ja treeni-intoa tehokkaammin kuin sairastuminen heti ensimetreillä. Liian kova startti heikentää vastustuskykyä, eikä flunssa, rasitusvamma tai äärimmäisen kipeät lihakset edistä painonpudotusprojektia. Ota siis oma lähtötasosi huomioon treeniviikkoa suunnitellessa.

Monipuolisesti kaikkea

Monipuolisesti kaikkea – tämä pätee niin laihduttajan ruokavalioon, kuin treeneihinkin. Rakenna viikkosi niin, että se sisältää kestävyysharjoittelua, lihaskuntoharjoittelua, kehonhuoltoa ja leppoista oleilua oikeassa suhteessa. Terveysliikuntasuositukset pätevät hyvin myös laihduttajalle. Löydät liikuntasuosituksen täältä.

Tsemppiä painonpudotukseen ja liikunnaniloa!

Piia Kaakkurivaara, personal trainer, Forever Hiekkaharju

Olen myynnin ammattilainen ja Personal Trainer. Toimin Foreverilla yksilövalmentajana, sekä salitsempparina. Vahvuusalueitani ovat terveysliikunta, sekä elämäntapamuutosvalmennus. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *